Speedy: Forskel på cal. 1861 og 1863?
PerryH Skrev:Mener bestemt at have læst et sted, at der også laves en Speedmaster i 44 mm kasse...
Nemli' ja! - Speedmaster Broad Arrow GMT.
İmage

Her er diameteren øget til 44,25 mm af hensyn til den ekstra viser, der ellers ville gøre urets layout uoverskueligt.
Men den opfylder ikke helt ønsket om, at ligge tæt op ad originalen.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Geodoc Skrev:Men den opfylder ikke helt ønsket om, at ligge tæt op ad originalen.

Nå, så må jeg lige hjem fra pinseferie og kigge efter. Som jeg husker det, lignede den jeg tænker på meget. Blot større og med dato ved 6.
Omega Seamaster Pro 2254
Svar
PerryH Skrev:
Geodoc Skrev:Men den opfylder ikke helt ønsket om, at ligge tæt op ad originalen.

Nå, så må jeg lige hjem fra pinseferie og kigge efter. Som jeg husker det, lignede den jeg tænker på meget. Blot større og med dato ved 6.

Tænker du ikke på Speedmaster Co−Axial Chronometer (Reference: 311.30.44.50.01.002)??
Svar
Sociologen Skrev:Tænker du ikke på Speedmaster Co−Axial Chronometer (Reference: 311.30.44.50.01.002)??
Jo. Det er det jeg gør! Den ligner da - i store træk Icon_e_wink
Og så er den også med automatik!
Omega Seamaster Pro 2254
Svar
Den er rigtig lækker, men desværre rækker min økonimi ikke...
Svar
PerryH Skrev:
Sociologen Skrev:Tænker du ikke på Speedmaster Co−Axial Chronometer (Reference: 311.30.44.50.01.002)??
Jo. Det er det jeg gør! Den ligner da - i store træk Icon_e_wink Og så er den også med automatik!
I denne tråd har diskussionen om størrelse også givet den "lidt spøjse" karakter (som nævnt i en anden tråd).
Om lighederne mellem Speedmaster Proff. og Speedmaster Co−Axial Chronometer (Reference: 311.30.44.50.01.002, kan følgende drages frem:
- Lighederne er, at begger ure har sort skive, hvide visere og samme kasseform.
Her slutter listen over lighedspunkter brat.

Når man taler originalitet er Speedmaster Co−Axial Chronometer iført mange lånte fjer fra sit ophav, og læner sig egentligt kun op ad det visuelle udtryk.
Teknisk er uret jo aldeles fremragende og imponerende; men har langtfra ophavets autenticitet og originalitet.

Når udviklingen i denne tråd har været STØRRELSE, og vi under dyrkelse af samme har fjernet os så meget fra originalen, kunne det måske være inspirerende at vende blikket i en anden retning.
.... Nemlig i retning af den største Speedmaster overhovedet.
Det er ST 378.0801 Speedmaster 125 med kasse ref. 178.0002:
# med de imponerende dimensioner: 14,7 x 42 x 52 mm
# vægt ca. 200 g
# kronometer certificeret og justeret i 5 positioner
# selvoptrækkende
# safirglas
# 24 timers visning og dato
# central minut tæller
# kun solgt i 1973 - Omegas 125 års jubilæum.
İmage

Om historikken:
Omegas 125 år jubilæums ur, fremstillet i 2000 (unummererede) eksemplarer.
Omegas første kronometercertificerede kronograf
Kaliber 1041 er udelukkende anvendt i denne limiterede version.

Når den ovenstående higen efter størrelse har bragt os så langt bort fra originalen (trods ligheder), kunne dette ur, med en selvstændig historie, være et bud.

Uret ville, i god stand, kunne anskaffes til det halve af CoAx modellen. - Det ses forbløffende ofte til salg.
- Min private teori er, at det er så stort og voldsomt, at folk finder det uhåndterligt og ubekvemt at bære, og skiller sig af med det.
Selv finder jeg min 125'er uhåndterlig og ubekvem; men lider i stilhed, fordi det er så rasende flot.
Det ville sandsynligvis ikke være ubekvemt på trådholderens håndled.

Det var så vinkelen på, at stort er eftertragtet; men sagtens kan blive for stort.

Med venlig hilsen - Godoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)