Svar: 50
Tråde: 29
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej Vintageure.
Jeg er helt ny på det felt med ure, og vil gerne købe mig et speedmaster. Men skal det være automatic eller prof.
kan ikke rigtig finde ud af hvad der taler for sig, og hvad man skal kigge efter.. cal 321 eller cal 861 ..??.. hvad er forskellene..?
Hvad vil i købe..?
Mvh Carsten
Har lige købt et Speedmaster day/date automatic med farvede visere.. og mørk skive..
•
Hej Veigt,
der er i dag et bredt udvalg fra Omega af Speedmaster modeller, og mange af dem er flotte og i en rigtig god kvalitet/finish!
Hvis du gerne vil have en Speedmaster der har relationer til de oprindelige Speedmaster/måneure, bør du nok overveje en model med mekanisk værk (manuelt optrukket). Hvis du går med dit ur dagligt, er der dog en hvis komfort i at bære en udgave med et automatic værk, da du stort set aldrig behøver at trække det op. Omvendt vender man sig hurtig til at optrække sin håndoptrukne Speedmaster, eksv. en gang hver morgen. Der ud over kan der være en hvis fornøjelse i arbejdet.
Cal. 321 er den oprindelige Speedmaster cal. Cal. 861 er et senere værk som minder meget om cal. 321, dog i en knap så avanceret og raffineret udgave, som cal. 321. Cal. 321 er også det mest interessante værk i samler øjemed - hvis det betyder noget for dig.
Hvis du vælger en "Professionel" Speedmaster af ældre dato, får du et ur med cal. 861. Hvis du går endnu længere tilbage, sådan ca. fra 1965 og nedefter, får du en Speedmaster fra den "pre Professionelle" periode, og de er alle med cal. 321.
Omega Speedmaster er et ur uden sidestykke, og jo ældre de bliver, jo mere sjæl får de!
Held og lykke med dit forhavende!
Mede venlig hilsen
Michael Reitzel
•
Jens M. Jensen
Unregistered
Bogen a "timecapsule" fra Omega fortæller ALT du bør vide om speedmaster.
Den giver mere viden end et års læsning af vintageure.
Så er den iøvrigt spændende om rumfart.
Fåes hos urmager Gulacksen på strøget, som iøvrigt er en udemærket omega forhandler, som ved en masse. (snak med "ham selv")
Jens
•
Svar: 228
Tråde: 55
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej Carsten
Der er allerede svaret på hvad forskellen på værkerne er, så det vil jeg undlade! JEg vil dog kraftigt anbefale dig at vælge den "rigtige" altså Speedy proff, af 2 årsager: uret er mere eller mindre tro mod det originale 2: størrelsenm på reduced (synes JEG) bliver man lidt træt af i længden. Proff versionen er simpelthen et ur uden sidestykke, skiven er ekstrem letaflæselig og stilen er ren og minimalistisk,næsten som på god dansk arkitektur eller møbelkunst!!!!
Mvh THomas Bech
•