Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
alsendk Skrev:Hvad siger baun, du har selv mange af samme slags.
Jeg har ingen "officer" - og har faktisk aldrig haft nogen.
SUVERÆN har jeg haft en del af. Det er afgjort et spændende ur som kan købes for rimelige penge endnu. Familieskabet med militær urene og deres alder 1942 - 1946 ? burde i min optik betyde højere priser, men da der er mange af dem i vort naboland koster de ikke så meget - her i skandinavien. Endnu da.
Jeg har haft en del:
Denne har jeg pt:
Mærke og model: Omega Suverän
Årgang: 1944
Kasse: Rund, Stål, pæn kasse med brugsspor
Højde: 10 mm
Diameter: 35 mm uden krone
Skive: nænsomt renset, patineret skive med stål visere og index
Rem: Original Omega mørk grøn (Military?)
Caliber: 30T2 PC Manuel med lille sekundviser
Caliber nr.: 10189245
Ref. Nr.: 2400-3
også et par senere ure som er inspireret af SUVERÆN typen:
vh baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
jeg ved i alle fald, at Eterna leverede en del militærure til ex Chekoslovakiet og andre andre lande i det område i 1937 og frem - og de var alle også de her ca 30 mm så militærfolkene har nok fundet det praktisk, og de fleste andre ure var også nok under 34 mm den gang
Faktisk var herreure jo at betragte som smykker helt frem til 1920-25 stykker. Mænd gik med lommeure og kun "damemænd" pyntede sig med ure på armen.
Store ure = 34 mm og senere over - slog først igennem generelt omkring 1935 - og - nok ret modetypisk, slog først igennem i Italien, hvor mændene ikke var så "pivede" med at gå med lidt blink på armen og guld om halsen.
Idag gror de helt store ure jo først og fremmest på yngre, og har stor vækst i Østen, hvor de hos en del stadigt er populært med guld om halsen også - medens de i Europa efter min mening har klar tendens til at krybe lidt ned igen. Hvis det er korrekt, er det en "first time" da ure generelt fra det øjeblik de krøb op på armen, er vokset støt
vh
•
Svar: 400
Tråde: 22
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 2
Tak Hannover for et checkup på størrelse og tidsperiode mht. disse flotte gamle ure.
Der er virkelig nogle smukke skiver på disse ure, både Suverän og militär, og der er en umiskendelig lighed i disse ures design og farve sammensætning synes jeg.
Jeg husker kun Bauns flotte sortskivede Omega fra vores Fyens træf, så der måske ikke så mange her på forum som samler på disse ure.
Rigtig flot samling iøvrigt Baun
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
•
Svar: 1,772
Tråde: 299
Modtaget Likes: 51 i 38 svar
Givet Likes: 27
Jeg kan heller ikke stå for disse ure og deres flotte skiver, så jeg har den Svenske afdeling i samlingen. Jeg synes at det er en spændende historie om disse Omega til det Svenske marked og at de så har disse flotte skiver gør det endnu bedre. Desuden er de sjældne uden for Sverige og ses yderst sjældent til salg, selv i Sverige er der ikke mange til salg og priserne er stigende især for Omega Officer.
Der findes samtidige Omega (ikke Officer ref. 2299 og Suverän ref. 2400) som har samme skive typer som er nemmere at finde til salg.
Mvh.
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
•
Svar: 6
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Det vil være ultimativt at eje et sådan ur.. Specielt når nu at officer er mit erhverv
•
Svar: 1,761
Tråde: 50
Modtaget Likes: 328 i 198 svar
Givet Likes: 72
krstnsn Skrev:Det vil være ultimativt at eje et sådan ur.. Specielt når nu at officer er mit erhverv 
Klart du skal have et Omega Militær ur så!
Der findes en del referencer - mere eller mindre populære(læs: mere eller mindre dyre)
Jeg har en del af de større af slagsen - fede ure der bare tikker derud af!
Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
•