1. gangs rolex køber brug for råd
Hey.

For det første skal jeg lige slå fast at jeg er ret uvidende mht. Ure.

Men for et på måneder siden så jeg et Rolex Submariner, det klassiske i stål/sort. Uden dato. M. 14060.!?

Umiddelbart slog jeg det ud a hovedet igen da nyprisen, så vidt jeg kunne se lå på 30+.

Men nu har jeg ikke kunne få det her ur ud af hovedet og jeg må bare eje et… I know, ikke super logisk for en stud jur. På SU. Men anyway…

Jeg har så kigget lidt på den mulighed at købe det brugt. Patina el hva man nu kalder det når man taler om ure. Har jeg ikke noget imod når bare det ikke har store skavanker.
Men til hvilken pris kan jeg forvente at få fat i et?

Har kigget lidt rundt på nettet. Og fundet nogle forskellige tilbud. Bl.a.

på en dansk hjemme side fandt jeg et til 20.000

er dette dyrt eller en meget rimelig pris?

Fandt også et opslag her på siden fra en juveler i KBH. Med en pris på 23.900

En helt 3. Mulighed er at købe et i New York. Da min bror bor derovre. Kan man spare noget ved at købe det der?
Og i givet fald er der nogen der kender nogen butikker de kan anbefale?

Desuden som offtopic spørgsmål. Kan det så passe at genslagsværdien er ret høj.? Så man rent faktisk kan betragte uret som en investering i hvert fald mht. 2nd hand køb. Hvor værdien i tilfælde af salg en gang om nogen år stadig vil være meget lig den som jeg kan købe et til i dag (self. Givet at standen stadig er god).

Håber der er nogen der kan give mig lidt gode råd m på vejen:P
Svar
Hej Fraj.

Velkommen til!
Dette med logik og at handle rationelt gælder ikke ure Icon_e_wink
Kan du undvære fornøjelsen/oplevelsen af at købe uret nyt hos en forhandler kan du spare meget. Du kan sagtens finde et brugt ur der er så godt som nyt. Du skal blot huske at uret muligvis skal have service og det er ca. 3000,- over i. En tommelfinger regel siger service for hvert 5. år. Det er ikke et krav men blot for at uret holder tiden nogenlunde.
Mht 14060 er det netop referencen for Submariner uden dato. Du skal være lidt obs på at den findes med COSC værk og uden. Det påvirker prisen lidt. COSC betyder at uret/værket er certificeret til at kunne overholde grænser for nøjagtighed. Du skal også være obs på om uret kommer med originale æsker, papirer osv. Især det originale Rolex garanti certifikat har en betydning for prisen idet mange anser sandsynligheden for at uret er uægte eller er stjålet for mindre følger den med.
Skal du vurdere brugt priser kan du se på denne sides salgs annoncer (både til salg og solgt). Du kan også kigge på chrono24. Du kan herved få en pejling af prisen.
Umiddelbart vil jeg mene at en komplet pakke under 22k er en fin pris men det er helt afhængig af alder og stand. Et nyt kan købes for ca. 28k.
Køber du i USA er der told/moms du skal forholde dig til.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
mht COSC værk. er det så noget de alle sammen har efter et eller andet årstal, eller er man tvunget til at se bag på det specifikke ur for at afgøre det?
Svar
Det er meget simpelt. Under dybdeangivelsen på skiven står der: "Superlative Chronometer Officially Certified" hvis den er COSC. Værket er det samme der er blot brugt mere tid på at justere det for at overholde nøjagtighedskrav.
Jeg mener skiftet skete midt i Z-serien.
Du skal også vide at uret fik SEL lænke hvilket også påvirker prisen opad. SEL betyder at lænken hvor den fastgøres til uret er af massiv stål. En klar forbedring i forhold til tidligere hvor fastgørelsen var noget blik agtigt.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Du skal også vide at uret fik SEL lænke hvilket også påvirker prisen opad. SEL betyder at lænken hvor den fastgøres til uret er af massiv stål. En klar forbedring i forhold til tidligere hvor fastgørelsen var noget blik agtigt.
14060 er da ikke lavet med SEL, er det?
Casio DW5600
Omega Seamaster Cosmic
Rolex 16600
Rolex 16610LV
Svar
Der har jeg nok taget fejl Icon_redface
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
For at være helt korrekt skal man nok også skelne mellem 14060 og de senere 14060M/14060M COSC for hvad angår værket (cal 3000 ver cal 3130).
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)