Dårlig oplevelse med Uhrmageriet, Århus
For godt halvandet år siden købte jeg et Omega Seamaster 600 fra 1967 hos Uhrmageriet v. Keld Damkjær i Århus. Et halvt års tid senere oplevede jeg, at uret duggede under et regnvejr, hvilket bekymrede mig lidt, da jeg havde fået at vide at uret var stænktæt (3 atm.). Det gik væk igen efter et stykke tid, og da jeg spurgte i butikken hvordan det kunne være, fik jeg at vide, at det var normalt for ældre ure, og at der ikke var noget at bekymre sig om.

Uret gik uden problemer indtil denne sommer, hvor det igen duggede. Men denne gang gik duggen ikke væk, og det endte med at uret ikke kunne gå længere. Et par dage efter kom jeg til Århus (bor nu i kbh...), og afleverede det i butikken. Nogen tid efter fik jeg så en opringning (i kbh), og fik at vide, at der var rust i værket og at det ville koste 1700 kr. at få repareret. Jeg spurgte, hvorfor det ikke blev dækket af den reklamationsret på 2 år butikken har for vintage ure. Til det fik jeg svaret, at uret tydeligvis havde lidt overlast. Jeg forklarede, at uret højest havde været i berøring med vand ved et regnvejr i ny og næ, og at jeg havde fået garanti på at det var stænktæt. Til det fik jeg at vide at jeg kunne tage imod tilbuddet om reparation eller ej, hvortil jeg svarede, at det gad jeg ikke.

Jeg fik min far til at hente uret, og han gik over med det til Birn Ure, også i Århus. To dage efter havde han repareret det for 350 kr, og nu har jeg endelig fået mit ur igen. Uret virker til at gå upåklageligt.

Jeg er ikke urmager, og jeg ved ikke, hvad Uhrmageriet havde tænkt sig at gøre ved uret, men jeg synes det er lidt mystisk at de mente en reparation ville være så meget dyrere.
Men det som skuffer mig mest er, at jeg får at vide uret er stænktæt, derudover at det er normalt at det dugger, og når det så viser sig, at det er rustent inden i bliver jeg beskyldt for at have misbrugt det. Det er virkelig dårlig service og virkelig virkelig virkelig dårlig stil.

Men jeg har da heldigvis fået mit dejlige ur igen...

Jens M. L. Pedersen
Svar
dug=fugt i uret=utæt, hvilket medfører rust. Du er blevet dårligt vejledt 1. gang og dårligt behandlet anden gang. Det giver jo stof til eftertanke.

Mikael
Svar
Hej

Man kan godt få dug i et ur der er vandtæt, man kan prøve at lægge en isterning ovenpå glasset på et dykkerur, og se antydningen af fugt, men dog ikke altid.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)