vip_niro Skrev:Hej, jeg har et omega constellation double eagle i stål og guld, jeg bruger det ofte, og det har jo så resulteret i at der er kommet en masse små ridser, primært på lænken men også på lynetten.
Mit spørgsmål er så, kan det poleres væk? det rustfrie stål har jo et børstet look som jeg jo nødigt vil lave om på 
Mvh Robert Bech
... har ikke selv erfaring fra en guld/stål lænke, men benytter lejligheden til at byde velkommen på forum.
Jeg ville nok søge inspiration i
denne artikel, hvor det langt nede i teksten er illustreret hvordan de 2 metaller kan afdækkes.
Billedeksempel fra artiklen: Afdækning af guldleddene
Principielt bør man undgå polering, da det fjerner materiale fra uret, og derved giver linier, kanter og facetter et udflydende udseende; i værste fald den såkaldte "rundpolering".
Ligeledes bør man som lægmand afstå fra stærkt slibende midler og anvendelse af maskiner.
Et (meget) rundpoleret ur er hverken attraktivt eller samleværdigt. - Et håbløst rundpoleret ur kan bedst behandles på følgende måde:
#1 Man stiller sig på en havnekaj, med ryggen til bassinet
#2 Uret fattes i højre hånd, og smides med en rask bevægelse over venstre skulder.
#3 Ifølge gammel overtro, skulle man så være af med det ur

.......... utroligt, som der af og til kan være noget om gammel overtro.
Giver du dig i kast med "projektet", hører vi meget gerne om erfaringerne, og gerne med før/efter billeder.
Med venlig hilsen - Geodoc