Urdebatten / Urforum
Input søges om lommeur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Vintageure (+25år) (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=98)
+--- Tråd: Input søges om lommeur (/showthread.php?tid=79358)

Input søges om lommeur - janbolsen - 24-08-2014

Jeg har for mange år siden arvet et lommeur af min far, som jeg bruger fra tid til anden. Selv har jeg aldrig gået så meget op i opbringelsen af uret, men nu spørger mine egne børn, så nu er nysgerrigheden tændt. Derfor håber jeg, at der måske var nogen herinde, der kunne fortælle mig lidt om uret.

Det eneste jeg ved om det, er at det skal være lidt specielt fordi sekundviseren sidder sammen med de andre viser, det var dog det eneste jeg fangede, da en urmager havde det inde - var på tidspunktet teenager, og havde travlt med mange andre ting i mit liv Icon_e_biggrin

Jeg håber på, at der er nogen der kan fortælle mig noget om uret?

Her er en række billeder af uret, samt en video til sidst - billeder kan gøres større ved at klikke på hvert enkelt billede, desuden kan filmen afspilles ved at trykke det sidste billede:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Video:
İmage

Re: Input søges om lommeur - TioMalo - 24-08-2014

Hejsa og velkommen.
Lidt specielt er det at der er centersekundviser i en så gammelt ur.
Ellers kan jeg med min megen begrænset viden om lommeure sige at kassen er sølv (800 / 1000 fra pre Sterling æra). Produceret mellem 1895 og 1920, Frankrig eller Schweiz. Værket er fra den billigere ende.
Prøv at jage John Hannover ( brugernavnet: hannover ) frem fra sit vinterhi. Han er den hjælpsomme, venlige og frem for alt vidende urtosse som vist selv samler lommeure i begrænset omfang (?).

Re: Input søges om lommeur - hannover_dk - 24-08-2014

Jeg ved desværre ikke så meget her. Enig i at det må være et sølvur og helt enig i at det er ret specielt med central sekundviser i sådan et gammelt ur

Lidt forvirret også over bøjlen som oftest ville være helt rund op til 1910 men jo her er trekant - ofte brugt i USA og ofte først rigtig almindelig, sammen med ovale bøjler sådan noget ind i 19xx - når man så sammenholder med at det er nøgleoptræk og stilles med en nøgle og ikke via krone, som ville få en til at tænke før 1900 faktisk, og det det er så nok mit gæt også ud fra værket i øvrigt - som er et 4 rubins værk (quatre trous en rubis - fire "huller" med rubiner) hvilket nok er ret typisk for tiden og rubinmæssigt ikke prangende, men i øvrigt synes jeg da det ser ganske pænt ud værket.
I låget er der ridset en tekst - givet af en urmager der har servieret, og måske kan du læse den med en lup - den vil formentlig gi et tidspunkt for den service i alle fald
Den der ved mest om de ting her er i mine øjne Lars i Rødding, som du også kan søge herinde og lokke ud af hi - hans svar vil nok kunne være mere præcist

Bor du i København kan folk som Krognos urmager Frederiksberg alle og Mølbak i farimagsgade også sige noget hvis du tager forbi en af dem en dag

vh John Hannover

Re: Input søges om lommeur - janbolsen - 27-08-2014

Tak for jeres begges input,
Er blevet en del klogere.

Skal tilfældigvis forbi KBH i morgen, så vil da tage turen forbi Krognos eller Mølbak, hvis tiden tillader det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Input søges om lommeur - bjorn_e58 - 27-08-2014

janbolsen Skrev:Tak for jeres begges input,
så vil da tage turen forbi Krognos eller Mølbak,

Bo Mølbak bør du ringe til først, for at sikre dig at han er i butikken.

/Bjørn.

Re: Input søges om lommeur - hannover_dk - 27-08-2014

same same med jørgen krongnos - ring

Re: Input søges om lommeur - janbolsen - 27-08-2014

Noteret

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Input søges om lommeur - UreTilAlt - 24-09-2014

Fandt du ud af mere omkring urets oprindelse etc.. spændende at høre lidt "detektivarbejde" indenfor ur-verdenen Icon_smil