19-03-2016, 11:37 PM
Jeg kender ikke til mærker eller kalibre der er servicefri. I mit univers kræver al mekanik vedligehold og udtalelser fra diverse fabrikker og andre guruer om at der nu er opfundet løsninger der gør at det kun er nødvendigt med service efter dobbelt så lang tid som tidligere anbefalet opfatter jeg som fis i en hornlygte. Et ur udsættes for så forskellige påvirkninger at det er umuligt at sætte faste grænser for frekvensen for service. Når uret begynder at afvige fra det sædvanlige er der god grund til at få fagfolk til at undersøge grunden og få stillet en diagnose og derudfra tage stilling til hvad der skal foretages.
P.N.
P.N.
P.N.
(19-03-2016, 11:31 PM)Oak Skrev:I princippet er en chronograph to mekaniske konstruktioner, basisværk og komplikationen med stopur. Når uret resettes og chronographen dermed frakobles basisværket så forsvinder fejlen jo fordi problemet lå i sammenkoblingen til basisværket.(19-03-2016, 08:13 PM)maclerche Skrev:(19-03-2016, 07:27 PM)P.N. Skrev: Min erfaring er at det i alle tilfælde er en justeringsfejl mellem chronograph og basisværk eller en dårlig funktion af sidetryk. Det gør ikke skade på uret og det hænger ikke sammen med gangreserve. Minimering af gangreserve er et resultat af en dårlig fjeder eller behov for service.
P.N.
Jeg er jo ikke urmager, men ud fra hvad jeg kan læse rundt omkring så ser det ud til at Co-axial i teorien har meget langt mellem service. I praksis ser det ud til at det ikke er tilfældet… Co-axial værker kan få fejl på resten af værket såvel som et ikke Co-axial…
Hvis det kun er et år gammelt så er det altså bare med at få reklamaret inden Swatch-group indkasserer for et fuldt service bare for at se på uret….
Uret er købt helt nyt hos Hvelplund for lidt under et år siden.
Men vil det så sige, at det ikke har noget at gøre med hvilken position viserne har stået i, der har fået denne fejl til at opstå? - I forhold til om den var blevet resat med det samme?
Det er da rart at høre at det igen skade gør. Men hvad er det egentlig der sker inden i, når resten af uret(sekundviser) gik i stå i ved aktivering af chronographen, men ved tryk på knappen igen, så gik det i gang igen?
P.N.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)