|
Måske et ret specielt ur - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Måske et ret specielt ur (/showthread.php?tid=70391) |
- Stenbukken - 20-11-2008 Hold da op! Hvor er den flot Baun - pbr - 20-11-2008 Det er simpelthen bare et fantastisk flot ur - at det er "sammensat" af origiale dele, gør ikke noget, synes jeg !! Samlet set er uret jo origialt - det er blot ikke gammelt ! Tillykke !! PS: jeg har lige set et "i den engelske bugt", der angiveligt skulle være originalt og med Royal Navy graveringer på bagkassen. Den står til startbud på £ 1.500 !! Og "i tyske bugt" har jeg set et meget pænt eksemplar til omkr. DKR 22.000 !! tillykke med brylluppet.... - Camaro - 20-11-2008 Hej Baun. tillykke med brylluppet som man kalder et sådant sammensat ur. det er altid en overvejelse værd med den slags: Originalitet kontra udseende og funktion kolliderer let. Men der kan man jo heldigvis selv bestemme.... En mand med din Omega baggrund er også temmelig stålsat i forhold til denne grå-zone. Held og lykke med uret. Mit gæt: Du har det ikke om et år... Jan - hannover_dk - 20-11-2008 Baun Skrev:Næh det har du jo lidt ret i - normalt vil selv NOS skiver have lager præg = patina i en eller anden form når de er så tilpas gamle, og det synes jeg slet ikke man ser her. Det må vel have med opbevaring at gøre - selvom der jo er diskution om hvorvidt tritium patinerer uanset lys opbevaring eller ikkehannover_dk Skrev:Vil også sige NOS, men uden den patina som kan opstå overalt - et superlækkert ur i alle fald Denne ser jo umiddelbart ud til at være nærmest fri for lager spor kunne være bedre formulering vh Re: tillykke med brylluppet.... - hannover_dk - 20-11-2008 camaro Skrev:Hej Baun.Jeg ville ikke kalde det en mariage. Det må forbeholdes ure som har original maskine og måske skive, men ombygget ret kraftigt - som ex et lomme ur ombygget til nyere armbåndsur. Ikke Frankenstein - for intet forsøg på at skjule at det er et giftemål mellem lommeuret og armbåndsuret det der Mariage. Her er der tale - om jeg fatter det - om et reservedels lager som er blevet samlet til noget der er helt 100% magen til til hvordan uret var samlet i sin tid i tresserne NFOPS - new from old parts stock Havde man ikke vidst at det var samlet af reserve dele som PB åbenbart ved, havde man vel troet det var NOS Hvor man har kunnet finde både helt ny motor og bagkasse med serie numre korrekte til at samle det af forstår jeg ikke helt - men det er der meget jeg ikke gør. vh Re: tillykke med brylluppet.... - baun - 21-11-2008 hannover_dk Skrev:camaro Skrev:Hej Baun.Jeg ville ikke kalde det en mariage. Det må forbeholdes ure som har original maskine og måske skive, men ombygget ret kraftigt - som ex et lomme ur ombygget til nyere armbåndsur. Ikke Frankenstein - for intet forsøg på at skjule at det er et giftemål mellem lommeuret og armbåndsuret det der Mariage. Jeg mener heller ikke uret er en "Mariage". Maskinen - eller værket er formentlig ikke absolut nyt. Resten er. Værket er formentlig fra et slagtet ur, men som det kan ses i ualmindelig fin stand. Uret skal jo forbi Peter Halse ved lejlighed så også værkets stand kan blive vurderet, men personligt vurderer jeg det til at være i super stand. Jeg er ved at grave lidt i urets oprindelse og det kan godt være at det bliver en ret spændende historie, men den kommer nok senere, hvis den holder hjem! vh Baun - Peter - 21-11-2008 Hej Baun En superflot Seamaster 300, og det er mere end sjældent at finde en der er 100% original, men den her se rigtig ud, så den er efter min mening samlerværdig, da der er brugt originale dele for at få den til at fremstå som den gør. MVH Peter - johnfyn - 21-11-2008 Hej Baun...flot klokke...og i en flot størrelse....uanset hvad så er det vigtigste jo at DU er glad for det! - Camaro - 21-11-2008 Jeg synes denne diskussion er meget relevant og jeg har stor respekt for jeres forskellige synspunkter. Jeg mener godt man kan skifte endog mange dele af et ur, uden at uret bliver uoriginalt. Men dette ur mangler den identitet man opnår ved at blive produceret på Omega-fabrikkken og sendt der fra registreret og katalogiseret. Spændende: ja original : nej. Jan Originalt, xxx % originalt franken og mariage - baun - 21-11-2008 camaro Skrev:Jeg synes denne diskussion er meget relevant og jeg har stor respekt for jeres forskellige synspunkter. Ja jeg kende selvfølgelig godt det synspunk .... og det gav næring til obverskriften men... Hvad er det der gør et ur originalt - eller ikke originalt? Originalt xxx % originalt franken mariage Og kan man ikke graduere? Et Constellation, som af en eller anden grund har fået skiftet det originale værk med et tilsvarende originalt værk i samme caliber, er vel ikke helt så originalt som før? Man kan sige at så snart noget som helst er skiftet er det jo ikke 100 % originalt... krone.... glas..... visere. Men man kan også sige, at hvis alle dele uanset hvornår de er skifter, er originale for modellen, ja så er uret 100% originalt. Kun at skeldne mellem originalt eller ikke originalt kræver i min bog at der er sat uoriginale dele på - altså - ikke Omega dele. En fraken kan godt bestå af 100% originale Omega dele - men fra forskellige modeller - er den Original? og hvad skal der til for at det er en franken? jeg betragter ikke en Seamaster med en Constellation krone som en Franken - der skal mere til! Hvad en mariage er - er der også forskellige opfattelser af. Jan har givet sin og John har givet sin. I bogen "Wristwatches" A handbook and price guide finder men denne formulering: There is also the troubeling fact that the wristwatch boom has also brought forth a varity of fakes and "mariages" (Combinations of parts from different sources, not all original). Her skal der altså indgå ikke originale dele for at komme ind under begrebet mariages. vh Baun |