Valjoux 222 og 230
Hej,

Med reference til denne tråd http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.p...ht=valjoux går spørgsmålet på forskellene mellem Valjoux 222 og 230?

Nogen bud ud over størrelsen?

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Ja lidt - men forhåbentligt stopper det ikke andre i at gøre det bedre

222 er en valjoux 22 med flyback og 230 en 23 med flyback - og dermed samme forskelle som de to har mener jeg

220 (og 220 og 22) er 14" - 230 (og jeg mener også der findes nogle som gik under 233 og 235) - samt naturligivs 23 er 13"

Ofte vil de 22 baserede være med incablock stødsikring i de versioner med 3 cifre, men det findes vist uden - ligesom 22 (to sifret) oftest er det.

23 er næsten altid med incablock og det er de afledte kalibre vist også altid med.

Generelt er det oftest rhodium belagte værker med monometal balance og i alle fald for 23 versioner med brequet spriral, som også ofte vil være i de 22 værker med 3 sifre.

Gangreserven mener jeg er lidt større for 23 modellerne med 46 timer hvor 22 modellerne har 40 timer

Det var værker med - i tiden - stor precision.

Alle naturligvis håndoptræk, og de tre sifrede 220 til 235 blev ofte anvendt i militærure - flyure omkring 60 erne i henhold til specifikationskrav fra Franske og Tyske luftvåben, ex i Heuer Bundeswehr

Den oprindelige vits med flybacken i det sammenhæng mener jeg var at bomberen eller piloten skulle kunne starte stopuret - smide bomben på et bestemt punkt - ex 30 sek og der resette med flyback så det omgående uden flere tryk var igang med næste måling

Også til flybacken er jeg da intereseret i at høre hvad andre mener om anvendelsen - f.eks omgangstider i en bil på banen - men der var to stop visere i rattrapande jo bedre.

Besværligt forklaret - men sådan kom det ud gennem fingrene desværre Icon_e_confused
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John,

Jeg var nået frem til nogenlunde det samme (på Ranfft), men det fremgår ikke helt hvilke modifikationer, der er lavet på værkerne henad vejen.

Cal. 23 er sandsynligvis en cal. 22 i forbedret (spinkler) udgave - at gøre det samme på mindre plads. Lidt mindre, men stadig længere powerreserve.

Over tid på der vel også, som du nævner, blevet tilføjet Breguet-spiral (det fremgår faktisk ikke, at cal. 22 havde det fra starten).

Mht. monometal-balance - tror du ikke, disse er blevet udskiftet med Nivarox og senere Glycydur balancer (mere varmebestandige legeringer), da disse blev opfundet?

# Stefan

P.S. Ja, det er netop pga. diverse Bw-ure, at jeg spørger!
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
GTwatch Skrev:Hej John,

Over tid på der vel også, som du nævner, blevet tilføjet Breguet-spiral (det fremgår faktisk ikke, at cal. 22 havde det fra starten).

Mht. monometal-balance - tror du ikke, disse er blevet udskiftet med Nivarox og senere Glycydur balancer (mere varmebestandige legeringer), da disse blev opfundet?

# Stefan

P.S. Ja, det er netop pga. diverse Bw-ure, at jeg spørger!

Jeg tror ikke 22 havde Breguet spiral i starten og jo jeg tror også at balancen sere er Nivarox og Glycydur i de nyere versioner
Det er i alle fald glimrene værker

BW ure, hold lidt øje med Heuer logoet om det er stort eller lille - De store er senere re-dials generelt - findes også fra Sinn osv som originale i slut af periode. Om den type er der (men den kender du)
http://www.onthedash.com/Guide/_Chronogr...undeswehr/
og
http://www.onthedash.com/whatsnew.shtml
Jeg har faktisk en med lille Heuer logo men med små incut i kl 4 og 8 hvor subdials skærer toppen af disse, men hvor Chuck Maddoc har sagt den bør være OK - så der findes mange små varianter - af det ganske store og veludførte ur

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)