Valg af speedmaster?
Jeg kan ikke vise billeder af safirglas sammenlignet med plexi på en speedmaster, men det er helt afgjort at plexiglas er en vigtig del af Vintage looket på mange ure.

Den flotte runding, som giver afspejlinger, den varme glød, som ikke kan gengives på fotos og ikke mindst den varme overflade!

Plexiglassene kan poleres så de står som nye og skiftes for få hundrede kroner!

Safir giver et klarere, mere moderne og koldere - mere rent look. Hver ting til sin tid. Jeg har for nyligt brugt en Omega Seamaster 300 fra 2002 og nydt det det fanstiske design, følelsen af kram og det massive og herlige ur er en sand fornøjelse at bruge.

Jeg har også brugt et smukt De Ville fra 68 med plexiglas, cal 565 og i mint stand med original læderrem og original spænde. Det er så lækkert at det er en oplevelse.

Det er ikke det ene eller det andet - det må være både og!

vh baun
Svar
Jeg er helt enig i det Hannover skrev i starten
Svar
Ja, så fik Tom K. og Jeg selv taget nogle billeder af speedmasterne med hesalit og glas. Og selv om jeg skrev ”domed” safirglas, så er der en lille forskel, hvis man ser på dem, fra en meget spids vinkel. Som det ses på billedet neden under, er hesalitén lidt højere og krumningen lidt fladere/ikke så skarp, som på safir. Men det ses ikke oppe fra. Omega har vist forsøgt, at få det til at ligne hesalitén lidt.

İmage

”gløden” el. refleksionerne ses også kun fra siden og ikke lige på. Det er ligesom om, at hesalitén bliver mat længe før safirglasset, når det ses fra en vinkel. Først ingen tydelig forskel.

İmage

Her er der mere vinkel på. Hesalitén til venstre, bliver mat el. for ”glød” om man vil.

İmage

Mvh Clubman
Svar
Clubman Skrev:Her er der mere vinkel på. Hesalitén til venstre, bliver mat el. for ”glød” om man vil.

Mvh Clubman

Der er tydeligt at brydningsindexet er forskelligt i de to materialer (glas/plast)
When you wear a JLC, no one doubts it’s real... When you wear a Rolex, everyone doubts it’s real.
Svar
Tom K. Skrev:
Clubman Skrev:Her er der mere vinkel på. Hesalitén til venstre, bliver mat el. for ”glød” om man vil.

Mvh Clubman

Der er tydeligt at brydningsindexet er forskelligt i de to materialer (glas/plast)
Ja sådan er det givet. For mig personligt giver det en forskel til det udseende mæssigt positive for hesaliten. Dels er buen lidt smukkere, dels er det "varmere" at se på (mere glød) - og røre ved. At det så ridses lettere er en klar sandhed, men det kan poleres bort.
Jeg synes hver ting til sin tid, og speedmaster Proff hænger sammen med hersalit - men himmel og hav, det er ikke en religion, og det andet ser da også godt ud Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Ja sådan er det givet. For mig personligt giver det en forskel til det udseende mæssigt positive for hesaliten. Dels er buen lidt smukkere, dels er det "varmere" at se på (mere glød) - og røre ved. At det så ridses lettere er en klar sandhed, men det kan poleres bort.
Jeg synes hver ting til sin tid, og speedmaster Proff hænger sammen med hersalit - men himmel og hav, det er ikke en religion, og det andet ser da også godt ud Icon_e_smile
vh

Jeg har haft Clubmans LE-safir-speedmaster i hånden flere gange UDEN at bemærke at det faktisk var bestykket med hesalit-look-alike safirglas. Så godt er det lavet! Indrømmet.... jeg vil sgu' gerne bytte glas med Clubman.
When you wear a JLC, no one doubts it’s real... When you wear a Rolex, everyone doubts it’s real.
Svar
Tom K. Skrev:
hannover_dk Skrev:Ja sådan er det givet. For mig personligt giver det en forskel til det udseende mæssigt positive for hesaliten. Dels er buen lidt smukkere, dels er det "varmere" at se på (mere glød) - og røre ved. At det så ridses lettere er en klar sandhed, men det kan poleres bort.
vh

Jeg har haft Clubmans LE-safir-speedmaster i hånden flere gange UDEN at bemærke at det faktisk var bestykket med hesalit-look-alike safirglas. Så godt er det lavet! Indrømmet.... jeg vil sgu' gerne bytte glas med Clubman.

Helt fair - jeg har ikke haft dem i hånden sammen, det kan sagtens være sådan - og jeg er en hersalit purist af værste skuffe - specielt i de gamle speedmasters proff
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for de flotte billeder! Det er begge flotte ure og der er nok ikke så mange andre end dette forums skarpe øjne der kan se forskel!
Jeg kan godt se pointen med at det klassiske ur skal være tidstypisk og originalt og hvis glasset kan poleres og evt. skiftes er det da en ok løsning. Jeg er ikke så hardkore vintage endnu, så jeg foretrækker ure der ser nye ud...

Brugte ure? - jeg synes at en pris omkring 10 k er forsvarligt for et godt eksemplar, men de fleste til salg er udbudt til mellem 12-15 k, og jeg kan ikke overbevise min fornuftige kone om at det harmonerer med ny-prisen ved køb i udlandet. Men hvis tålmodigheden rækker kan jeg jo afvente situationen til det rette dukker op.

mvh
DADDY
Svar
Jeg ville jo gå efter en 3570.5000 klassisk "Moon Watch" med cal. 1861....ligger vel på de 13-14k, men det er jo også 7-8k under listepris for et nyt....!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)