Rengøring af Speedmaster.
Hej alle.

Jeg har for nylig købt mit første Omega Speedmaster. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal rengøre lænken og selv uret.
Er der nogen herinde som har et par gode råd til en rookie? Icon_smil

Mvh

Christian.
Den dygtige forpagter heldet, mens den ringe må klare sig uden.
Svar
Hej Christian,

jeg vil foreslå at du går ind til din nærmeste AD'er (autoriserede Omega-forhandler) og spørger om du må få et eksemplar af det seneste nummer af Omega-bladet (det med Nicole Kidman på forsiden Icon_e_surprised ) - i det blad er der en meget fin artikel (på engelsk) om hvordan man vedligeholder og renser sit ur Icon_e_smile

Håber det virker!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Varmt vand, sæbe og en tandbørste, så kommer du langt Icon_smil

Det er en god ide at smutte forbi din urmager og få ham til at trykteste uret, så du er sikker på der ikke kommer vand i uret.
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
Bordin19 Skrev:Hej alle.
Jeg har for nylig købt mit første Omega Speedmaster. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal rengøre lænken og selv uret.
Er der nogen herinde som har et par gode råd til en rookie? Icon_smil
Mvh
Christian.
Prøv Omega's egen side om Customer Service: Watch care - JohnFyn's anbefaling er fin (må se at få anskaffet det nummer af "Life Time")

De fleste har nok udviklet en egen metode, der er skånsom og ligger godt til den enkeltes "temperament".
Selv anvender jeg tandbørstemetoden... En børste med ikke særligt hårde børster.
I tilfælde af mere udtalt "guf" på inderside af lænken, anvender jeg en hobby ultralydsrenser. Det må understreges, at selve Speedmaster'en under ingen omstændigheder hører hjemme i en ultralydsrenser.
Speedmasterens vandtæthed er at sammenligne med "stænktæt" og en tur i ultralydsrenser vil efter al sandsynlighed medføre, at der "vibreres" vand forbi pakningerne og ind i uret.

Mange års erfaring med pleje af læder har medført denne metode til rensning af læderremme:
#1 en spiseskefuld sæbespåner opløses i en kop (spil)kogende vand. Masser af omrøring, så der ikke er gryn eller flager i opløsningen. Herefter afkøling.
#2 anvend en blød opvaskebørste med naturhår. Ikke nylon børster, der både er skarpe, hårde og slibende.
#3 dyp den fugtige børste i sæben, og opskum blandingen på urremmen, ved blid massering med børsten.
#4 lad skummet sidde på i 10-15 sekunder, og skyl af med rindende lunkent vand.
#5 gentag fra punkt #3 efter nødvendighed.
#6 remmen aftørres med en blød tør klud, og lægges til tørring et lunt sted. Ikke i direkte solskin eller på en hed radiator.
#7 efter tørring kan man pleje læderets overflade med en (lille bitte) smule siliconefri læderfedt.

Mine positive erfaringer med metoden er, at remmen ikke bliver "druknet" i vand, og at vand ikke når at trænge dybt ind i remmens forskellige lag eller eventuelle polstring.
(Det er jo kun overfladen man ønsker at behandle.)
Metoden er hensigtsmæssig, da sæbespåner indeholder lanolin, der er naturligt smidiggørende på læder.
Man kan også anvende saddelsæbe i stedet for sæbespåner; men nogle typer har en karakteristisk odeur, der er bedst egnet udendørs.
Tilsvarende gælder for den beherskede anvendelse af læderfedt. Det virker kikset, at føre venstre hånd op til hagen og få en "brise af harsk hval" i næsen på grund af læderfedtet.
... for slet ikke at tale om afsmitning på tøj og skjortemanchet.

Læderfedt med silicone er bandlyst, da silicone virker udtørrende og efterhånden vil få læderet til at sprække.
Ligeledes er brun sæbe bandlyst, da det er stærkt alkalisk, og vil ødelægge remmen - praktisk talt i første hug.
(Er man alligevel "tiltrukket" af brun sæbe, anbefales det at spare tid og smide remmen direkte i affaldsspanden.)

Som nævnt, er Speedmasterens vandtæthed ikke noget at skrive hjem om - så rengøring, der medfører deciderede bade af uret bør undgås.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Der er mange gode råd allerede, og der er sikkert lige så mange metoder, som der er brugere herinde Icon_e_wink Icon_e_surprised

Hvis du har lænke på uret, så ville jeg afmontere denne, og så skille den ad i clasp, to lænke ender og så de små pins. Kom hele herligheden i en opløsning af Rodalon og varmt vand. Lad det stå i nogle minutter og vask så med en neglebørste eller en tandbørste - alt efter temperament og skidt Icon_e_wink

Uret er jo ikke super vandtæt, men med lidt forsigtighed kan børsten godt dyppes i ovenstående blanding, og så skures let på bagkasse osv. Tør godt efter og brug ikke for meget vand Icon_exclaim
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg kan se, at jeg ikke er så forsigtig som andre herinde - mit eget Speedmaster får en tur under hanen og så en blød børste med opvaskemiddel - det har virket fint og jeg har ikke oplevet nogle problemer med det. Men det kan godt være, at jeg skal være lidt mere forsigtig. Tænkte bare at det må det da kunne holde til, når Omega siger at det er vandtæt til 100 meter (har tidligere fået at vide herinde, at det skal jeg slet ikke regne med Icon_smil)
Svar
@RustyHead
Min egen forsigtighed skyldes, at jeg har skrevet udfra ure med tætheds angivelsen 30 - 60 m og op til 41 år på bagen. Her tror jeg det er på sin plads, at undgå alt for meget vandpjaskeri.

Vi skal selvfølgelig passe på, ikke at udvikle overbeskyttelse, paranoia eller blive "hys" med urene, i vor iver for at passe godt på dem. Icon_e_confused
Med et nyere ur med en vandtæthed angivet til 100 m, tror jeg ikke din beskrevne metode er skadelig.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)