ur stopper ved afktivering af chronograph
Jeg kender ikke til mærker eller kalibre der er servicefri. I mit univers kræver al mekanik vedligehold og udtalelser fra diverse fabrikker og andre guruer om at der nu er opfundet løsninger der gør at det kun er nødvendigt med service efter dobbelt så lang tid som tidligere anbefalet opfatter jeg som fis i en hornlygte. Et ur udsættes for så forskellige påvirkninger at det er umuligt at sætte faste grænser for frekvensen for service. Når uret begynder at afvige fra det sædvanlige er der god grund til at få fagfolk til at undersøge grunden og få stillet en diagnose og derudfra tage stilling til hvad der skal foretages.
P.N.

(19-03-2016, 11:31 PM)Oak Skrev:
(19-03-2016, 08:13 PM)maclerche Skrev:
(19-03-2016, 07:27 PM)P.N. Skrev: Min erfaring er at det i alle tilfælde er en justeringsfejl mellem chronograph og basisværk eller en dårlig funktion af sidetryk. Det gør ikke skade på uret og det hænger ikke sammen med gangreserve. Minimering af gangreserve er et resultat af en dårlig fjeder eller behov for service.
P.N.

Jeg er jo ikke urmager, men ud fra hvad jeg kan læse rundt omkring så ser det ud til at Co-axial i teorien har meget langt mellem service. I praksis ser det ud til at det ikke er tilfældet…  Co-axial værker kan få fejl på resten af værket såvel som et ikke Co-axial…

Hvis det kun er et år gammelt så er det altså bare med at få reklamaret inden Swatch-group indkasserer for et fuldt service bare for at se på uret….

Uret er købt helt nyt hos Hvelplund for lidt under et år siden.

Men vil det så sige, at det ikke har noget at gøre med hvilken position viserne har stået i, der har fået denne fejl til at opstå? - I forhold til om den var blevet resat med det samme?

Det er da rart at høre at det igen skade gør. Men hvad er det egentlig der sker inden i, når resten af uret(sekundviser) gik i stå i ved aktivering af chronographen, men ved tryk på knappen igen, så gik det i gang igen?
I princippet er en chronograph to mekaniske konstruktioner, basisværk og komplikationen med stopur. Når uret resettes og chronographen dermed frakobles basisværket så forsvinder fejlen jo fordi problemet lå i sammenkoblingen til basisværket. 
P.N.
[-]
  • Lars
Svar
Hej Per m.fl.
Nu vil jeg jo sige at da uret ikke er ældre end det er (1år ca.) så er der garanti på det, og da Omega's ure er plomberet, så er der kun en vej ind til forhandler, forklar hvad problemet er, og afsted til Swatch.
Problemet med at kronografen ikke resettes, bør ikke have indvirkning på om uret går eller ikke går..... Der er noget galt, til urmager med det, om det er en indgribningsfejl eller noget andet kan kun ses ved, som Per skriver så ofte, lup i øjet og kig.... Icon_e_geek
Dette være skrevet af ham der ikke har så meget erfaring, kun siden 1976..... Med sammenlagt ca5 års pause...... Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Jeg siger mange tak til jer begge. Icon_Up Jeg tager lige en snak med dem i butikken, og håber på det bedste.
Svar
(23-03-2016, 10:35 AM)Lars Skrev: Hej Per m.fl.
Nu vil jeg jo sige at da uret ikke er ældre end det er (1år ca.) så er der garanti på det, og da Omega's ure er plomberet, så er der kun en vej ind til forhandler, forklar hvad problemet er, og afsted til Swatch.
Problemet med at kronografen ikke resettes, bør ikke have indvirkning på om uret går eller ikke går..... Der er noget galt, til urmager med det, om det er en indgribningsfejl eller noget andet kan kun ses ved, som Per skriver så ofte, lup i øjet og kig.... Icon_e_geek
Dette være skrevet af ham der ikke har så meget erfaring, kun siden 1976..... Med sammenlagt ca5 års pause...... Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol
Mvh
Lars

Det kunne være spændende at høre lidt om den plombering af Omega-ure du nævner. 

På mit svendebrev står der 1966 så du er jo kun en årsunge

P.N.
Svar
Plomberingen er en lille rød klat lak (?) ved bagkasse/urkasse som "springer" hvis bagkassen skrues af. På den måde kan Swatch se om uret har været åbnet. Laves der noget indenfor garantiperioden mener jeg de sætter en blå lak (?) klat i stedet.

Her er lidt om den røde/blå plombering:
http://forums.watchuseek.com/f20/omega-r...480?page=1
MVH Jesper
Svar
(23-03-2016, 03:34 PM)JJG Skrev: Plomberingen er en lille rød klat lak (?) ved bagkasse/urkasse som "springer" hvis bagkassen skrues af. På den måde kan Swatch se om uret har været åbnet. Laves der noget indenfor garantiperioden mener jeg de sætter en blå lak (?) klat i stedet.

Her er lidt om den røde/blå plombering:
http://forums.watchuseek.com/f20/omega-r...480?page=1

Hej lidt OT, men Omega bruger fra omkring Juni 2015 ikke længere rød/blå lak til plombering. Der vil derfor ikke være nogen form for plombering, på omega ure produceret efter Juni 2015 Icon_blink .

http://forums.watchuseek.com/f20/red-dot...61442.html
Mvh Palle A.K.A Clubman
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)