Vintage Omega Seamaster - værd at ofre noget på !!
Hej

Kom tilfældigt forbi denne spændende side, lidt ur interesseret er man vel altid Icon_smil

Jeg fandt min fars gamle Omega Automatic Seamaster frem, det har jeg haft til at ligge i ca. 20 år. Et gæt på urets alder kunne være et sted i omegnen af 60 år.

Uret fremstår i pæn stand på kassen og glasset og det går udmærket. Remmen er udtjent og kan ikke benyttes.

Ville der være "noget ved" at få sådan et ur renoveret ? - evt. med polering af kassen, nyt glas og en passende læderrem. Her tænkes også lidt på, om urets værdi berettiger til det.

Vedlagt et billede af uret.

MVH
Jan
Svar
Hej Jan,

Og velkommen til Icon_smil
Jeg vil ikke investere mere end et pæn passende læderrem, da du selv siger, at uret går og kassen og glasset er i pæn stand.
Det ser ud, som det er forgyldt kasse med (sandsynligvis) stål bagkasse. Da jeg ikke er det største fan af polering og du selv siger, at kassen er i pæn stand, så vil jeg ikke gøre det.
Jeg vil ikke, modsat mange andre på forumet, ofre i første omgang penge på rensning og smøring, så længe uret går og holder tiden fint, som du selv siger.
Er der større afvigelser, så vil jeg sende den til urmager, lokale er i dette tilfælde lige så god, som ekspert.
Mit gæt er, at dit ur har en cal. 501 inden i og stammer fra første halvdel af 50'erne.
Her er nogle billeder af nogle Automatic Seamaster med cal. 501, som kom forbi mig Icon_smil
Så et bestemt bevaringsværdigt genstand men ikke nødvendigvis en kandidat til renovering, da det vil være overflødigt, i mine øjne Icon_cool
Svar
Der er også mulighed, at der sidder et hammerautomatik værk inden i.
Når du har den på armen, føles det, som om der svinder en pendul inden i, som rammer noget metal frem og tilbage?
Kasserne ligner jo meget hinanden og skive layout er nærmest identisk, synes jeg.
Du kunne evt. tage flere billeder af kronen og bagkassen.
Svar
Jeg er enig i at dit ur ikke nødvendigvis behøver den store tur hos urmageren - hvis det går som det skal og kan oparbejde en gang reserve på fx. 30 timer.

En ny rem, en polering af glasset med polermiddel ti keramiske kogeplader eller andet lignende og en nænsom rengøring af kassen i kroge og hjørner med lidt lunken sæbe, en lille børste og et par tandstikke gør ofte underværker.

På den anden side set "kan uret godt bære det". Det er et ur som du ville kunne købe hos en Vintage urmager i nyserviceret stand til ca 4 K.

Og hvis du kigger på det ur der bliver vist med sort skive (et ur jeg senere har fået) trænger det til en afbørstning af sekundviseren (rust) samt at få kronen ind til kassen - en operation jeg fik lavet for få 100 kroner og som pyntede gevaldigt på uret:

Før:
İmage

efter:

İmage

Så nogen gange kan en tur forbi urmageren være givet godt ud!

vh Baun
Svar
Hej

Tak for den fine modtagelse her på siden.

Uret er med hammerautomatik, bagpladen er helt blank, uden nogen indskriptioner.

Jeg vil rengøre uret som foreslået, og så få købt en passende rem til det, og så ellers glæde mig over uret.

MVH
Jan
Svar
mondial Skrev:Hej

Tak for den fine modtagelse her på siden.

Uret er med hammerautomatik, bagpladen er helt blank, uden nogen indskriptioner.

Jeg vil rengøre uret som foreslået, og så få købt en passende rem til det, og så ellers glæde mig over uret.

MVH
Jan

Hammerautomatic, så er det fra før 55. der kom først Seamaster symbol på Seamaster omkring 57-58, så det er som det skal være.

Lyder som en god ide at gøre det lidt rent og montere en ny rem. Kunne vi få et par gode billeder af det når det er gjort?

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)