blå "prik / rød prik på Omega Seamaster PO XL ???
Hej herinde

Synes jeg kan huske jeg har læst noget om, blå/røde prikker bag på uret lige hvor kassen skiller med bagcover, og på den måde kan man se om det nogensinde har været åbnet, og har være serviceret hos en autoriseret omega forhandler??
Nogen der kan hjælpe?

Mvh
Peter
Svar
Det kan du ikke bruge til noget sikkert - ved ikke engang om det findes sikkert - men i alle fald - normalt er det bare plast som tages af bagsiden. Du kan jo heller ikke se om det er Omega der har serviceret eller en anden der har åbnet det - så det er ikke en indikator der kan bruges til noget efter min mening - Det findes sikkert som system - men kan falde af - og det falder jo også hvis andre åbner
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Når et ur bliver leveret til butikken er det altid med en rød prik. Nogle gange kan den godt være gået af men som regel sidder den der i lang tid.

Hvis et ur har været hos Omega i forbindelse med en reparation bliver der sat en forsegling(blå prik).

Der er mig bekendt ingen andre end leverandøren der sætter nye prikker efter åbning af uret ikke en gang din lokale Omega forhandler da de sender uret ind til leverandøren.

Personligt ville jeg ikke bekymret for at købe et ur der har været åbnet og forseglet igen af grossisten.

Husk at det nogle gange godt kan virke som om forseglingen virker ubrudt..

Håber det var svar nok.
Svar
Har netop købt et Omega Seamaster Planet Ocean Chrono, XL med blå prik, og sælgeren sagde at det lige var cerviceret... Og fik jeg også kvittering på, så skulle jeg blot have bekræftet....
Svar
Så det du skriver hannover_dk er jo ikke helt rigitgt...
Svar
junkwavepete Skrev:Så det du skriver hannover_dk er jo ikke helt rigitgt...
Nej tydeligvis ikke, colombo ved det som en fra branchen så det er givet rigtigt (jeg skrev vel også at det var muligt systemt fandtes, men at jeg ikke mente det var ret brugbart bare).

Jeg vil fastholde, at det normalt ikke har nogen betydning = ikke ville ha for mig - Det kan falde af - - det kan nedslides - det forsvinder hvis andre åbner for at servicere - og det kan vel om man vil let laves af alle andre som ved det (er vel næppe kopierings sikkert i forhold til en alm køber)
.
SKAL man ha sikkerhed for service - så vil jeg bede om service papirer - Systemet fungerer tydeligvis (hvis uret har været hos AD og derfra hos Swatch går jeg ud fra) men jeg har stadigt lidt svært ved at se vigtigheden.

I dit fald skal dog erkendes - er der en blå plet tyder det jo på service - men omvendt - hvis sælger ved det, er det jo ikke svært at lave en blå plet - som vel slides ellers slides ned efter nogle måneder eller (colombo??) - så har han ikke service papirer han kan gi dig - det er da sikrere og Omega tager vel ikke en garanti rep ud fra en blå plet alene? (men erkendt - det kunne tyde korrekt)

Mit PloProf 1200 har vel været gået med 2-3 mdr ialt - der er da ikke skyggen af rød plet fra et nyt ur plet i alle fald - og den kommer fra Omega med alle papirer - enten glemt eller slidt af.
vh
Du kan også læse lædt om værdien af pletterne her:
http://www.watchtalkforums.info/forums/o.../29857.htm
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Peter

På min Omega PO som jeg købte i november 2006, har jeg stadig den lille røde prik. Uret er blevet brugt næsten dagligt og har endnu sit første besøg hos en urmager til gode.
På min Speedmaster Prof. som blev købt for 2 år siden findes den røde prik ligeledes.
På begge ure sidder prikken præcis ved klokken 6 mellem kassen og bagpladen, og den falder formentlig af når bagpladen skrues af..
Mvh. PHO
Svar
PHO Skrev:Hej Peter

På min Omega PO som jeg købte i november 2006, har jeg stadig den lille røde prik. Uret er blevet brugt næsten dagligt og har endnu sit første besøg hos en urmager til gode.
På min Speedmaster Prof. som blev købt for 2 år siden findes den røde prik ligeledes.
På begge ure sidder prikken præcis ved klokken 6 mellem kassen og bagpladen, og den falder formentlig af når bagpladen skrues af..
Tyder jo på at de pletter er blevet langt stærkere - og det er jo positivt - Sidder den sådan at man let kan efterlave med et eller andet rødt lak eller neglelak - eller er den halvt inde under låget eller andet der sikrer den og sikrer lidt mod snyd - så er det jo gode nyheder (for mig Icon_redface Icon_e_biggrin )
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
I november 1968 købte jeg et fabriksnyt ur. - - - Dette:

İmage

På daværende tidspunkt, var jeg blot en ur bruger - ja måske i virkeligheden en uvidende ignorant, og anede intet om en eventuel rød prik.
Jeg tog bare uret på og smed bokse og alt det der "papir & kort - crap" væk.
I de næste 38 år prøvede jeg ihærdigt at smadre uret, hvilket ikke lykkedes. - Selv om uret fik et hærget udseende, gav det ikke op.

Næste gang jeg investerede i et nyt ur, var i oktober 2009, oven i købet på min fødselsdag. - Det var efter Peter Halse i en længere periode havde "lunet mig op".
... ved praktisk talt hvert besøg hos Peter, sagde han, "jeg har iøvrigt et ur, jeg lige synes du skal se".
Taktikken lykkedes. Der var alligevel gået 41 år siden jeg sidst havde købt et fabriksnyt ur, og det blev så - - - Dette:

İmage
... Alaska Project. Her vist uden termosikring.

İmage
... og her iført fuldt "karnevals udstyr".

Nu har denne tråd om "den røde prik" skærpet min nysgerrighed, om jeg er gået glip af en nyanskaffelses oplevelse.
... det kan så være, at nogle fortsat vil karakterisere mig som ignorant, men så i hvert fald lidt mindre uvidende.

İmage
... her kan "Alaska" med stolthed fremvise (resterne af?) en rød prik.

Såfremt der atter skal gå 41 år til mit næste nye ur, så vil det blive i 2050 til min 104 års fødselsdag - til den tid vil jeg være mere opmærksom på den røde prik.

Nå! spøg til side. - Tilstedeværelse af "den røde prik" er klart en yderligere dimension af oplevelsen ved at anskaffe et fuldstændigt ubrugt ur.
Den primære trygheden, har jeg dog først og fremmest oplevet ved at frekventere en velrenomeret forhandler, der følger papirarbejdet akkurat til dørs.

Men interessant at læse om betydningen af såvel røde som blå prikker.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Så mangler vi et billede af en blå prik, hvem kommer først. Icon_e_biggrin

Man kunne måske lave en konkurrence, hvem har flest røde eller blå prikker.
Mvh. PHO
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)