KOMPLET GMT 1675!
hannover_dk Skrev:Sjældenhed er garanteret et parameter - kendt mærke nok også - sjældent ur fra kendt mærke, sikkert en god kombi. Resten, om hvad folk synes er sjov/flot om 40 år er gæt. Vi gætter ud fra hvad vi ser idag, og kan slet ikke forestille os 40 å frem.
Det kan være ure ser helt anderledes ud, er integrerede i tøjet - eller gået af mode på armen - ligesom ur samling kan være meget mindre interessant end det er i dag, hvor nye smarte ure i dag jo trods alt, også i ny og moderne form - minder om mange af de som er dyre samlerure.
(jeg er med på at det allerbedste stadigt har samlere, og måske er det stadigt generelt top interessant, vi aner det bare ikke)

Fordelen ved kunst/legetøj o.l. er, at man IKKE går med det. Ure vil de fleste samlere kunne gå med, og hvis ikke urene stadigt om 40 år minder lidt om dem vi samler, så er det ikke sikkert det holder lige så kraftigt som nu.
vh

Mmmh.....

Med den argumentation så ville det her jo ikke give mening:

[url]"http://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?from=searchresults&intObjectID=5347036&sid=b88a8555-9402-4e5b-a4d9-790eb5c0d2b1" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.christies.com/LotFinder/lot_ ... 0eb5c0d2b1[/url]

Dem er der jo ikke mange der går med mere ?

Icon_e_smile

FH
Svar
Fætter Højben Skrev:
hannover_dk Skrev:Sjældenhed er garanteret et parameter
(jeg er med på at det allerbedste stadigt har samlere, og måske er det stadigt generelt top interessant, vi aner det bare ikke)

Fordelen ved kunst/legetøj o.l. er, at man IKKE går med det. Ure vil de fleste samlere kunne gå med, og hvis ikke urene stadigt om 40 år minder lidt om dem vi samler, så er det ikke sikkert det holder lige så kraftigt som nu.
vh

Mmmh.....

Med den argumentation så ville det her jo ikke give mening:

[url]"http://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?from=searchresults&intObjectID=5347036&sid=b88a8555-9402-4e5b-a4d9-790eb5c0d2b1" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.christies.com/LotFinder/lot_ ... 0eb5c0d2b1[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Dem er der jo ikke mange der går med mere ?

Icon_e_smile

FH
Så skrev jeg det dårligt eller du forstod det forkert. Det giver jo fuldt mening.
1: Den er sjælden - sjældenhed er vigtigt parameter
2: Man går ikke med det.
Det er jo det jeg skriver? Ures popularitet har for mig lidt at gøre med, at man kan gå med dem, flashe dem. De ure der har stor værdi idag generelt, er ure der minder om dem man generelt går med i udseende og størrelse. At man således kan gå med dem, gør dem mere attraktive som samlerområde.
Ting man IKKE går med, er ikke så modeafhængige. Kunst/antikviteter svinger nok mindre i samlerværdi end ting man går med.

Læg dog lige mærke til, at antikke møbler, svinger i høj grad. For år tilbage var rokoko "skuffedarier" drøn dyre. Idagens mode, passer de ikke ind i husene og med møblerne, og de er faldet enormt. Det er samme sag der kan ske med ure.

Den Japanske figur kan fint passe ind i et samlerhus - så den svinger ikke så meget op og ned.
Der var stor samlere på hatte - idag er det Bjørn som har dem Icon_e_biggrin - men man samler mindre, da de ikke generelt er på hovederne. Samme med butterflies.

Jeg tror, som jeg skriver, også inden for ure, at (jeg er med på at det allerbedste stadigt har samlere, og måske er det stadigt generelt top interessant) og det kan også være, at vi alle stadigt går med ure der ligner dagens, om 40 år, og så vil samlerlysten givet holde sig - vi ved det bare ikke - 40 år er laaaaang tid.

Tag vedhæftede Eterna fra 1950. Det har skam samlerværdig motor og anderledes skive og og - men det er 31 mm og man kan få 20 kr for det måske. Værdien er væk, fordi det ikke passer i moden på armen. Sådan KAN det gå Panarai og Rolex og og og (dame ure er heller ikke af værdi i forhold til herreure) Hvem forudsagde mon det i 1950-60? Det mest sjældne kan sælges, men ellers? Icon_redface

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:... De ure der har stor værdi idag generelt, er ure der minder om dem man generelt går med i udseende og størrelse. ...
Der var stor samlere på hatte - idag er det Bjørn som har dem Icon_e_biggrin -

He, he! Bortset fra min høje hat er der nu ikke meget "samler-agtigt" over mine hatte, de er alle købt fra nye til fra nogle hundrede kroner. Men jeg går faktisk med dem alle, inklusive den høje - og har efterhånden næsten altid hat på udendørs.

Sorry, helt off topic Icon_redface

/Bjørn.
Svar
bjorn_e58 Skrev:
hannover_dk Skrev:... De ure der har stor værdi idag generelt, er ure der minder om dem man generelt går med i udseende og størrelse. ...
Der var stor samlere på hatte - idag er det Bjørn som har dem Icon_e_biggrin -

He, he! Bortset fra min høje hat er der nu ikke meget "samler-agtigt" over mine hatte, de er alle købt fra nye til fra nogle hundrede kroner. Men jeg går faktisk med dem alle, inklusive den høje - og har efterhånden næsten altid hat på udendørs.

Sorry, helt off topic Icon_redface

/Bjørn.
Jeg er bare misundelig over modet - hatte er da fine, men jeg ville føle mig kigget på. Ellers er de da fristende Icon_e_biggrin
Besøg min blog om ure!
Svar
Flot flot pakke, som der nok er flere GMT samlere der gerne ville have fingre i (inkl mig selv).

Men der er stor forskel på hvad der er "in" at samle på.
Visse DRSD er mindre sjældne end visse SD eller GMT'er eller Day-Dates eller Quartz eller...det er det at det er SUB og gerne en rød med meter først eller en x2 rød SD samlerne er efter.
Om dette flytter sig foreløbigt er tvivlsomt, men det lader til (ihvertfald fra udlandet) at en del af interssen er flyttet lidt mod GMT og visse exlorer modeller.
Men det er pudsigt at en investering i en day-date i 1960/70'erne nok ville have været en dårlig investering hvorimod en investering i en "overstor" Rolex diver uanset hvilken ville have været en god investering - og billigere end day-daten.. Icon_smil

Så mit "råd" er køb hvad du selv kan lide og "ikke" som investering. Det er ikke sikkert (men muligt) at himmelflugten på visse modeller fortsætter...men det ville være træls at købe en model man ikke brydder sig om men køber som investering og den så falder i værdi...
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
Ja jeg synes også man oplever en vis opvågnen i rigtigt vintage GMT og i visse explorer - i alle fald ser det ud som om efterspørgslen p.t. driver priserne lidt.

vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)