JP må vel ha rodet tingene lidt sammen
JA - vi får flere penge mellem hænder som gennemsnit som følge af skattereformen - for de fleste desværre bare marginalt
JA - hvis ikke der sker ændringer - så bliver benzin/gas/olie billigere, og vi får flere penge mellem hænderne - men igen - ikke nok til bare at slå ud med armene
MEN
Der er en nervøsitet som JP kan ha ret i medvirker til at vi ikke bruger penge - og byggebranchen har længe været hårdt ramt - transport sektoren er det
Der er en reel nedgang i masser af lande - vi lever i høj grad af eksport - Mange firmaer har langt mindre fyldte ordrebøger - arbejdsløsheden vil iflg. alle stige - måske ikke katastrofalt - op mod 100.000 (eller mere) - men for de 50.000 som ryger ud - ganske slemt
Der tages lidt færre lærlinge og elever ind, når krisen virker på vej (er der)
Valutaen er under pres - nok til at national banken holder en rente som er 1,75% over Euro renten som jeg husker det - koster mange penge for de som har lån
Bankerne har været gennem Roskilde og lignende sygdomme + nu IT factory - og er bange - Mange virksomheder har langt sværere ved at finansiere sig i bankerne - kan også ramme private forbrugslån uden tvivl
Bankerne generelt (men ganske få undtagelser - hvor mig bekendt f.eks. Nordea ligger pænt til) har
langt større udlån end indlån. Ikke i sig selv et problem, men et problem hvis bankerne har svært ved at få lån andre steder - som de behøver for at dække deres store udlånsoverskud - og et problem hvis den del af udlånene viser sig dubiøse - Masser af bolig karuseller er allerede et stort problem - whats next?
Mange privat boligers friværdi er topbelånt efter fald i værdierne
Kina - verdens fabrik - oplever nedgang i væksten - fra 15-18% til omkring 6% - hvilket i det land er en katastrofe - de kan slet ikke opsuge den arbejdskraft der står og banker på - og det kan skabe uro
Bilindustrien i USA (og i Europa to come) er i gigant krise - katastrofale resultater hvis den ikke får støtte
Nå det er vist et URFORUM

og jeg er ikke uenig med Jyllands posten, at visse dele af krise stemningen er lidt oppustet - men krisen er her - og den forsvinder ikke lige de første måneder globalt - JP eller ikke
vh