Eterna har ikke lister som kan anvendes til at aldersbestemme ud fra numre - og ingen andre har skabt sådanne lister så vidt jeg ved.
Den der hedder Eterne Matic er ikke med manuelt optræk men med en -for den tid - rigtig god automatik - igen afhængigt af hvor gammelt det er.
Sonic er et stemmegaffel ur som skal have batteri og når det kører kan man ofte føle stemmegaffel funktionen. Det kan være lidt af et "spørgsmål" at reparere, men bestemt værd at checke.
Helt kort om Eterna
Startet 1856 som Schild Frères & Co
1932 delt i to, Eterna SA som fortsatte med ure - ofte med egne værker i en årrække og, ETA SA (i begyndelsen helt baseret på Eterna værkerne) som kun laver værker der sælges til utroligt mange forskellige mærker
(tanker idag om indskræning til bare at sælge til Swatch group, men det har ikke med historien at gøre)
1948 Eterna Matic med en god automatik, men kuglelejer, de 5 "pletter" som oså er Eternas sybol
1958 Eterna Golden heat til damer, tyndeste dame automatik af sin tid, og kort efter Eterna Matic 3000 en af de tyndeste herre automatiker og for mig et herligt ur i perioden fra 1962 og en del år frem. Fås stadigt i genopståede modeller, til høje priser
1970 Sonic kom på banen - og fortsatte, som jeg ved det, frem til ca 1982 hvor Quarts endeligt tog over når det drejede sig om batteri.
Det som hedder Eterna Matic skal med andre ord trækkes lidt op, og derefter skal det selv trække sig op når du har det på armen. Det findes i mange versioner, 1000, 2000 og den tynde 3000, firkantede, og en sjov anatomic typisk 80'er og Centanaire, modeller i anledning af 100 års jubilæet i 1956 - osv.
Måske et billede kan hjælpe til at sige lidt om alderen på automatik uret - forfra, fra siden og bagfra.
Håber det hjalp lidt
Du får lige en af mindre almindelig Eterna Matic i tankform og i en for tiden god størrelse, samt en 3000 model som du i denne vinkel kan se er ret tynd
vh John