Hvad vil i betale for.
Jeg kan til tider undre mig over at nogle af de mærker som er så "varme" herinde
og så er der nogle som jeg syntes leverer noget mere som der ikke er gang i hvorfor er det mon sådan Icon_question

Her lidt om tre mærker som har min interesse,først 2 "varme" mærker

ROLEX et mærke som jeg syntes har mange gode sider,og de mangler som jeg personlig
syntes deres tool modeller har haft er der rettet op på i deres nye produktion,nu syntes jeg
faktisk mærket leverer for mange af de pengene som urene koster,deres nye top diver har
også min største interesse.(her kan jeg se hvorfor mærket er "varmt")
godt solidt mærke med en pæn historie Icon_cool

PANERAI der er jeg straks mere i tvivl er det mere en feber man skal være ramt af her
deres værker (minus inhouse modellerne) er jo intet særligt,de kasser og lynetter jeg har set
har faktisk skuffet mig lidt for mig at se er ROLEX foran på alle fronter her,så er der faktisk kun design og historien tilbage er det det som rykker PANERAI for tilhængere herinde Icon_question
(her forstå jeg ikke helt hvorfor mærket er så "varmt") men en model med lænke ja måske.

Så en mindre populær JLC jeg syntes at JLC divere modellerne er nogle lækkere ure deres design er flot måske deres lynetter er lidt skuffende men vi er ikke under Pam syntes jeg,
på alle andre fronter kan JLC også være med (historie og teknik) måske det bare kan koges ned til gensalgsværdi der gør den taber Icon_question

Hvad syntes i Icon_question
personlig er jeg ikke i tvivl mit næste ur skal være et ROLEX et PANERAI bliver det ikke
til (i nærmeste fremtid Icon_e_wink )
Svar
Hvad det er, der får forbrugere til at vælge bestemte produkter frem for andre, er et interessant studium. Det findes der flere teorier om. Lad os nøjes med én her: Informationssamfundet er blevet afløst af "drømmesamfundet". I Dream Society køber man ikke en vare, men en historie. Man køber en identitet og et gruppetilhørsforhold.

Måske derfor udspiller der sig også i dette forum nogle gange meget ivrige diskussioner om de forskellige mærker. Det er IMHO ikke muligt ud fra objektive kriterier muligt at påstå, at tiden måles bedre af et Panerai, Rolex, JLC eller IWC. Det er heller ikke det, det handler om. Ure og mange andre forbrugsgoder købes p.g.a. af følelser!

For at svare på det konkrete spørgsmål: Jeg vil betale for mange IWC-ure p.g.a. deres historie og teknik. Jeg vil betale for nogle Omega ure af samme årsag. Jeg vil betale for enkelte Rolex ure, men bestemt ikke for andre. Jeg vil betale for få AP, fordi jeg er facineret af deres teknik og finish. Der er sikkert flere mærker, jeg vil betale for. Jeg har bare ikke gjort det endnu Icon_smil

Jens-Kristian
Svar
De to primære grunde til jeg har valgt Panerai er deres design og historie. Samtidig er uret forholdsvis eksklusivt i kraft af at det ikke produceres i ret mange eksemplarer årligt, hvilket for mig også er et plus. Er helt med på at værket ikke er noget særligt, finishen derimod synes jeg ikke fejler noget.
Svar
Jeg "dumper" ikke Panerai på manglende horologiske kundskaber, men må blot erkende at deres Historic modeller (med Unitas værket) fascinerer mig pga. design, historie og samlerhypen, mens deres non-Historic mangler historien men imponerer mig horologisk. Dette gør mærket interessant for mig. Jeg håber at Panerai inden for ganske nær fremtid er på gaden med et in-house manuelt værk til deres Historic modeller og udfaser Unitas værket. Det ville løfte bundniveauet pænt op, hvis det bliver et værk på samme niveau som deres nye in-house automatic. Jeg krydser fingre... Icon_cool

Ellers er jeg meget imponeret over mærker som FP Journe og Richard Mille. To nye brands som virkelig forstår at differentiere sig med fantastisk horologi, karakteristisk genkendeligt design og håndværk i aller højeste klasse. Kun priserne der trækker lidt ned Icon_e_sad

Derudover er der selvfølgelig AP og Rolex (mest vintage) men den "sang" vil jeg spare jer for Icon_e_wink

/Mads
Svar
Hvad jeg vil betale for?

Var spørgsmålet.

Istedet for at beskrive hvad jeg betaler for og har samlet vil jeg prøve en anden vinkel.

Samlingen er solgt - og jeg har fx. 400 K at købe ure for over de næste par år!

Og det skal ikke bare være at bygge samme samling op.

Så ville "betale for klassikere" - altså Vintage klassikere.

Det bedste Vintage fra de bedste mærker. Bruge tid på at sætte sig ind i hvad der virkelig har historie og har betydet noget for udviklingen. Finde det rette eksemplar og købe det.

Efter et par år ville jeg måske have ure som:

Cartier Tank
JLC reverso
JCL Memovox
Rolex sub
Rolex Oyster Date
IWC portoguese
Bretling Navtimer
Omega Constellation i guld
Omega Speed Master
Omega Dykker
Et eller andet Partek
...
....

men kun Vintage! At købe nye ure siger mig ikke rigtig noget (så det vil jeg ikke betale for) - det handler for meget om at samle penge og gå ind i en butik og købe et ur..... det er ikke nok, selvom det er skønne ure.

Og så ville jeg stadig være på jagt efter det bedste eller mest spændende fra

Heuer
Certina
Longines
Eterne
AP
osv.

vh Baun
Svar
Jeg går pt rundt og ærgrer mig lidt over at jeg ikke talte nærmere med ham der havde et JLC reverso med i Herning rally

Faktisk tror jeg et vintage reverso var noget jeg ville betale for på et eller andet tidspunkt

Ellers - Nok ikke så overraskende - Kolonnehjulskronografer i stålkasser V 22/23/72/72C osv - som i mindre kendte mærker kan hentes i pæn stand fra 1938-65 for langt under 10K - er massevis af value for money - og så et 18K rødguld Eterna 3000 i topstand -

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Du er på vej ud af en rigtig vej med den Reverso Hannover Icon_e_wink Icon_cool
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)