04-06-2008, 08:38 AM
Mads Gjødesen Skrev:I bør huske på at værkerne i disse gl. modeller er lavet i svære mængder og brugt i stort set ALLE Rolex modeller fra den tid. Værket i et Date Just er identisk med det i et SD. Så derfor er det ikke så svært at opdrive værkdele. Skulle værket i mit SD være kaput er det bare at finde et tidssvarende Date just til 8-10 k og slagte det. Der findes mio. vis af dette værk så "no worries" Rolex skal nok levere dele langt ud i fremtiden endnu.
Der hvor jeg ser de største problemer er at de originale Rolex replacement dele ikke er 100 % identiske med de gl. At delene i værket måske afviger lidt går samlere ikke op i, så længe det er orig. Rolex. Men dele som lynetteindlæg, visere, skiver, ect. er jo visuelle dele som man straks bemærker er nyere. Derfor påvirker dette urets pris på samlermarkedet. Her skal uret være så oprindeligt som muligt. Alle forventer det ER originalt.
Rolex praktiserer ikke samme service som PP. De garanterer at der er dele i 35 år og herefter er det bare for ejeren at krydse fingre for at der er flere på lager. Her er det PP garanterer at der er dele ud i al fremtid. Har de ikke flere på lager bliver de fremstillet. Den service yder Rolex ikke efter 35 år.
Mit SD fra 1971 er fortrinsvis et samlerur, men kommer da på en sjælden gang imellem. Det tikker lystigt derud af så det er nu fortrinsvis pga. frygten for slag og ridser det ikke bæres hyppigere.
/Mads
Den eneste værk dele, jeg ved folk går op i, er de originale butterfly rotors fra sen 50'er tidlig 60'erne.
Morgan
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)