Service af El Primero
Hej.

Jeg står og skal have lavet lidt service på et af mine Zenith ure med El Primero urværk.

Er der nogen, der har erfaring med at få lavet service på sådant et værk? Jeg kan selvfølgelig bare gå ind til Ole Mathiesen/Stenstrup og få det lavet hos autoriseret forhandler...men det koster nok også derefter.

Alternativt er der jo steder som Bo Mølbak og Krognos. Er der nogle der har erfaringer med disse steder og El Primero?

Jeg kunne jo også forsøge mig hos Klarlund (nu har jeg jo set deres værksted). De burde vel kunne servicere mit Zenith. De har vel lidt erfaring med et "ordentligt" urværk fra nogle Daytona'er Icon_e_wink

Mvh.
Svar
Mølbak gav min Primero 400 rainbow de fulde tur. Jeg tror jeg gav 1500 eller 2000 og den fungerede som en drøm. Man skal nok regne med, at selvom den stilles korrekt, så kan den efter en uge eller to trænge til en justering, som jeg ikke selv har haft tid til at få lavet, men mit indtryk er, at selv de bedste, med de bedste ure, har problemer med at stille dem 100% korrekt før de har gået et par uger. Det er dog små sekunder vi taler om

Man siger at primero skal ha en speciel olie grundet high beat værket, og det mener jeg også Mølbak gir den, men spørg ham. Jeg var i alle fald tilfreds.
vh John H
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej.

Tak for svaret, John.

Mvh.
Svar
Hej Jesper (ChronoMaster).

Bo M har lige fået min El Primero Pilot til stort service/rens. Jeg har absolut tillid til at han klarer den opgave til UG med kryds og slange.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Hej Jesper (ChronoMaster).

Bo M har lige fået min El Primero Pilot til stort service/rens. Jeg har absolut tillid til at han klarer den opgave til UG med kryds og slange.

Mvh
Klaus

Så har vi da været lige ved at falde over hinanden, Klaus Icon_smil For jeg har idag trygt overladt mit El Primero til Bo. Vi fik også en fornuftig snak/diskussion omkring service-interval for mekaniske ure.

Mvh.
Svar
Citat:Vi fik også en fornuftig snak/diskussion omkring service-interval for mekaniske ure.

Mvh.

Spændende! Hvad fandt I ud af? Jeg er da meget interesseret i at høre om jeres konklusioner!
mvh Jens
Svar
Jeg hverken kan eller vil komme med andet end egne synspunkter. Derfor er meningerne helt mine egne, og har intet med Hr. Mølbak at gøre.

Jeg har altid ment, at det er noget "overkill" at lade sit ur servicere hvert 5 år med den begrundelse at "olien stivner" og ikke længere smører ordentligt. Når man har kendskab til, hvad andre olier bliver udsat for (hydraulikolie, smøreolie, motorolie osv.), så lyder det lidt "tamt", når dem der skal tjene penge på servicen, prøver at overbevise en om, at olien i mekaniske ure kræver en skiftning mindst hvert 5 år.

Olien i de fleste mekaniske ure bliver hverkan udsat for ekstreme temperaturer, støv, lys og luft (oxygen). Og idag er vi altså langt ud over grænsen med vegetabilske olier der harskner. Idag kan man fremstille olier syntetisk, der har helt andre egenskaber end de olier, man havde for 30 år siden. Og det er jo ikke ligefrem "rocket-science" at smøre et ur.

Det var så MINE synspunkter. Jeg er så blot blevet bekræftet i, at jeg ikke er den eneste med de synspunkter. Og så siger jeg ikke mere Icon_e_wink

Mvh.
Svar
Arbejder ikke med olier, men har dog med maskiner at gøre som smøres og jeg er helt enig i, at moderne olier klarer langt mere end 5 år - specielt hvis uret ikke går hele tiden.

Jeg tvivler ikke på, at det kan slide hvis oliefilmen brydes, men generelt holder ure til langt mere end man måske tror.

Jeg har ure som er fra 1920 og som måske har haft en service eller to, men som - tro det eller ej - stadigt svinger fint i balancen når jeg starter dem for at gå med dem en dag eller to - og de holder tid rimeligt.
OK - så slider jeg noget, men lidt afhængig af den samlede værdi vil jeg påstå at 5 år som absolut minimum for alle ure som ikke nødvendigvis gås med hver dag er - fjollet
Jeg vil være overrasket hvis ex. en Roles submariner ikke kunne klare sig fint med ex 7 år eller mere (bare eksempel) mellem de store service, specielt hvis den ind i mellem bare lå i skuffen.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Vi er helt enige, John.

Tag for eksempel et alm. Zenith eller Rolex ur i klassen 20-30.000 kr. Hvis det på 20 år skal serviceres 4 gange a 2.000 kr, så kan der - hvis man undlader service i de 20 år - købes en del reservedele for de samme penge, hvis der skulle været noget, der har lidt lidt overlast.

Dermed ikke sagt, at man ikke skal sende sit ur til service. Selvfølgelig skal man det, og mine ure kommer da også en tur forbi feks. Mølbak...blot ikke med 5 års interval.

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)