Skal det her IWC ikke en tur til urmageren?
#1
Det virker som om der er en, som har hygget sig med datoen på dette IWC:

https://www.chrono24.com/da/iwc/-gst--iw...ETCURR=DKK

Er det ikke korrekt forstået, at det skal forbi en urmager for at få indstillet datoen korrekt, da man ikke kan stille datoen tilbage på IWC’s ure med perpetual kalender?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#2
Jeg tror også, at det er nødvendigt med et servicebesøg. IWC´s PC styres udelukkende med kronen. Det medfører, at man ikke kan stille de enkelte elementer hver for sig, og man kan ikke stille kalenderen tilbage.
JK

Her er lidt fra manualen til en ref. 5022
Please note: You must not advance the perpetual calendar beyond the valid date. The complicated movement is permanently mechanically pro- grammed and cannot be turned back without intervening in the movement. If, however, you have adjusted the perpetual calendar beyond the valid date, you have two possible courses of action:
Either you must stop the movement by pulling out the crown to position 2 until the perpetual calendar setting once more corresponds to the valid date. This is appropriate in the event of a small forward misadjustment by only a few days. Or, you must take your watch to your watchmaker, who will be able to adjust the movement to reset the perpetual calendar. This is required in the event of larger misadjustments.
Svar
#3
Tak for svar - den første mulighed duer jo ikke rigtig i det her tilfælde, med mindre man vil vente til 2115 :-). Derudover mente jeg også, at der følger to datohjul med til IWC's PC - et der holder til år 2100, hvor man så skal have skiftet det til det andet datohjul, som fungerer de efterfølgende år (indtil der er gået 473 år :-)). Det gør der ihvertfald til ref. 3756. Derfor virker det mærkeligt, at det er stillet til 2115. 

(23-07-2018, 12:31 AM)jk Skrev: Jeg tror også, at det er nødvendigt med et servicebesøg. IWC´s PC styres udelukkende med kronen. Det medfører, at man ikke kan stille de enkelte elementer hver for sig, og man kan ikke stille kalenderen tilbage.
JK

Her er lidt fra manualen til en ref. 5022
Please note: You must not advance the perpetual calendar beyond the valid date. The complicated movement is permanently mechanically pro- grammed and cannot be turned back without intervening in the movement. If, however, you have adjusted the perpetual calendar beyond the valid date, you have two possible courses of action:
Either you must stop the movement by pulling out the crown to position 2 until the perpetual calendar setting once more corresponds to the valid date. This is appropriate in the event of a small forward misadjustment by only a few days. Or, you must take your watch to your watchmaker, who will be able to adjust the movement to reset the perpetual calendar. This is required in the event of larger misadjustments.
Svar
#4
Jeps, der er noget galt, uret er ikke bare stillet 97 år frem det står også forkert, den 13/2-2115 er ikke en tirsdag som det står på men en onsdag.  Bliver nok svært at få det fikset uden et fuldt service hos IWC (og det kan godt løbe op på disse perpetual calenders)

Man må forøvrigt undres over hvordan det er gået så galt, der er vel ingen der "kommer til" at sidde og dreje det 97 år frem? Jeg ville holde mig langt væk fra dette ur.
Mvh
Morten
Svar
#5
Godt spottet!
Svar
#6
Ja, jeg ved heller ikke hvordan det kan gå til - men ok, jeg læste om en gut, som havde låst sin mors iPhone i 47 år :-D

https://www.thesun.co.uk/tech/5737295/ap...-47-years/

Måske det er det samme, som er sket her ;-)

Jeg ville heller ikke købe det - til gengæld er der et til salg, hvor kalenderen står på 2003 og så må man jo antage, at det er NOS, som aldrig har været i brug  Icon_Up

(23-07-2018, 06:12 PM)116520 Skrev: Jeps, der er noget galt, uret er ikke bare stillet 97 år frem det står også forkert, den 13/2-2115 er ikke en tirsdag som det står på men en onsdag.  Bliver nok svært at få det fikset uden et fuldt service hos IWC (og det kan godt løbe op på disse perpetual calenders)

Man må forøvrigt undres over hvordan det er gået så galt, der er vel ingen der "kommer til" at sidde og dreje det 97 år frem? Jeg ville holde mig langt væk fra dette ur.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)