Vintage explorer
Kunne godt tænke mig en gamle explore,men hvad skal
man gå efter.
Har kikket lidt på en ref.1016 med cal 1530.
Vh Dennis
Svar
Hej

Jeg kender en der har en komplet 1016 explorer tilsalg, den er fra cirka 1970 og han forlanger cirka 60000 kroner, som iøvrigt er patineret over i brun urskive.

MVH Peter
Svar
Dennis, en cal. 1570 kan vel også gøre det. Du kommer ud i noget dyrt vintage hvis du går efter en 1530 med alle de glæder og bekymringer det kan føre med sig. Så vidt jeg husker er det en model helt tilbage til 50'erne.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Et pænt ref. 1016 uden tilbehør kan fås for 25-30 k. Jeg ville nok gå efter et med cal. 1570 frem for 1530. 70´eren er lidt nyere og bedre egnet til dagligdags brug end de gl. cal. 1530´ere.

Desuden er de senere 1016´ere ofte pænere i skive/stand end de gl. 1016´ere med cal. 1530. Men har du et konkret i kikkerten så smid et billede og lad os vurdere.

/Mads
Svar
Ikke noget konkret i kikkerten, og jeg havde tænkt mig at den
skulle bruges.
Troede enligt at en cal 1530 var mere robust,så man kunne
bruge det daglig.

Mener at have læst priserne skulle have faldet en del ,
så de nu skulle være til at komme nærheden af Icon_e_biggrin.

Er der noget man skal være opmærksom på en ref. 1016.

Vh Dennis
Svar
Prisen på 1016 steg voldsomt i specielt Japan for år tilbage inden vintage Rolex priserne steg generelt. Så faldt prisen lidt igen og hen over de sidste par år har den været stagneret trods stigende vintage priser.

Jeg ville nok satse på cal. 1570 i stedet for 1530. Både fordi det er yngre, lettere at få serviceret (ved ikke om der fås stumper til 1530 stadig) men også en nyere konstruktion med forbedringer i forhold til 1530. Mange Rolex freaks mener i øvrigt cal. 15xx er det bedste Rolex automatic ever... Icon_cool

Øhh er forresten ikke 100 % sikker på at der er brugt cal. 1530 i ref. 1016 eller måske kun i ganske få stk. over de første 2-3 år. Men langt de fleste har 1570...

/Mads
Svar
Nu hvor I allerede i gang med de forskellinge cal til Rolex ure, er der så nogen der kan fortælle mig hvad der sidder i en gmt master g/s fra 1969 ref. 1675 serie nr: 2916xxx?
Svar
Har fundet svaret på mit spørgsmål.....Basen er en cal 1530 som er modificeret til en cal 1575.

Spørgsmålet er så: er det en ok cal til dagligdagsbrug.....?? Kan den tåle noget?
Svar
Vintage Rolex kan tåle meget. Det er nu mere et spørgsmål om tilgang til reservedele. Cal. 1570/75 kan stadig serviceres så der står man ikke ringere end hvis der sad en nyere cal. 3035 eller 3135 i uret.
Det man generelt skal holde for øje med disse ældre Rolex er dels det at de er blevet dyre i anskaffelse og dels det at det kan være svært og dyrt at finde dele til dem. Smadre du kransen eller laver et hak i kassen i eksempelvis en ældre GMT kan det blive dyrt i værditab i forhold til en ny model.
Kort sagt: Uret sagtens holde og er absolut robust men kan blive dyrt i reperation. Et ur fra ´69 har nok prøvet lidt af hvert de sidste 40 år så mon ikke den holder et par år endnu Icon_smil
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)