I november 1968 købte jeg et fabriksnyt ur. - - - Dette:
På daværende tidspunkt, var jeg blot en ur bruger - ja måske i virkeligheden en uvidende ignorant, og anede intet om en eventuel rød prik.
Jeg tog bare uret på og smed bokse og alt det der "papir & kort - crap" væk.
I de næste 38 år prøvede jeg ihærdigt at smadre uret, hvilket ikke lykkedes. - Selv om uret fik et hærget udseende, gav det ikke op.
Næste gang jeg investerede i et nyt ur, var i oktober 2009, oven i købet på min fødselsdag. - Det var efter Peter Halse i en længere periode havde "lunet mig op".
... ved praktisk talt hvert besøg hos Peter, sagde han, "jeg har iøvrigt et ur, jeg lige synes du skal se".
Taktikken lykkedes. Der var alligevel gået 41 år siden jeg sidst havde købt et fabriksnyt ur, og det blev så - - - Dette:

... Alaska Project. Her vist uden termosikring.

... og her iført fuldt "karnevals udstyr".
Nu har denne tråd om "den røde prik" skærpet min nysgerrighed, om jeg er gået glip af en nyanskaffelses oplevelse.
... det kan så være, at nogle fortsat vil karakterisere mig som ignorant, men så i hvert fald lidt mindre uvidende.

... her kan "Alaska" med stolthed fremvise (resterne af?) en rød prik.
Såfremt der atter skal gå 41 år til mit næste nye ur, så vil det blive i 2050 til min 104 års fødselsdag - til den tid vil jeg være mere opmærksom på den røde prik.
Nå! spøg til side. - Tilstedeværelse af "den røde prik" er klart en yderligere dimension af oplevelsen ved at anskaffe et fuldstændigt ubrugt ur.
Den primære trygheden, har jeg dog først og fremmest oplevet ved at frekventere en velrenomeret forhandler, der følger papirarbejdet akkurat til dørs.
Men interessant at læse om betydningen af såvel røde som blå prikker.
Med venlig hilsen - Geodoc