Jeg vil godt starte med at sige at jeg på ingen måde er Rolex discipel. Men jeg mener nu at Rolex høre til blandt de bedste ure i mellem-klassen. Sammen med Omega iøvrigt.
Nej der er ingen Rolex der er lavet i Canada. Tilbage i tiden i 50-60´erne (mener jeg) blev mange luksusure samlet i USA for at undgå en voldsom import afgift. Dele som lænker og kasser blev også produceret her af samme grund. Dette gjorde sig gældende for både Rolex samt mange andre finere schweizere.
Det nye Daytona leverer imponerende 72 timers reserve (uden krono tændt). Det er en klasse over andre chrono-værker som typisk er mellem 40-60 timer. Det gl. Zenith baserede cal 4030 havde 54 timer hvilket faktisk er meget pænt. Så Jens måske dit Daytona trænger til service?
Jeg vil mene at Rolex hører til blandt de brands der giver mest ur for pengene i <50 k klassen fordi:
- In-house værk
- Ok finish på værket
- Fine og gennemtænkte værk konstruktioner (prisen taget i betragtning. Daytona 4130 værket er blandt de 3-4 bedst velkonstruerede automatik krono-værk på markedet i mine øjne sammen med El Primero, JLC 751 og FP 1185)
- Ekstremt driftsikker og tager ikke skade af at få tæsk
- Alle værker kan trimmes ekstremt præcist
- Billig og let at servicere
- Markedets bedste drejelynetter
- Fin finish på kasse og skive
- Markedets mest pålidelige mekanik
Ikke urmæssige parametre:
- Markedts bedste gensalgsværdi
- Høj signalværdi (kan også være en ulempe, men kun for os freaks

)
Der er også ulemper ved Rolex så som:
- Mangel på innovation og fornyelse
- Dele af konstruktioner er MEGET gl. og ikke tidssvarende
- Lænkerne er hmm hmm, dog forbedret på de nye modeller
- Værkerne er ikke horologiske vidundere, dog er finishen ok, men tak for der ikke er glasbagkasse i Rolex.
Jeg vil gerne se hvilke andre mærker der kan levere samme fordele. JLC er et af dem iøvrigt. Men der er kun ca. en håndfuld der tilbyder det samme for under 50 k.
Omega giver mere value for money end Rolex, hvis ellers man kan se gennem fingre med ETA værkerne. Derom er jeg ganske enig med jer. Finishen på Omega og Rolex er ca. identisk. Men er man kun til in-house kommer Omega lidt til kort (endnu). Deres Hour Vision og nye Seamaster Aqua Terre med in-house cal. 8500 er absolut i Rolex klasse, men prisen er også 35-37 k som Rolex.
Store producenter som Rolex og Omega har en fordel mht. markedsføring. Deres produktion (og dermed omsætning) er langt større end JLC, AP, Fortis, ect. som kun producerer 25-50.000 ure mod Omegas 500.000 og Rolex 8-900.000. Dermed har de flere midler til markedsføring pr. ur end de små brands.
/Mads