Et gammelt Omega - nogen der kan hjælpe
Hej!

Har købte denne i dag. Troede det var et tidligt 30mm som jeg samler på, men nej.

Det er et cal. 26,5 T3 PC, med værk nummer 8916185 og kassenummer 9714161. Det er 30mm u/krone.

Det eneste ur jeg kan finde Omega's database som bruger 26,5 T3 PC er CK 2299 som er et "Officer".

Uret må være fra start 40'erne ud fra numrene.

Uret er som nyt ingen slid på kassen, værket står flot og kører fint og skiven er som ny. Det har tilhørt en gammel mand som er død for nylig og solgt fra boet.

Er de gamle ure ikke beskrevet med ref. nr. da jeg ikke synes jeg kan finde nogen er ligner.

Håber på lidt hjælp.

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Flere billeder.
Svar
Og de sidste.
Svar
Hvis der er nogen urmagere eller andre der kender cal. 26,5 T3 PC hører jeg gerne da min version er "ikke beskrevet" ved Omega da alle billeder og varianter af 26,5 er uden den skrue og plade der ligger under reguleringspinden (regulator kører oven over skruen uden problemer). Er det en form for shock protection, som de måske har brugt en kort periode og valgt ikke at bruge og derfor ikke beskrevet den version. Eller hvad kan formålet være med det hvis det ikke er en shock protection.

Mvh
Thomas
Svar
TDN Skrev:Hvis der er nogen urmagere eller andre der kender cal. 26,5 T3 PC hører jeg gerne da min version er "ikke beskrevet" ved Omega da alle billeder og varianter af 26,5 er uden den skrue og plade der ligger under reguleringspinden (regulator kører oven over skruen uden problemer). Er det en form for shock protection, som de måske har brugt en kort periode og valgt ikke at bruge og derfor ikke beskrevet den version. Eller hvad kan formålet være med det hvis det ikke er en shock protection.

Mvh
Thomas
Ser lidt sjovt ud. Jeg kunne forså hvis regulator havde været todelt som en gaffel omkring en skrue der kunne flytte sig. Teoretisk kan der være noget der ikke hænger sammen, regulator og resten for den sags skyld - men i alle fald vil jeg godt udelukke schock protection teori for den skrue. For mig er det noget finregulator som jeg ikke kan gennemskue, når du siger et regulator bevæger sig helt frit over skruen.

Her bør jo Lars i Rødding eller Peter H eller andre med meget mere forstand kunne sætte tingene (eller mig Icon_e_smile ) på plads

Vær dog i alle fald opmærksom på at 26,5 blev produceret i over 300.000 stk i mange versioner, og T3 PC (stødsikret) kom i 1940. Det kan sagtens tænkes at billeder du ser af 26,5 kan være T1 eller T2 (version 1 - og 2)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej.
Nu bliver det da int...
cal. 26,5 T2 PC 15 fra 1940 var det første Omega værk der var stødsikkert.
Det kunne ligne en form for tidlig stødsikring, men har lidt svært ved at se den for mig. Lige pt er der en Brequet til salg på Bruun Rasmussen med stødsikring Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised
Så intet er vel umuligt, den ser bare anderledes ud, kunne være interesant at skille den ad....
Kommer du til UR11 så hav det med, så vi kan kigge lidt nærmere på det.
Skal lige tilføjes, at de stødsikringer jeg kan se i mine bøger er alle en form for incabloc... så der kommer skruen i vejen Icon_exclaim Icon_question Icon_question Icon_question
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej.
Nu bliver det da int...
cal. 26,5 T2 PC 15 fra 1940 var det første Omega værk der var stødsikkert.
Det kunne ligne en form for tidlig stødsikring, men har lidt svært ved at se den for mig. Lige pt er der en Brequet til salg på Bruun Rasmussen med stødsikring Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised
Så intet er vel umuligt, den ser bare anderledes ud, kunne være interesant at skille den ad....
Kommer du til UR11 så hav det med, så vi kan kigge lidt nærmere på det.
Skal lige tilføjes, at de stødsikringer jeg kan se i mine bøger er alle en form for incabloc... så der kommer skruen i vejen Icon_exclaim Icon_question Icon_question Icon_question
Enig - interessant, og enig, ligner i alle fald ikke en stødsikring jeg kender og ser heller ikke fornuften - men derimod noget finjustering, som bare ikke hænger sammen hvis justeringen passerer frit (og altid har kunnet det)
Ville være fint hvis det var med til ur11 så vil man nok kunne se mere med en lup Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)