Ny urtosse med et spørgsmål.
Hej Forum

Ny urtosse med et spørgsmål?

Er for lidt tid siden begyndt at interessere mig for Omega ure.
Specielt modeller fra 50-60 erne, hvilke jeg synes er ekstremt
flotte og vellavet.
Samtidig eksisterer de til en pris, så jeg kan være med.

Jeg har brugt en del tid herinde som gæst og har fået mange gode tips.

Mit spørgsmål er følgende:
Er der nogen muligheder i Danmark, for at lære esempelvis at lave service på ure
som disse. Jeg vil gerne lære basale ting, som navne på dele, evt. rengøring, simple ting,
hvis disse eksisterer. Jeg er klar over at dette er en kompliceret opgave, men jeg synes at
selve urværket er vild facinerende.
Samtidig er jeg klar over at en amatør let kan ødelægge et ur og at der kan være brug for en
professionel. Men det kunne være sjovt selv at kunne lidt.
Er der nogle steder f.eks. med aftenskole eller klubber med folk der synes det er interessant 
og sjovt.

Hilsen
Den nye urtosse  Icon_smil
Svar
Først velkommen til som aktiv bruger og dernæst så er der flere herinde der har fokus på netop den type ure du nævner og de vil kunne bidrage med en masse viden.

Jeg kender ikke umiddelbart til nogle aftenskole/klub som du er inde på, men hvis man gerne vil lære noget om ure og deres opbygning er Timezone.com´s ur-skole et godt bud. Det foregår online og du kan læse mere om det her http://www.timezonewatchschool.com/WatchSchool/
Svar
Hej Siafu.
Kurser som det du omtaler her. Er der ikke rigtig noget af, jeg kan dog henvise dig til Christian Lass (han er urmager på Patek Phillipe museet) der er igang med at lave en "skole" på nettet, hvor han kommer ind på bl.a. det du efterspørger, jeg har et link du kan trykke og se hans prøve på det.
Senere vil der komme alt lige fra adskildelse, til samling, smøring, regulering, finissage og hvad ellers kan komme på tale når vi snakker ure.... Icon_smil  Icon_smil  Icon_smil
 Learnwatchmaking.com

ellers kan du også komme til mig på et "weekendkursus" hos mig. du kommer med et alm håndoptræksur, skiller ad, renser, samler, smører og regulerer det. Under hele processen vil der selvfølgelig blive navnelære og hvad deraf kommer af spørgsmål....
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

[-]
  • cejland
Svar
Hej Igen

Tak for svarene.

Mvh

Siafu
Svar
(25-10-2015, 11:46 PM)Lars Skrev: ellers kan du også komme til mig på et "weekendkursus" hos mig. du kommer med et alm håndoptræksur, skiller ad, renser, samler, smører og regulerer det. Under hele processen vil der selvfølgelig blive navnelære og hvad deraf kommer af spørgsmål....

Det er dælme et godt tilbud!!

Icon_not Icon_flag Icon_party
Svar
Ja, det tilbud gælder alle der har et ur, mekanisk, ikke automatisk (med mindre man har været her før). Icon_blink Icon_blink Icon_blink
Resten følger på PB.... Icon_smil
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
(25-10-2015, 11:46 PM)Lars Skrev: .....Under hele processen vil der selvfølgelig blive navnelære og hvad deraf kommer af spørgsmål....
Mvh
Lars
Her er lidt navnelære, at gå i gang med Icon_blink Icon_blink Icon_blink Icon_blink 
- (man kan jo ikke kalde hver del for en "dims" eller en "dingenot". Det er der for mange til Icon_cool )
İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hej.
Og så lige for at gøre det rigtig nemt.....
Så kan centrumshjulet også hedder både minuthjul og storebundhjul og centrumshjul, men nummeret er altid 201, såfremt man holder sig til de gamle numre, der er vist også der lidt forskellige numre, men dem bruger urmageren sjældent. Så skal man ihvertfald være sikker og have tjekket nummeret i manualen, for ellers kan det være spændende at se hvad man får.
Ved Rolex hedder det f.eks. 5701
Ved Omegaa hedder det 1224
Ved ETA hedder det 206
jo, jo, det er nemt at være urmager.
Og læg mærke til på første tegning ligger centrumshjulet ikke i centrum...men det gør det måske så i et andet ur, også med centrums sekundviser... Icon_drool Icon_drool Icon_drool
Og kunderne regner med vi kender alle urmærker..... Icon_party

Jo det er dejligt at være urmager.... Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol     
Mvh
Lars
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
Ja der blir noget at se til Icon_drunken
Svar
Online kursus med Christian Lass som Lars tidligere nævner er nu klar!!

Den gode Christian Lass er nu klar med den første kursuspakke som er et begynderkursus "Learn Watchmaking 101" som består af ikke mindre end 32 forskellige lektioner.  Der er et par preview på nogle af lektionerne så man kan se om det er noget Man har lyst til. Den Gratis introduktion er også stadig på siden, du skal blot registrere for at se den.

Jeg har selv købt kurset og glæder mig til at komme igang. Jeg skal blot have lidt stumper og værktøj frem… men kurset ser meget lovende ud. Filmene er i en fantastisk kvalitet, når der zoomes ind på små detaljer står det knivskarpt…

Jeg kan kun anbefale...
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)