Advokat til stede? vedr. gæld
Hej

Jeg er kommet i den uheldige situation at der er en person der skylder mig 12.000 kr.

Det har han gjort igennem længere tid, og jeg tror desværre ikke at jeg ser en krone, jeg vil derfor høre hvilke muligheder jeg har for at melde ham til politiet / sende ham til inkasso når jeg er privatperson...

Skal jeg have ham til at skrive under på at han skylder mig de 12.000 kr. før jeg kan foretage mig noget ift. til politianmeldese / inkasso

Lad mig lige for god orden skyld sige at det har ikke noget med køb/salg af ure at gøre..

På forhånd tak
Hej.
At starte med; jeg er ikke advokat eller har juridisk uddannelse men har arbejdsmæssigt haft en del med skyldnere at gøre.

Hvorfor tror du at en gældsag kan meldes til politi ? Det kan den ikke.

Den korte: Du kan ikke gøre ret meget.
Den lange: Hvis der er en dom om jeres indbyrdes skyldnerforhold eller hvis du har et kontrakt osv. kan du jo bare hyre en advokat at køre en fogedretsag mod ham.
HVIS manden ejer noget fast (f. eks. ejendom) eller løst (bil, motorcykel osv. med det forbehold at der ikke i forvejen er pant i ejendele), kan du måske få noget ud af det.
Men når du spørger hvorvidt du skal "få ham at skrive under at han skylder dig 12K", ser det ud som om der ikke er kontrakt eller andet skriftligt om sagen.
Hvis du "prøver at få manden at skrive under" kan du (medmindre du er meget forsigtigt og kun gør det i vidnes nærvær) risikere selv at blive dømt (som regel i den her slags sager: Ulovlige trusler / tvang mm. ).

I praksis er der meget få midler for at få denne slags privatgæld indrivet.
Inkassofirmaer kan du glemme. De vil sikkert tage sagen og så spiser deres administration de 12K op hurtigt + de har ikke hellere nogle mere effektive måder at drive pengene ind.

Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
som nævnt: det er et privat søgsmål, (hvis ren låneaftale), politiet kan ikke hjælpe dig, med mindre du kan bevise, at han aldrig har haft til hensigt at betale tilbage, så er det bedrageri, men nok umuligt at bevise....

jfr. aftaleloven, er en mundligt aftale lige så bindende som en skriftlig, men du skal bevise, at du har lavet en aftale med vilkår for tilbagebetalingen. Du har bevisbyrden, så hvis ingen vidner og han nægter, så har du så godt som ingen sag.

Mikael
Det forudsätter jo i alle fald at ham der skylder dig pengene har lokket dem ud af dig ved at göre noget ulovligt, og det KAN jo väre tilfäldet. Så skal du kunne sandsynliggöre det og så kan politiet da tage sagen - Type svindel

Hvis du har solgt noget til ham og ikke har bevis for salget - så glem det hvis ikke du kan mase på ham og få noget ud af det. Vär glad det ikke var 120.000 Icon_redface

Hvis du har solgt noget og har fuldt bevis for salget, og han ikke har protesteret - OG du tror han har penge, så gå til advokat. Har han ingen penge risikerer du at få omkostninger uden penge, med mindre du kan finde en advokat der vil köre den med no cure no pay - men den er bestemt ikke normal

vh JH Ikke svensk men svensk computer idag
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Nu er der nok mange her som er MEGET uenig med mig i dette svar:

I dagens danmark er man i visse tilfælde nødt til at bruge utraditionelle (og ulovlige) metoder for at inddrive sine penge. Men den form for pengeinddrivelse er jo affødt af at modparten ikke opfører sig pænt.
Var det mig ville jeg overveje alle muligheder,afhængig hvem jeg var oppe imod.
100 % enig Icon_exclaim
alternativ inkasso er dyrt, typisk 50% af beløbet, og kræver beløb langt over 12k....

har arbejdet med/mod de drenge i 90´- erne

Mikael
Mikael Lange Skrev:alternativ inkasso er dyrt, typisk 50% af beløbet, og kræver beløb langt over 12k....

har arbejdet med/mod de drenge i 90´- erne

Mikael
Den er vel også med til at støtte en masse kriminalitet som jeg i alle fald aldrig ville støtte, men hver mand sin smag for sine penge - Personligt - uf til det som jeg tror der menes med alternativ inkasso - uf
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
ingen tvivl om det. Det er de mest kriminelle rø.....er, der beskæftiger sig med den slags, og man kan hurtig komme i klemme hos den slags typer. Moral og etik er en by i Afghanistan i deres verden. men jeg kan da godt følge tanken, når man i den grand bliver brændt af en, man troede var en ven....

Mikael
Man bliver selvfølgelig tosset hvis man bliver snydt af en som man stolede på,
så må man bruge de kontakter man har hvis man vil se sine penge igen.

For mig ville det ikke være et spørgsmål om det kunne betale sig at bruge disse metoder
ud fra hvor mange penge det drejer sig om.

Jeg ville ikke finde mig i at personen slap for at betale,så kunne de for mig skyld beholde
alle pengene,så havde snyderen i det mindste fået en lærestreg og lært lidt om
god opførsel.

Heldigvis har jeg en gammel rigtig god ven som jeg er ret sikker på ville kunne klare
den slags problemer for mig,hvis jeg startede udlånsvirksomhed Icon_cool

Men det er der ingen chance for at jeg gør Icon_e_biggrin

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)