Produktionsmængder
Er der nogen der ved sådan ca hvormange enheder de forskellige firmaer producere om året?
Svar
Ja det svinger fra ca. 1000 stk. for de små uafhængige urmagere som Svend Andersen og op til knap en mio. fra Rolex. Med udgangspunkt i mere eksklusive producenter. Dvs. minus Seiko og Citizen som producere mange mio. årligt.
De fleste finere producenter ligger mellem 15-50.000 stk.

Følgende tal er ud fra hukommelsen og stammer fra sidst i 90´erne:

Audemars P 20.000
Blancpain 5.000
PP 30.000
Breguet 10.000
VC 15.000
Franck Muller 8.000
GP 30.000
JLC 40.000
Zenith 100.000 (tallet er faldet drastisk efter omstrukturering)
Omega 500.000
Rolex 800.000

Jeg gør endnu engang opmærksom på at tallene stammer fra min til tider dårlige hukommelse, så rettelser er velkommen.

Mads Gjødesen
Svar
Hej Mads

Den der med Omega og 500 000 stk. mangler der ikke et nul?

Jeg har svært ved at tro deres produktion skulle være mindre en eks. Rolex, eller taler du kun om udvalgte modeller?
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Nej Bjarne den er faktisk god nok. Jeg har selvfølgelig ikke en førstehåndskilde at trække data på, men tallene stammer fra en tysk urbog fra 1997. Men jeg tjekker lige senere.
Umiddelbart skulle man ikke tro det, men Rolex er faktisk den største produktion i Schweiz.
Jeg tager lige en kopi af siden. Der står også hvor mange medarbejderekan de enkelte producenter har. Ganske sjov læsning. Blandt andet er det tydeligt at se, at de eksklusive producenter har flere medarbejdere pr. produceret ur end de mindre eksklusive. Jeg ved godt det er som at sammenligne æbler og pærer men sjovt at se tendensen.

Mads Gjødesen
Svar
Jeg troede faktisk ikke at de forskellige firmaer opgav salgstal. Jeg ved at Rolex's salgstal stammer fra antallet af COSC certificeringer de modtager (offentligt tilgængelig information) - og da Rolex's ure næsten alle er COSC godkendte er den jo nem nok.

Jeg ved Omegas ure kun i begrænset omfang er COSC godkendte, så jeg *tror* at de ligger en del højere end rolex i antal solgte ure.

Mvh Morgan

ps. antallet af Patek's skulle ligge omkring 35.000 pt. iflg. de kloge på thepurists.com
Svar
Er der nogen der kan hjælpe med, hvor mange de laver hos IWC ??

Mvh

Klaus Bjerring
Med venlig hilsen
Klaus Bjerring
Svar
IWC's produktionstal ligger på linie med JLC's. Det gjorde de i hvert fald i 99 da jeg besøgte begge fabrikker. De har i øvrigt også ca. lige mange medarbejdere ansat.
I 99 producerede JLC ifølge mine mundtlige kilder (en højtstående urmager hos JLC) ca. 47.000 armbånds ure, og ca. 4000 Atmos ure om året og har ca. 800 ansatte i Le-Sentier.
IWC producerede til sammenligning (også mundtlig højtstående kilde hos IWC) ca. 45.000 ure om året i 99.

Jeg er godt klar over at tallene er gamle, men de er sjove alligevel.

Jeg stiller mig ligeledes som MJ lidt uforstående over tallene fra Omega, jeg vil umiddelbart forvente at de producere en del flere ure end Rolex, især her de sidste par år, hvor de har fået gang i forretningen igen.

/Tommy
Svar
Hvad med Panerai?

Kobold laver max 2.500 om året - det er vel nærmest at betragte som en hobby...
Svar
Mener Panerai ligger omkring de 30.000 stk.

Mads
Svar
Jeg mener at have hørt (det var vist på tv) at Rolex har sat deres produktion ned til 700.000 enheder.

Derudover:
Lille Sinn skulle lave 14.000 om året.
Anonimo 3000

Jeg mener at have set tal fra Seiko. Det var omkring 230 mio.(Men jeg er ikke sikker)

Hilsen
Morten
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)