Oris Star
Hej til alle jer
Jeg søger oplysninger fra jer, om "Oris star". Den model jeg sidder med er lille, med blå skive og en rød cirkel rund - ca. midt på skiven. Der er gule prikker ud for hvert tal på skiven. 17 Jewels. JEg tror det er plastik glas der er på det.
Er der nogle der kan "kende" uret udfra beskrivelsen? Jeg kan desværre ikke sætte et foto ind af uret, da mine tekniske formåen ikke røkker til det. Icon_e_sad
Kan en af jer evt fortælle hvor jeg kan gå vidre med min søgende efter dette ur?
Svar
Hej!

Ser det sådan her ud?

İmage

Det var mit barndomsur i 70erne.. Det kan stadig gå, men næppe noget horlogisk mesterværk.

mvh Jens
Svar
Ja det ser sådan ud i store træk. Der er lige lidt med den røde ring som er mindre og navnet er ikke så stort. Jeg har trukket det op, og kan se det går men det vinder 10 sek i minuttet! Kan det betale sig at gøre noget ved det eller er det bare et sjovt ur til de 10,- jeg har givet for det?
Svar
Frem til midt 60 var mange herre (og drenge ure) ca 32-33 mm uden krone i diameter, godt ind i 70 var de fleste oppe i 34 og 34,5 mm - så mit gæt var noget med tidligt 60 til midt 60. Er det under 34 mm er det mildest talt ikke poppulært idag.

Ikke horologisk mesterværk det er givet, men glasset som sikkert er plast kan du med tålmodighed og tandpasta eller slipol eller andet fint slibemiddel og en våd klud slibe helt fint tror jeg, og så kan du sikkert også pudse kassen rimeligt op (men den er nok forkromet så slid dig ikke igennem) og så er der lige det med 10 sek for hurtigt i minuttet.

Det kan være et ret alvorligt balance problem efter et stød - uret kan være med eller uden incablock stødsikring. Hvis det er det, så må du via urmager, og så vil det nok kunne klares for en 500 kr. Ellers kan du jo forsigtigt se om om den lille arm du sagtens kan finde inde i uret står over imod hurtigt eller mod langsomt (venstre) og prøve forsigtigt at justere - ingen store udsving og ikke gå ud over de markeringer der er.
Du har ikke så meget at tabe - måske blir det bedre
Om man vil ofre 500 kr er en smagssag - vil du gå med? Ellers ikke du kan ikke sælge det for over 500 kr, men om det nu ex var mit eget barndomsur, og jeg kunne få det til at svinge lystigt og korrekt igen for en 500 kr seddel, så kom det til det via en af annoncørerne på hovedsiden, i KBH Krognos eller Mølbak.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)