Jeg baserer mig på
John R Diethelm - Omega Museum - vintage information og prøver at summere klart op
Kaliber 321 var ikke "bare en Lemania", men en fælles udvikling mellem Omega og Lemania - udført af Albert piquet og Jaques Raymond - dette er også Chuck Maddox opfattelse kan man læse - En Omega/Lemania - outsourced produktionsmæssigt til Lemania kan man sige. (eller Lemania/Omega hvis man vil fluekneppe lidt)
Udviklet oprindeligt i 1940 som
CH 27 12,
så via CH 27 12 T1 i 1941 og videre i
CH 27 12 T2 i 1946 (T = transformition/ændring 1 og 2)
CH 27 12 T2 fra 1946 er helt identisk med kaliber 321
Navnet skiftede fra CH 27 12 T2 til
321, ikke som følge af nogen ændring af kaliberen, men som følge af at Omega gik over til 3 ciffer nummer system i
1949
Ialt er der fremstillet 40.800 stk fra 1940 til 1960
Da kaliber CH 27 12 T2 og 321 er helt ens, regner jeg 1946 som året den var klar med de ændringer der var, men 1949 er jo første år den er graveret med 321
Hvis man kun medtger de som er mærket som 321 i 3 ciffer systemet, er antallet nok omkring 25.000 - jeg har ikke kunnet få det helt præcise
Sidste fremstillingsdato hos var 1960, hvor Omega fik leveret en stor samling værker. Disse var ikke nummereret efter hvilken dato de var produceret, men blev produceret over en længere periode frem til og med 1960 - i pakke-serier og var nummeret i disse pakker.
Teksten fra Diethelm siger bla.a.
The movement number cannot be delivered as a continuous sequence and might have been delivered without taking into consideration when they were produced. Basically, we never had a continuous numbering of the movement for cal 321. A package of numbers was then assigned to the production lane, without taking into consideration when they were produced. On certificates, as a matter of policy, the indicated date is the date of shipment of the complete watch and not its production date.
Værkerne leveret i 1960 var pakket separat i vacumplast og blev frosset ned for bevarelse af olien
I 1968 overgik man til en knasthjuls kaliber 861 i stedet for kolonnehjuls 321 - Dels var den billigere at fremstille, billigere at reparere, og i en del henseender mindst lige så stabil siger Omega. 861 er også siden videreudviklet, men det er sin egen historie. Der skiftede i øvrigt også navn til 1861 (Omega skiftede fra 3 til 4 ciffer system) og fik samtidigt igen visse ændringer.
I en periode i 1968 leverede Omega Speedmaster til grossisterne og (AD's) blandet med 321 værker og 861 værker.
Det sidste 321 værk sendtes ud fra Omega i Oktober 1968 (min ene 321 sag er iflg cerfikat leveret netop Oktober 1968)
Der skete ingen forarbejdning hos Omega af værkerne, som jo var udviklet helt efter Omega forskrifter og helt i samarbejde med Omega
Ud over John R Diethelm har flere andre fra Omega Vintage dept og museum medvirket i flere besvarelse, ligesom de alle altid var CC kopieret ind på John Diethelms besvarelser, så de kunne korrigere om deres viden tilsagde andet. Jeg var ret "irreterende" med mange spørgsmål, som oprindeligt udsprang af noget så simpelt som at mit ur hedder 145.012-
67 og var leveret iflg. cerfikat i 19
68. Omega sluttede med at svare, at de nu "håbede alt var klart for mig" og de også under processen havde fået opdateret deres egen base
Nu håber vi så den er der Klaus - og jeg tror fast selv på at dokumentationen rækker. Jeg har naturligvis i mange forskellige former gemt al dokumentation
vh