17-10-2006, 01:05 PM
Hej Urfreaks,
jeg har netop investeret i en optrækker-/opbevaringboks til mine ure.
En Orologio di Paolo med plads til 9 ure (heraf 4 i optrækker).

Nu kommer spørgsmålene så.
1. Jeg kan indstille dem parvis til 650 og op til 1.000 pr. time, men hvad er optmalt?
2. Skal man vælge med uret, mod uret eller skiftevis?
3. Er der nogen regler/anbefalinger om hvordan urene skal monteres - samme type/mærke/størrelse, eller er det ligemeget?
Og endeligt et lille problem.
På de fleste af mine ure er i lænken i "herrestørrelse". Denne er dermed for stor, til at passe rund om optrækkerens "håndled", og de bevæger sig derfor for meget under omdrejningerne.
Hvordan klarer I det? Det er vel et problem ved alle typer?
Skal man virkelig afkorte lænken for at få den til at passe?
Jeg har prøvet at lægge et stykke papir (ikke særlig elegant) rundt om optræærens "håndled", så det bliver lidt større. Dermed passer uret, men kommer så blot til at sidde lidt højere.
/Jan
jeg har netop investeret i en optrækker-/opbevaringboks til mine ure.
En Orologio di Paolo med plads til 9 ure (heraf 4 i optrækker).

Nu kommer spørgsmålene så.
1. Jeg kan indstille dem parvis til 650 og op til 1.000 pr. time, men hvad er optmalt?
2. Skal man vælge med uret, mod uret eller skiftevis?
3. Er der nogen regler/anbefalinger om hvordan urene skal monteres - samme type/mærke/størrelse, eller er det ligemeget?
Og endeligt et lille problem.
På de fleste af mine ure er i lænken i "herrestørrelse". Denne er dermed for stor, til at passe rund om optrækkerens "håndled", og de bevæger sig derfor for meget under omdrejningerne.
Hvordan klarer I det? Det er vel et problem ved alle typer?
Skal man virkelig afkorte lænken for at få den til at passe?
Jeg har prøvet at lægge et stykke papir (ikke særlig elegant) rundt om optræærens "håndled", så det bliver lidt større. Dermed passer uret, men kommer så blot til at sidde lidt højere.
/Jan

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)