Hvilke ure er opsigtsvækkende?
Da jeg i fredags var til sommerfest med mine kollegaer, oplevede jeg, at flere kommenterede det ur, jeg bar: En hvid Steelfish X-Plus, som jeg erhvervede mig forrige uge. Dette gav anledning til flere hyggelige samtaler, men det fik mig også til undres over, at ingen har kommenteret det sorte Planet Ocean XL, som jeg har båret siden sidste sommer.
Det får mig til at tænke på hvilke ure, der tiltrækker opmærksomhed - og hvorfor.
Et umiddelbart hurtigt svar kunne være uret størrelse, men eftersom såvel Steelfish som PO er store ure, kan dette ikke være tilfældet.
En mulig årsag kan være, at det sorte PO er afdæmpet og klassisk i sit udtryk, mens den hvide Steelfish er mere bling-bling og dermed iøjefaldende.

Hvilke dagligdagserfaringer har I gjort jer med opsigtsvækkende ure – både i forhold til nuværende og tidligere?

İmage

İmage
Svar
Det kommer an på hvem som kigger et PP Jumbo Natalius er et ur som jeg mener at kun folk
som ved hvad de ser vil bemærke.

Ellers skal der nok lidt farver på drengen Icon_e_biggrin
Svar
Som Jacob er inde på, så er svaret helt sikkert meget afhægigt af, om man møder ur-nørder eller "alle de andre". Blandt ur-nørder har jeg en lille historie - som faktisk er to: Vi er nogle stykkeri min loge, der har Rolex, et par SD'er og fire G/S Sub med blå krans, så det er jo næsten gabende kedeligt. Men jeg vakte alligevel opsigt, da jeg på et tidspunkt var sammen med nogle af dem og havde mit hel-guld GMT på. Så det var på sin vis opsigtsvækkende. Men udover den lille Rolex-klub er der en, som har hele to Lange und Söhne - og når han kommer er det altid netop hans ur, der er opsigtsvækkende og lige skal en tur rundt.

Hvis spørgsmålet går udenfor ur-nørderiet, har jeg aldrig oplevet at vække opsigt. Men mon ikke et ur som:

İmage

ville kunne gøre det?

/Bjørn.
Svar
Rigtig godt eksempel et Lange ur noget som bliver "opdaget" hvis man ikke ved hvad man kigger
på og måske kun fanger interessen for uret hvis dets farver "lyser op"

Men ure er aldrig blevet genkendt eller fået spørgsmål fra mennesker som jeg ikke kender,
til familie tam tam er der kommet et par stykker men det er lige så meget fordi at ingen andre
i min familie går op i ure og flere mener at jeg er tosset Icon_cool

Jeg har det godt med at mine ure ikke bliver genkendt og ure med flere eller mange farver
tiltaler mig faktisk ikke,selv en hvid skive kan jeg på mange ure have svært ved.
Svar
Mit mest opsigtsvækkende ur er vist dette:

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph JEDY

Årgang: 1972
Kasse: ”tonneau” kasse i renoveret stand.
Højde: 15,2 mm
Diameter: 42 x 49 mm
Skive: Mørk blå med 2 sorte subdials og datofelt, T-skala og visere i flot stand
Rem: Original Omega lænke 1162
Caliber: Automatic 1040
Caliber nr.: 35594xxx
Ref. Nr.: 176.005
Regning fra Omega for total renovering haves

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

vh baun
Svar
I har jo helt ret. Blandt ur-nørder behøves der ikke så meget farve og størrelse for at vække opsigt. Der bliver der spurgt til et Lange eller en guld reverco, som måske ellers i flyet af sidemanden ses som et kedeligt almindeligt ur.
Blandt helt almindelige tror jeg størrelse gør noget - man får øje på uret - og ser det så lidt sjovt ud - så spottes det. Mon ikke den her 45 mm sag (og høj) er en som jeg mener mig spottet med blandt folk der slet ikke ser på ure
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
bjorn_e58 Skrev:Som Jacob er inde på, så er svaret helt sikkert meget afhægigt af, om man møder ur-nørder eller "alle de andre".
Umiddelbart så gik mine tanker på dagligdagserfaringer, og eftersom de færreste af os primært omgiver os med urtosser (andet end her på forum), så tænker jeg på ”alle de andre” Icon_e_smile

Enig i at urets farve har en stor betydning – eminent eksemplificeret ved Bjørns billede Icon_e_smile
I tråd hermed har jeg en idé om, at såfremt jeg havde båret et orange PO (måske endda med en orange læderrem) frem for en sort (på lænke), så ville det nok have skabt større opmærksomhed.

jacob jensen Skrev:(…)Jeg har det godt med at mine ure ikke bliver genkendt (…)
Det var lidt bevidst, at jeg ikke skrev ”genkendt”, men derimod ”opsigtsvækkende (jf. ovenfor om "alle de andre") Icon_e_biggrin

Baun Skrev:Mit mest opsigtsvækkende ur er vist dette:

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph JEDY
Det kunne jeg nemt forestille mig. Sikkert det samme med en Flightmaster. Super lækkert ur for øvrigt!
Svar
Sociologen Skrev:Umiddelbart så gik mine tanker på dagligdagserfaringer, og eftersom de færreste af os primært omgiver os med urtosser (andet end her på forum), så tænker jeg på ”alle de andre”
... rigtig observation med Flightmasteren. Navnlig gen. 2. hvor der er "godt skrald" på farverne. Icon_e_surprised

İmage

Ligeledes Timecomputeren:

İmage

Den "trækker" ofte bemærkningen, "Nej - hvor er det smart" - og det må man jo sige, at det var det i et par år i 70'erne.
Herefter måtte det konstateres at være upraktisk, strømslugende, langsommeligt - og i enhver henseende håbløst.
... men endnu i dag; opsigtsvækkende Icon_e_surprised

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
hej.
Jeg kan have min Rolex LV´er på uden at der er nogen der kommentere det, men når jeg har min Pam 000 Logo på armen
er der mange der spørger til det, da de syntes det er flot, og når der oveni er en lækker læderrem med et flot spænde på så er det mere opsigtsvækkende.

Mvh Peter...
Svar
Hej Icon_exclaim

Kan med sikkerhed sige, at min sekretær IKKE er ur-nørd Icon_redface .

Men hun kan spotte mine rolex på, citat ”den der grimme dims, på glasset”(cyklop) Icon_e_confused.
Eller hvis farven, på mine omegaér, ikke passer til, min skjorte Icon_e_surprised .

Ps. Hun bærer selv et ganske nydeligt Rado, med lys skive Icon_e_biggrin .
Mvh Palle A.K.A Clubman
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)