Svar: 242
Tråde: 20
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Har - for første gang - fået trykprøvet mit Seamaster i dag og undrer mig lidt.
Der er først udført et testtryk 1 på 0.7 bar, som var OK. Derefter et testtryk 2 på 10 bar (også OK).
Foretages der først et lavt tryk for en sikkerheds skyld?
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jeg kan kun gætte, og mit svar er under forudsætning af at de 0.7 atm er absolut tryk (dvs. undertryk i forhold til normalen på 1 atm).
I så fald kan jeg forestille mig, at man vil være sikker på, at uret ikke er utæt i "udadgående" retning. Det er jo derfor ure har en helium-ventil - når uret HAR været nede ved højt tryk, og der ER kommet helium ind i uret, skal heliummen jo ud igen, når uret kommer tilbage til normal tryk. I den situation er trykket inde i uret højere end udenfor, og uden heliumventilen risikerer man f.eks. at glasset springer af. Så under forudsætning af, at de 0.7 atm er absolut sikrer man sig, at uret kan tåle, at der er (relativt) overtryk inde i uret uden f.eks. at glasset springer af. Denne test foregår i luft og den eneste risiko er altså at glasset springer af.
Den efterfølgende 10 atm test (hvor jeg igen må spørge om det er absolut, altså 9 atm trykforskel eller relativt) forgår ved at øge trykket, inde i en beholder, hvor der er vand, men med uret over vandet. Hvis det så ikke er helt tæt ("indad") vil der trænge lidt luft ind. Herefter sænker man det ned i vandet og tager trykket af. Hvis det så kommer bobler fra uret er det tegn på, at luften, der ved de 10 atm trængte ind i uret, nu kommer ud - altså at uret IKKE er tryksikkert. På denne måde sikrer man, at det ikke er vand, der trænger ind i uret under testen. Hvis 0.7 atm testen ikke var genneført kunne man i stedet risikere at glasset sprang af under 10 atm testen, og det ville ske medens uret var under vand.
/Bjørn.
•
Nærlæsning af den lille lap papir viser, at der faktisk står -0.7 bar på 1. tryk - så tak for din fine forklaring.
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
•
Svar: 106
Tråde: 6
Jeg siger også tak for fin forklaring.
Jette, hvor fik du det gjort henne?
Mvh jens
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jette Skrev:Nærlæsning af den lille lap papir viser, at der faktisk står -0.7 bar på 1. tryk
Jamen så giver det
endnu bedre mening. Så er både de -0.7 bar og de 10 bar relative tryk i forhold til normaltrykket, og det første tjek med -0.7 bar (dvs. kun 0.3 bar absolut tryk) ville ret sikkert blæse glasset af, såfremt uret ikke kan tåle indvendigt overtryk.
/Bjørn.
•
Jens: hos Leif Jørgensen i Køge, 250 kr. Har ellers ikke frekventeret butikken i mange år, siden jeg fik en ret lousy behandling incl. ødelæggelse af lænken på mit dengang yndlings Omega.
Desværre havde jeg ikke noget alternativ, idet min mangeårige faste urmager har lukket, og jeg ikke havde lyst til at køre til København.
Leif Jørgensen behandlede dog denne gang alle de indleverede 3 ure helt perfekt. De kom i hver sin plastikpose - eftersom det er mange år siden, kan de sikkert ikke huske den ret så krakilske kunde (mig), der råbte temmelig højt, da de bare mokkede 2 ure i samme plastikpose.
•
Svar: 106
Tråde: 6
Hej Jette, tak for info. Jeg er KBH, så finder nok en her. Godt at høre, at LJ i Køge har oppet sig.
mvh Jens
•