strekk i lenke på ExplorerII
Min Explorer 2 fra 1993, som jeg nylig har anskaffet synes å ha mye strekk i lenken. Det arter seg slik at det er mye avstand mellom leddene og lenken beveger seg mye "på tvers". Min erfaring med Rolex er begrenset til dette ene uret. Er dette noe som kan utbedres eller strammes til på verksted, eller må jeg eventuelt bytte lenke? Er 11 års levetid det en må regne med eller burde den holde lengre? Hva vil bytte av lenke koste f.ex. hos Klarlund?
Svar
Bjorn Skrev:Min Explorer 2 fra 1993, som jeg nylig har anskaffet synes å ha mye strekk i lenken. Det arter seg slik at det er mye avstand mellom leddene og lenken beveger seg mye "på tvers". Min erfaring med Rolex er begrenset til dette ene uret. Er dette noe som kan utbedres eller strammes til på verksted, eller må jeg eventuelt bytte lenke? Er 11 års levetid det en må regne med eller burde den holde lengre? Hva vil bytte av lenke koste f.ex. hos Klarlund?

Det lyder meget rimeligt, at en lænke som måske har været brugt dagligt siden 1993, er slidt og ikke længere så stram som en ny. Det er ikke noget som kan "fixes" ...desværre. En stram lænke er lig med en ny af slagsen. Den koster (da det er lænken uden solide endestykker som på den nuværende EX II) ca. 3500 kr. hos Povl Klarlund A/S på Vesterbrogade.
Svar
Bjorn Skrev:Min Explorer 2 fra 1993, som jeg nylig har anskaffet synes å ha mye strekk i lenken. Det arter seg slik at det er mye avstand mellom leddene og lenken beveger seg mye "på tvers". Min erfaring med Rolex er begrenset til dette ene uret. Er dette noe som kan utbedres eller strammes til på verksted, eller må jeg eventuelt bytte lenke? Er 11 års levetid det en må regne med eller burde den holde lengre? Hva vil bytte av lenke koste f.ex. hos Klarlund?

Min SD fra 1991 er også ved at være godt træt i lænken. Den må snart byttes til en ny. Specielt leddet, der kobler på "ankerleddet", der er monteret med splitter på selve kassen v. klokken 6, er meget slidt. Jeg tror, at det næsten er gnavet helt igennem i den ene side.

Jeg kan sende dig billeder af lænken, hvis du vil ha'... Skriv evt. til
<!-- e --><a href="mailto:pierre_millinge@hotmail.com">pierre_millinge@hotmail.com</a><!-- e -->.
Svar
Takk for tilbakemeldinger og tips. Saa vidt jeg kan se er ny lenke rimeligere i Danmark enn i Norge (5600,- NOK) - og det er jo noe!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)