|
Min første Omega - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Min første Omega (/showthread.php?tid=72317) Sider:
1
2
|
Min første Omega - SPACE-DWELLER - 10-08-2009 Er normalt mest "Rolex mand", men kunne ikke stå for denne her: Her ses uret i den plastikbeholder, som uret sendes i fra fabrikken. Naturligvis følger den kendte Omega boks med.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Re: Min første Omega - Geodoc - 10-08-2009 Sea-Dweller Skrev:Er normalt mest "Rolex mand", men kunne ikke stå for denne her:... kan godt forstå, at du ikke kunne stå for den. Som "mest" Omega mand kan jeg godt afsløre, at når mit "Omega projekt" er bedre udfyldt, er der et (eller 2?) Rolex, som jeg har svært ved at stå for, og som engang dukker op. Fra "purister" kan der måske falde en bemærkning om Speedmasterens "add on", i form af kalender, månefase og glasbagkasse. Det skal du bare tage helt afslappet, for når man vælger ur i et mærke, der ikke er ens hovedinteresse, så har man en større frihedsgrad. For mit eget vedkommende er jeg lidt spændt på at præsentere mit første Rolex, "ovre på the dark side". Det bliver et ur, jeg synes er smukt, og som udelukkende vælges udfra det hensyn, og ikke om det er estimeret eller højt værdsat i "kredsen" Speedmasteren er jo flot, med en faktisk streng symmetri. Glasbagkassen er der jo "skoler for at synes, at det er noget pjat". Selv er jeg vild med muligheden for indkig til det lille mekanisk vidunder. Hvorfor er det kun urmageren, der hvert 5-8 år må se det "fordømte" værk? Min egen urmager har et skilt på værkstedet, der gør opmærksom på, at det koster 400 kr. at kunder kigger over skulderen og kommer med gode råd til urmageren. ... så kunne det jo hurtigt blive en dyr fornøjelse, at være nysgerrig. Tillykke med erhvervelsen af en SPM model, som vi kun sjældent ser. Jeg ser frem til at høre om dine erfaringer med at holde kalender og månefase "i gang" med et manuelt værk, og med at indstille disse komplikationer. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Min første Omega - hannover_dk - 10-08-2009 Først og fremmest er der kassen som altid begejstrer hos en Speedmaster - alle modeller. Den er suverænt en af de flotteste kasser som eksisterer. Så er der skiven, og jeg synes den er fed - jeg har den der fetish for mekanik, også den ret ubrugelige del af slagsen (kronografelsker er jeg, men det er ikke så ofte jeg har behov for funktionen). Månefase er et besvær hvis man vil have at tingene skal stå/gå rigtigt og ikke altid går med uret, men holder man af mekanik, tager man besværet. Skiven som helhed i øvrigt giver jeg absolut OK. Glasbagside finder jeg OK her - Selv kan jeg finde på at løsne låget på mine gamle kronografer (tryk på system ofte) bare for lige selv at se tikkeriet, eller vise det for andre, så OK. (jeg ville ikke have det på et dykkerur f.eks. og kan ofte bedre li flotte bagkasser - men respekt for at mange vil se værket) God ide/gimmick med plast indpakningen også vh Re: Min første Omega - SPACE-DWELLER - 10-08-2009 Jeg har ikke fået gået så meget med den, som jeg gerne ville, men umiddelbart vil jeg sige, at det virker ret nemt at justere dato og månefase. Det foregår ved hjælp af en korrektionspind, som stikkes ind i de dertil beregnede huller i urkassen kl. 10 og 11. Som sædvanligt, skal man undgå at justere dato og månefase mellem kl. 21 og 02, men ellers går det ret problemfrit. Re: Min første Omega - baun - 10-08-2009 Uden at kende meget til den aktuelle model vil jeg gerne sige stort tillykke med uret. Hvergang man ser et Speedmaster må man knibe sig i armen og sige: "Er det da ikke u®troligt at dette design stadig er på toppen. Meget få andre ure kan prale af sådan en design historie. Og når man så køber et helt nyt ur er det jo morsont at få de nye muligheder med som fx. glasbagkassen. Jeg høre til de få som også kan nyde indkigget til et helt banalt værk, men her er der jo indkig til fornemt håndværk, flot finish og et smukt harmonisk opbygget værk! og så lige til Torben: Nu bliver vi da spændt på om du kan finde noget somhelst Rolex der matcher de der meget speciel Omega (så er det pænt sagt) som du samler på. Og pas nu på derude..... Jeg har en Omega på vej som tager konkurencen op med Torbens "mærkværdigt udseende" Omegaer - og med Johns Speedy som "omgangsur"! Men den er ikke helt hjemme endnu! vh baun Re: Min første Omega - Joepete - 10-08-2009 Hvor er det smukt - fra alle sider Re: Min første Omega - Geodoc - 10-08-2009 Baun Skrev:Uden at kende meget til den aktuelle model vil jeg gerne sige stort tillykke med uret.Helt enig Baun Skrev:Og når man så køber et helt nyt ur er det jo morsomt at få de nye muligheder med som fx. glasbagkassen.det er godt ikke at være alene med sin nysgerrighed om hvordan tikkeværket ser ud og fungerer Baun Skrev:og så lige til Torben:Her bliver der ikke tale om "match" - men modsætning. Baun Skrev:Og pas nu på derude.....He he - Det har altid været min erfaring, at Omega's "grimlinge" både har karakter, pondus og i de fleste tilfælde en god historie. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Min første Omega - hannover_dk - 10-08-2009 Sea-Dweller Skrev:Jeg har ikke fået gået så meget med den, som jeg gerne ville, men umiddelbart vil jeg sige, at det virker ret nemt at justere dato og månefase. Det foregår ved hjælp af en korrektionspind, som stikkes ind i de dertil beregnede huller i urkassen kl. 10 og 11.Lyder som gode løsninger, men man skal jo vide hvad månefasen er for at stille rigtigt - så ind på nettet osv vh Re: Min første Omega - SPACE-DWELLER - 10-08-2009 Jo, Internettet er ret praktisk; også i den henseende! For eksempel kan man på [url]"http://www.patek.ch" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.patek.ch[/url]" onclick="window.open(this.href);return false; under "Current Collection" > "Mens Watches" > "Complicated Watches" (vælg fx model 5146) finde et "faneblad", som hedder "Settings Moon Phase"... der kan man så sætte månefasen til den dag, som man ønsker at stille månefasen til, og visuelt se, hvordan månen de facto skal stå / se ud på månefasens baggrund. Re: Min første Omega - hannover_dk - 10-08-2009 Baun Skrev:Hvergang man ser et Speedmaster må man knibe sig i armen og sige: "Er det da ikke u®troligt at dette design stadig er på toppen.Avs - spændende - Jeg kan også godt se charmen i "grimrianerne" - men JA den oprindelige (helst fra de skruede horn begyndte selv om den med straight er finere) speedmaster er design der melder klart ind. Omgangsur - ja det skal da blive godt at se hvor mange du kan finde. Mit blev iflg. certifikat solgt til agent i Tyskland fra Omega første gang i Oktober 1968 - derfra vel til en Tysker, vi kunne kalde ham "Hamburg" da det jo er kendt at visse hedder en by i stedet for et navn Så kan det som udmærket have været rundt en del fra oktober 1968 til det næste gang har kendt historie og i 2006 kom til Uhrmageriet og så til Peter Halse og så til Bjarne Vork og så til Bjarnes bekendte - ung mand havde det i skuffen uden at bruge det - og så til Peter Nerenst (PSN) og så til Bo Mølbak (og her får det i alle fald den gamle "patinerede sekundviser") og så til Benny Bundsgård (Speedy) og så til Mads Gjødesen og så til MIG - 10/7-2007 - og der bliver det, indtil en søn overtager ved en for mig ikke så glædelig begivenhed 9, næsten alle velkendte ejere fra 2006 til 2007 kunne give indtryk af at det enten var et møj ur eller steg i pris - undervejs fik det visere, inkl den korrekte sekundviser til kaliber 321 - alle med troværdig udseende patina der matcher skiven og hos mig korrekt lænke ref + endestykker til modellen ![]() vh |