En anderledes Omega Chronograf....
I 1966 blev Chronostop lanceret som en Seamaster collection som skulle være et "young style" ur med moderne linjer. I 1967 blev det til Genève serien. Værket i Chronostop modellen startede i 1966 med caliber 865 fra Lémania som er et simplificeret håndoptrukket chronografværk hvor der kun er et "register". Dette er et stopur der bruger sekundviseren, aktiveres med et tryk for at starte og næste tryk resetter viseren. Man skulle selv tælle minuterne. I 1968 kom caliber 920 som er et 865 med dato.

Caliber 865 blev produceret i 124.00 stk og cal. 920 kun i 61.000 stk.

Uret blev det officielle ur ved de 1967 Pan-American games og ikke mindst i 1968 ved det Olympiske lege i Grenoble og Mexico.

Urene blev lavet i flere varianter, og typisk er der både en underhånds model (wrist-Chronograf) som blev båret på indersiden af håndledet og skiven forskubbet 90 grader mod højre for nem aflæsning og en med almindelig skive placering.

Mit eksemplar som lige er kommet ind af døren er med normal skiveplacering.
Ref. nr.: 146.0009
Værk nr.: 28456XXX
Caliber: 920
Årgang: 1969

Mvh.
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Et par billeder mere

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Jeg har også et svagt punkt for Chronostop, så jeg har 3.

Det er en af de specielle Omegaer som ikke ligner noget som helst andet.

Tillykke med den. Jeg er spændt på at høre hvad du synes om den når du har båret den en tid.

vh Baun
Svar
Tillykke Thomas
Flot Chronostop, éen jeg mangler i min samling Icon_smil
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)