Svar: 729
Tråde: 40
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Når vi så er nørdede, vil jeg påstå at man kan justere et manuelt ur til at gå mere præcist forudsat at det trækkes helt op en gang i døgnet på samme tid. Det vil således over et døgn altid gå ens som følge at ens fjederspænding fra døgn til døgn.
Jeg er ikke helt med længere. Et automatik ur skulle jo mere præcist netop fordi fjeder huset konstant (ved normal brug osv.) er trukket op på nær de 7-8 timer hvor vi sover.
Mr. Magnum det kunne være at vi skulle prøve at fjerne rotoren fra et værk. Jeg vil gerne lægge et ur til dette projekt, hvis det skulle have din interesse. Ciao
•
Svar: 955
Tråde: 58
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Baun Skrev:Et automatisk vil være trukket forskelligt op afhængig af hvor aktiv man er den pågældende dag.
Med mindre man sidder stille i flere timer, så ja, men hvis man gør det, så er det nok ikke lige automatik man skal have. En fjeder bliver ikke slap med det samme, det tager 3-4 timer, så et automatik ur der bruges dagligt, har ca 12-14 timer med en fjeder der er fuldt optrukket. Et manuelt har 3-4 timer.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Magnum Skrev:Baun Skrev:Et automatisk vil være trukket forskelligt op afhængig af hvor aktiv man er den pågældende dag.
Med mindre man sidder stille i flere timer, så ja, men hvis man gør det, så er det nok ikke lige automatik man skal have. En fjeder bliver ikke slap med det samme, det tager 3-4 timer, så et automatik ur der bruges dagligt, har ca 12-14 timer med en fjeder der er fuldt optrukket. Et manuelt har 3-4 timer.
Ikke rigtigt med. Et automatisk ur der bruges dagligt har 12-14 timer med en fjeder der er fuldt optrukket, hvordan det ? Hvis det tages af, så er fjederen vel ikke fuldt optrukket i 12-14 timer, men dog stadigt på det bedste af sin kurve - er det sådan det skal forstås?
Et manuelt har 3-4 timer - må betyde, hvis man trækker op om morgenen og tager det af om aftenen, så har det 3-4 timer tilbage med fjederen på det opimale "S" punkt - er det sådan der menes?
Jeg er langt fra ekspert, kan bare sige at mine manuelle, ex Eterna og Omega, kan holde tid fuldt så godt som mine mange automater, men jeg erkender det er alt for få til det bliver videnskabeligt.
Jeg forstår godt princippet i det du siger (tror jeg) men det afhænger nok også af andre ting end bare fjederspænding selvfølgeligt
god nat
vh
•
Svar: 461
Tråde: 62
hannover_dk Skrev:Ikke rigtigt med. Et automatisk ur der bruges dagligt har 12-14 timer med en fjeder der er fuldt optrukket, hvordan det ? Hvis det tages af, så er fjederen vel ikke fuldt optrukket i 12-14 timer, men dog stadigt på det bedste af sin kurve - er det sådan det skal forstås?
Et manuelt har 3-4 timer - må betyde, hvis man trækker op om morgenen og tager det af om aftenen, så har det 3-4 timer tilbage med fjederen på det opimale "S" punkt - er det sådan der menes?
Jeg er langt fra ekspert, kan bare sige at mine manuelle, ex Eterna og Omega, kan holde tid fuldt så godt som mine mange automater, men jeg erkender det er alt for få til det bliver videnskabeligt.
Jeg forstår godt princippet i det du siger (tror jeg) men det afhænger nok også af andre ting end bare fjederspænding selvfølgeligt
god nat
vh 
Den S-kurve, der tales om i denne tråd, hvad er det for en fisk?
Jeg vil umiddelbart gætte på, at det er en kurve i et koordinatsystem, hvor man ud ad x-aksen afsætter gangtiden, og op ad y-aksen afsætter fjederens evne til at få uret til at gå, typisk fjederens drejningsmoment.
S-kurven afbilder så sammenhængen mellem fjederydevenen og den tid, som uret har gået ved en fuld optrækning af fjederen.
Lad høre om mere om S-kurven. Har nogen en illustration af S-kurven, måske fra en lærebog om ure?
Venligst
Stefan Garvig
•
[quote="hannover_dk"]Ikke rigtigt med. Et automatisk ur der bruges dagligt har 12-14 timer med en fjeder der er fuldt optrukket, hvordan det ? Hvis det tages af, så er fjederen vel ikke fuldt optrukket i 12-14 timer, men dog stadigt på det bedste af sin kurve - er det sådan det skal forstås?
Et manuelt har 3-4 timer - må betyde, hvis man trækker op om morgenen og tager det af om aftenen, så har det 3-4 timer tilbage med fjederen på det opimale "S" punkt - er det sådan der menes?quote]
Det afhænger af flere ting, men jo mere kraft på fjederen desto bedre, da balancen har større amplitude (mere præcision).
Det optimale punkt varer ca 3-4 timer, her er der mest kraft på fjederen
De fleste mennesker bærer der ur i ca 12 timer. Det tager ca 2-3 timer fra man tager det på, til at fjederen er fuldt optrukket. Når man lægger uret, så er der typisk 3-4 timers kraft "gangreserve", på det optimale punkt (fuldt optrukket)
Det giver typisk ca 12-14 timer i alt, hvor fjederen er fuldt optrukket.
Et manuelt har ca 3-4 timer på det optimale punkt, hvorefter kurven knækker dvs de første 3-4 timer efter man har trukket uret op.
Det har mest betydning når urene/fjederene bliver ældre, da en fjeder mister sin form og spændning med tiden. En gammel fjeder i et manuelt har ikke meget ensartet kraft i sig = dårlig præision / amplitude (feks stor forskel i de forskellige positioner feks -10, +8, +2, +3, -15)
Hvis et automatik ur har en gammel fjeder, betyder det knap så meget, da den er fuldt trukket (ensartet) de fleste af døgnets timer.
Prøver at finde et billede af kurven.
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Undskyld - er der ikke en misforståelse her.
Jeg er enig i, at optræksfjederen (i fjederhuset - en torsionsfjeder) har en S-formet kurve for ydeevnen.
Men det er vel balancefjederen, der har mest indflydelse på nøjagtigheden (sammen med tab i løbeværket). Løbeværket bliver jo bremset af echappementet.
Først når optræksfjederen er i den svageste del af sin spænding (meget lidt optrukket), vil det have indflydelse på den kraft, der vil kunne overføres til løbeværket. Dårlig vedligeholdelse vil så forøge denne "svageste del".
Dertil kommer (vil jeg gå ud fra), at producenterne, når de angiver f.eks. 44 timers gangreserve, har taget højde for dette. Derfor hører vi også gang på gang om, at folk oplever, at deres gangreserve er 10-20% højere end den tekniske angivelse.
Om det så er 3-5 eller 10-15 omgange, der er nødvendigt for at nå udover "den svageste del" af fjederen, skal jeg ikke udtale mig om, da det afhænger af de fysiske dimensioner, materialevalg, vedligeholdelse, temperatur, etc.
# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Eksempel:
Et manuelt ur:
Uret går fuldt optrukket, på den øverste del af kurven +5 sek/dg. Dette gør den i 4timer, indtil kurven/energien aftager, herefter går det +8 sek/dg. Når energien når til den sidste bratte del af kurven, falder den brat med -2 sek/dg de sidste 3 timer.
Hvis uret bliver trukket hver dag ca samme tid, så når det aldrig ned til slutningen af kurven, da en manuelt typisk har en gangreserve på ca 36 timer.
Et automatik ur:
Uret bliver brugt hver dag, så når ejeren tager det på, så er energien på det den mellemste del af kurven. Her går det + 8sek/dg de første ca 3 timer. Herefter når fjederen/energien op på den øverste del af kurven, og vil herefter gå +5sek/dg de næste 12 timer. Herefter på natbordet vil kurven/energien gå ned igen og gå + 8sek/dg de sidste 9 timer af døgnrytmen.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Magnum Skrev:Eksempel:
Et manuelt ur:
Uret går fuldt optrukket, på den øverste del af kurven +5 sek/dg. Dette gør den i 4timer, indtil kurven/energien aftager, herefter går det +8 sek/dg. Når energien når til den sidste bratte del af kurven, falder den brat med -2 sek/dg de sidste 3 timer.
Hvis uret bliver trukket hver dag ca samme tid, så når det aldrig ned til slutningen af kurven, da en manuelt typisk har en gangreserve på ca 36 timer.
Et automatik ur:
Uret bliver brugt hver dag, så når ejeren tager det på, så er energien på det den mellemste del af kurven. Her går det + 8sek/dg de første ca 3 timer. Herefter når fjederen/energien op på den øverste del af kurven, og vil herefter gå +5sek/dg de næste 12 timer. Herefter på natbordet vil kurven/energien gå ned igen og gå + 8sek/dg de sidste 9 timer af døgnrytmen.
hmm.. ikke forstået - mener du at et manuelt ur går hurtigere med en ikke helt optrukket fjeder?
Min pointe er at: "Da et manuelt ur der bliver trukket samme tid hver døgn har præcis den samme kurve hver dag, bør man kunne stille det helt præcist. Og det vil gå mere præcist målt over en måned!
Men til gengæld vil et automatisk ur nogle dage - hvor man har startet dagen aktivt vil være turkket helt op - mens dage hvor man har siddet foran computeren eller læst raporter om formiddagen, vil have en anden grad af optrukkethed.
Jeg køber med andre ord ikke din påstand om at ved "normalt brug" vil et automatisk ur være trukket helt op efter få timers brug. Der er forskel på hvordan er automatisk ur går afh. af aktivitetsniveau.
vh Baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Magnum Skrev:Eksempel:
Et manuelt ur:
Stadigt svært ved at hænge med. Jeg vil ikke påstå jeg ved noget præcist, men jeg mener helt som GT at balance og echapment styrer mest. Men i alle fald
Det manuelle efter dine tal:
Start: 4 timer a + 5 sek dg
Slut: 3 timer a - 2 sek dg
Rest af døgn= 17 timer a+ 8 sek dg
Jeg ved ikke rigtigt hvad det vil sige med ex 17 sek a + 8sek dg. Enten må man skulle gange 4 x 5, 3 x - 2, 17 + 8, eller også er det totalen inden for de tider.
Hvis man skal gange får man et stort tal i +, men selv hvis det er inden for perioden får man jo +5 sek - 2 sek + 8 sek = + 11 sek per dag.
(havde det været at gange og tage snit ville det blive + langt mere)
Nu går uret jo ikke efter justering + 11 eller + noget som helst andet. Det er jo Bauns punkt. Det bliver justeret til at gå helt præcist, og der bliver jo disse 11 sek (eller hvad som helst andet fjederen påvirker med) taget bort.
Da det manuelle altid trækkes ens op - helt en gang hver 24 timer, bør det lette justeringen frem for det automatiske.
vh John
•
|