(13-01-2016, 10:58 PM)KristianK Skrev: Jeg ved jo ikke bedre, det er min pointe.
Jeg får dagligt spørgsmål om en begyndermaskine på mit kaffesite og her er jeg jo pendanten på dette gode forum. Det er jeg klar over. Så jeg spørger blot forsigtigt.
Quartz passer mig fint, men hvis forskellen, i hver fald i indkøbspris, ikke er større, så vil jeg blot høre jeres vurdering. Jeg har jo tilkendegivet min jomfruelige holdning men hvis I samstemmigt siger "tag en auto!!" så kunne det være værd at lytte på argumenterne :)
En god kaffemaskine kan - formoder jeg - lave bedre kaffe end en, der er mindre god : noget med temperatur, flow, tryk osv. Men et mekanisk ur, det du kalder automatisk, redegør jo ikke for tidens gang bedre end et kvarts ur.
Urets funktioner, vandtæthed osv er nok i virkeligheden bedre i et kvarts ur. Præcisionen er (oftest) bedre med kvarts og det skal ikke stilles efter en weekend. Og når det skal efterses er det sikkert billigere end på et mekanisk.
Så hvorfor overhovedet et mekanisk ur? Tja, det kan der være mange grunde til - tandhjul, finmekanikken, urets hjerteslag (tikken), viden om, hvordan et mekanisk ur virker, fint håndværk osv osv. Sjæl, historie, tradition, spiller også ind.
Jeg vil foreslå, at du ser nogle film på youtube om mekaniske ure, hvordan de laves, virker mv. Hvis det efterlader dig kold og uforstående, så er kvarts måske vejen.
Hvis du alligevel vel er lidt fascineret, så læs mere inden du beslutter dig.
Mvh jens