Svar: 43
Tråde: 17
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle,
Først og fremmest; godt nytår! Må det nye år blive ligeså godt, som det gamle!
I 2012 blev jeg for alvor forelsket i Omegas Speedmaster. Det er en klassiker, og en fryd for øjet, som jeg ikke synes jeg har set lignende i urverdenen. Samtidig, er det et pænere ur, som ligger indenfor en realistisk prisramme. Den kombination har gjort, at det pt. er uret højest på min ønskeliste!
Jeg er derfor ret overbevist om, at det bliver her i 2013, at jeg erhverver mig et Omega Speedmaster. Men inden da, undrede det mig, om der var nogle herinde der kender lignende modeller/designs. Både fra Omega og i særdeleshed fra andre mærker? Nogle ure, som måske har forbigået min næse?
Her er det hvertfald en faktor, at uret besidder chronograf, samt at det ligger i samme prisramme som et brugt Omega Speedmaster (køber oftest brugt), eller under.
Jeg håber, at i vil tage jeg tid til at give nogle alternative forslag. På forhånd mange tak!
Venlig Hilsen,
Lars
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
Her er det hvertfald en faktor, at uret besidder chronograf, samt at det ligger i samme prisramme som et brugt Omega Speedmaster (køber oftest brugt), eller under.
Jeg håber, at i vil tage jeg tid til at give nogle alternative forslag. På forhånd mange tak!
Venlig Hilsen,
Lars[/quote]
Hej Lars og godt nytår.
Foruden andre speedmastermoddeler, der også er lækre, så synes jeg et godt mærke er Tudor Tiger Chronograph, som også er lækkert. (uret hedder Tiger fordi Tiger Wodds var reprenstant for uret fra ca 1994 - 2000 mener jeg det var). Det mærke er måske gået din næse forbi, da det er relativt et ukendt mærke, men er Rolexfabikkens mærke nr 2, eller søsterfirma/underfirma om du vil.
God kvalitetsur og vandtæt til 100 meter med skrueknapper. Desuden kan man få med ca. 6 - 7 forskellige farver skiver og remme. Jeg anbefaler dog modellerne med stållænke.
[url]"http://www.chrono24.com/en/tudor/tiger-prince-date--mod208.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.chrono24.com/en/tudor/tiger- ... mod208.htm[/url]
VH
Nicholas
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
There are many models in the price class of a Speedy . But the Speedy is in my opinion unbeatable in that price range . It is a fantastic looking watch and a classic that used is the best you can buy . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Hej Nicolas :
Er bestemt bekendt med Tudor. De laver nogle rigtig fine ure! Specielt Tudor Prince Date Chronograph 79280 tiltaler mig!
Tak for linket, beklager det korte svar, men svare over iPhone
Willy: at The moment I agree with your statement. I have yet to find a watch comparable with the speedmaster within this particular price range.
Is it true that the speedmaster can take a beating?
Happy new year everyone
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
It is a strong watch for a chronograph . But all chronos are a bit more fragile than a straight time and date watch . And of course most of them are not so waterproof . The Speedy is a very strong watch anyway and can take fairly rough daily use without any problems . And it has a tried and tested reliable caliber inside . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jeg kan bestemt heller ikke se ret mange kronografer i prislejet der slår speedmaster. Personligt ville jeg tage den med hersalit/plexi glas i den originale pro version. Det er både det originale og i mine øjne langt smukkest. Glasset er let at polere hvis der skulle ske noget - med tandpasta eller keramisk plade rens fra et komfur eller andre lette slibemidler, og billigt at skifte hvis det skulle gå helt galt. Det manuelle værk er som Willy skriver, også absolut testet - og jo tilmed Nasa godkendt også i den nye form  (det kunne ganske mange andre så nok også blive idag)
Stærkt - ja det er jo ikke et dykkerur (astronauter vil ikke ret gerne mange meter under havet) og en kronograf vil altid være lidt svagere end et almindeligt time-only ur. DOG - og det her gælder så tilmed en af de gamle 321 - hvor andre sikkert husker min historie
Jeg kom ud af slagter Bro i Gentofte - mærkede mit ur løsne fra armen (viste sig at lænken slet ikke var sat rigtigt på, stiften var ikke inde i hornet- var blevet sat på dagen inden) - Uret faldt direkte mod brostenene - og jeg ville refleksmæssigt, og ihukommende min lysende karriere på fodboldbanen redde uret. Jeg ragede højrebenet frem - ramte uret med utrolig præcision på vristen - fik uret op i ca 2½ meters højde med retning mod en uskyldig ældre dame, som det passerede tæt henover. Den ældre dame forhindrede mig i at følge op på min egen aflevering, og uret bragede ned på fortovsfliserne bag damen.
Jeg kunne se en lille bitte ridse på glasset (var poleret værk på 5 min) - INTET på kassen, og den gamle 321 maskine kørte helt uforandret perfekt, ligesom stopuret fungere perfekt og nulstillede.
Jeg vil ikke anbefale den behandling, men hatten af, for jeg kan love dig, at det var noget af et slag
vh
•
Svar: 173
Tråde: 23
Modtaget Likes: 14 i 6 svar
Givet Likes: 7
Hej
Både TagHeuer Carrera chrono modellerne samt Tudor Heritage chrono er gode alternativer også.
Men Speedmasteren er og bliver et ikon:o)
Hilsen Chris
•
Tak for historien  hehe. Imponerende atletiske evner kan ej ødelægge et så fint eksemplar  og specielt det med Omegas glas var jeg ikke klar over! Et chok må det under alle omstændigheder have været !
Har set lidt på et Omega Speedmaster Automatic, da der alligevel er et stykke op til måneuret.
Måske er jeg ved at lave en forkert handel her?
Ydermere har jeg set på revue Thommen 39 mm med 7750.
Samt Eterna Airforce Kronograf ([url]"http://www.google.dk/search?hl=da&client=safari&tbo=d&biw=320&bih=356&tbm=isch&sa=1&q=eterna+airforce+chronograph&oq=eterna+&gs_l=mobile-gws-serp.1.0.41j0l4.107557.110517.0.112301.7.6.0.0.0.0.479.1326.3-1j2.3.0...0.0...1ac.1.K0PpiXVdRD4#p=0" o nclick="window.open(this.href);return false;">http://www.google.dk/search?hl=da&clien ... XVdRD4#p=0[/url]" o nclick="window.open(this.href);return false;)
Og den er jeg også ret vild med!
Slutteligt har jeg læst lidt om russiske ure, og fandt i den forbindelse den her sag:
Strela Chronograph;
Se nedenstående link for rigtig fine billeder af uret:
[url]"http://www.poljot24.de/en/pd1091818803.htm?categoryId=1" o nclick="window.open(this.href);return false;">http://www.poljot24.de/en/pd1091818803.htm?categoryId=1[/url]" o nclick="window.open(this.href);return false;
Har nogen erfaringer med denne russiske sag?
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Et automatic speedmaster som du ser på, er et der hedder "reduced# = det er nogle mm mindre og det har en ETA 2892 med et kronografmodul påsat - i maven. Det kører generelt fint- men er ikke det som mange urfolk vil kalde en "rigtig" speedmaster. Kan du lide den lidt mindre diameter og synes traditionen for den gamle pro betyder mindre, er det et godt ur til pengene hvis du køber brugt
Revue Thomen med valjouxc 7750 er også en fin nok krongraf - men du vil tabe mange penge hvis du køber fra ny. 7750 er en arbejdshest - en så kaldt CAM switched kronograf - uden modul - helt som i princippet en speedmaster manuelt, men 7750 er jo automatic
Eterna Airforce tror jeg har samme indmad som speedmaster reduced, men det kan også være den er en 7750 - check det. Det er et supergodt forarbejdet ur i kasse og skive - men igen - køb brugt for ikke at tabe en masse ved kantstendsafskrivningen
Strela - Den indeholder en russisk version af den gamle valjoux 7734 - en cam swtched (og nu kom så det danske ord frem på lystavlen - knast-styret) kronograf. Strela/Poljo købte værktøjerne fra Valjoux for ca 30-40 år siden. Deres værker er ikke fuldt på højde materialemæssigt med de gamle, men det fungerer, og du kan - igen specielt brugt- finde dem til priser der absolut konkurrerer med de andre nævnte.
Faktisk kan man, men det kræver ekspertise, finde dem med konlonnehjulsværker fra 1965 ca - bygget på valjoux 22 og 23 - men det var bare en nørd bemærkning
INGEN af dem, er i nærheden ikonisk set- med en manuel Speedmaster med plexiglas - men de vil alle kunne give dig tiden godt og stor fornøjelse - du er IKKE ude i noget skidt med nogen af dem, hvis du køber brugt
•
Ja, jeg er er begyndt at få en lille fascination russiske ure. Måske har det noget at gøre med det økonomiske afspekt, hvilket gør, at jeg kan købe lidt oftere end normalt på en Garder Løn.
Jeg mødtes med en handlende for at købe hans Omega Speedmaster Automatic, og havde handlen i hus og pengene parat. Vi havde en fin dialog, intet der.
Men måtte sande, efter grundig overvejelse, så købte jeg det ikke. Da jeg fik det på hånden, blev det simpelthen for småt.
Så er krybet til korset, og har erkendt, at mit første Omega (hvis man ser bort fra Omegaer fra 60'erne), bliver et 42 mm speedy. Lidt af en øjeåbner. Så nu spare eg yderligere sammen. Det er sjovt, som man når til erkendelse, når uret kommer på håndledet lige inden et køb.
Nå, men til slut. Har et godt øje til følgende ur:
tag heuer link automatic chronograph caliber 16 cjf 2110-0
Designmæssigt er det markant anderledes, men hvad med værket? Er det en fin kvalitet?
Har fundet en brugt, til en rigtig fornuftig
Pris.
Tak igen for svarene. Det er altid en fornøjelse, og nok en af hovedårsagerne til, at jeg bliver suget dybere og dybere ned under horologiske univers.
God aften!
•
|