Acceptabelt afvigelse på 7750 værk
Hej

Et 7750 værk kan justeres indenfor plus minus 5 sekunder per døgn.

MVH Peter
Svar
Hej alle

Tak for de mange svar.

Jeg kan supplere med, at måden jeg har målt afvigelsen på er over et døgn af gangen. Men afvigelsen er ret stabil med de ca. 13 sek. i døgnet.

Jeg har desuden købt uret brugt, så det er vel ikke nødvendigt at "gå det til".

Jeg har aldrig forventet at det skulle gå lige så præcist som et quartz ur, men jeg synes måske at 13 sek. i døgnet er i overkanten. Desuden vil jeg foretrække at uret vandt tid i stedet for at tabe.

Nu vil jeg på baggrund af jeres svar kontakte urmageren og prøve at få det justeret. Så skal jeg nok efterfølgende rapportere til jer hvordan det går Icon_e_smile
Svar
Hej igen, det kan da godt være jeg er optimistisk. Med hensyn til at regulere 7750 ned til 1-2 sek / dgn. Så lad os tage mit udgangspunkt med i betragtningen.
Jeg forventer uret er rimeligt nyt, med hensyn til olien.
At kunden har et meget regelmæssigt bevægelses mønster, påvirker uret mere end man nok skulle tro.
Jeg ved Baun selv så mit eget ETA 2824-2, da vi var til træf sidst i Horsens. Har nu fået det reguleret ind så afhængig af hvornår jeg tager det af om natten og på igen om morgenen. Så henholdsvis taber eller vinder det.
Indrømmet, det er nok ikke noget man kan forvente at urmageren gør ved eftersyn, men det kan altså lade sig gøre. Jeg har ikke noget imod at regulere kundernes ure ind, men skal det være så fint kræver det mere end en regulering. Og som i er inde på så er det en god ide at gøre det over lidt længere tid, da man så har noget at gå ud fra. Eks. går uret på 8 dage plus 80 sek. og det gør det over 1 mdr. Så kan lidt simpel hovedregning vise at det vinder 10 sek i dgn. på den måde kan det reguleres ind så det går vældig præcist. Dog skal man så have for øje at temperaturen også har indflydelse på gangen, tænker her på sommer/vinter, og ja nu er vi kommet der ud hvor isen er meget tynd, tyndere end de fleste vil være med til.
Lars
Svar
mon ikke Peter rammer sømmet på hovedet +- 5 sekunder er hvad man bør kunne forvente altid at komme ned på i afvigelse.

Om man så vil smutte til urmager og få justeret, hvis det vinder fx. 10 sek. pr døgn er lidt en smagssag. Men mon ikke vi alle er enige om at et tab på 13 sek. pr døgn, ville vi prøve at få reguleret!

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)