Ukendt omega
Hej
Håber på at nogle af jer kan hjælpe med at forklare hvad dette er for et omega ur?

İmage
Svar
Du kommer vel ikke uden om at aabne den og vise vaerket. Omega har ogsaa et reference nummer paa indersiden af kassen (normalt paa bagdaeksel). Er der rester af bogstaver eller en text under "Omega-symbolet"? Det seer saadan ud!
Manuel optraek? Kunne ogsaa vaere kvarts. Siden skiven er oedelagt af fugtihed, seer vaerket sandsynligvis heller ikke saa godt ud. Jeg mener den er 70erne, men kunne ogsaa vaere fra 60erne.
Skift ur, når du står op!
Svar
olof Skrev:Du kommer vel ikke uden om at aabne den og vise vaerket. Omega har ogsaa et reference nummer paa indersiden af kassen (normalt paa bagdaeksel).
Er der rester af bogstaver eller en text under "Omega-symbolet"? Det ser saadan ud! Manuel optraek? Kunne ogsaa vaere kvarts.
Siden skiven er oedelagt af fugtihed, seer vaerket sandsynligvis heller ikke saa godt ud. Jeg mener den er 70erne, men kunne ogsaa vaere fra 60erne.
Er aldeles enig med olof. Den sikre vej til at fastslå urets identitet er, at åbne det (få det åbnet), og få adgang til værknummer, kalibernummer og modelnummer.

Imidlertid har billedet vakt "detektiven" i mig, så jeg har forsøgt at komme det lidt nærmere. Hertil har jeg brugt: Omega's vintage database
Desuden har jeg brugt erfaringen, at Omega havde en "dille" med at udruste firkantede ure med kaliber 620.
Søgning i databasen over ure med kaliber 620, gav en række "hits", hvor nedenstående ser plausibelt ud:

İmage

Kaliber 620 er der yderligere information om i: Ranfft's kaliber guide om "Omega 620"

Som sagt! - Der er tale om et kvalificeret(?) gæt, der skal endeligt verificeres på baggrund af de informationer, som olof foreslår "afsløret fra urets indre".
Blandt informationerne, som disse numre indeholder, er bl.a. urets (omtrentlige) alder, på baggrund af serienummeret. Når det er kendt, kan det slås op i:
Loncar's tabel over Omega serienumre (findes i Omega Link Centralen).

Går du selv i gang med at åbne bagkassen, så anvend hverken urtekniv, neglerenser, hobbykniv eller nogle af de andre forhåndenværende redskaber.
Der vil ofte være en slids, hvor en kasseåbnerkniv passer. Proceduren er den samme, som når man vipper et låg af et konservesglas.
Det vil sige, at redskabet er orienteret langs med kassen, og aldrig med spidsen pegende i retning af urets indre.

Beklager, at jeg ikke kan komme det nærmere. Men vi kan muligvis stille os tilfredse med, at spørgsmålet er drejet fra:
"Hvilket Omega?", til...... kunne det muligvis være en De Ville MD 111.0024????

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hejsa

Tak for svarene.
Mit spørgsmål er så, er det værd at købe?
Svar
Tyrker Skrev:Hejsa

Tak for svarene.
Mit spørgsmål er så, er det værd at købe?
som olof er inde på; uret er sandsynligvis fugtskadet, og kan derfor indeholde ubehagelige overraskelser.
Et godt sted, at orientere sig om prisniveau er: Kaplans auktioner, butikken, hvor ure, der ikke har opnået mindstepris sælges. Salær er indregnet i den anførte pris.
Bemærk osse, at Kaplans er "hysteriske" med at skrive, "skadad urtavla", altså beskadiget urskive. Det skrives også om skiver man ikke kan se fejl på med det blotte øje.

Det aktuelle ur (synes jeg) har for hærget urskive, og værkets stand for usikker.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hej

Tak for svaret

Uret har jeg selv fundet på en auktion ved Lauritz
[url]"http://www.lauritz.com/da/auktion/omega-herrearmbaandsur/i3022424/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.lauritz.com/da/auktion/omega ... /i3022424/[/url]

Der står at uret funger, men er usikker

MVH
Ali - Tyrker
Svar
Hvis man bor tæt på auktionshuset skal det jo tages med i betragtning ved køb af relativt billige ure. for så sparer man jo transporten.

Ellers vil jeg anbefale at man kigger på QXL og tradera hvor der ikke er sælærer og hammerslagsgebyr. Disse gebyrer belaster relativt billige ure for meget.

Hvis uret er tænkt til dig selv vil jeg mene det er lidt lille og jeg tror heller ikke du skal regne med at skiven kan blive god.

Det er ikke et ur som kan bære urmagerudgifter på fx 1500 kr til service mv.

Her er lidt læsestof for en nybegynder:

[url]"http://itstime.dk/urdebatten/viewtopic.php?f=24&t=3288" onclick="window.open(this.href);return false;">http://itstime.dk/urdebatten/viewtopic.php?f=24&t=3288[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

vh baun
Svar
Hej

Tak for svaret Baun

Super tak for svaret, for nu er jeg da sikker på at jeg ikke skal købe det ur alligevel. Men vil undersøge de to andre sider du forslå, måske finder jeg noget bedre.

MVH
Ali - Tyrker
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)