Svar: 9
Tråde: 4
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg er på vej til at forsøge og reparere mit gamle Omega Seamaster, som har kaliber 552; men det virker til at dele af værket skal demonteres førend urkronen (den man stiller uret med) kan fjernes fra uret?!
I hvert fald virket det ikke til at urkronen skrues ad eller er påsat med gevind, som f.eks. mit gamle Omega Seamaster med kaliber 285?
Jeg har søgt vidt og bredt på nettet om der skulle kunne findes en detaljeret oversigt over uret i adskilt udgave, men det har foreløbigt været forgæves.
Er der nogen der kan komme med et råd? Tak på forhånd!
Mvh. Thomas, Odense
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Det lyder farligt faktisk- Kronen sidder med en tiretteskrue - som er en lille skrue ved siden af kroneakslen i værket - den skal løsnes en omgang men ikke skrues ud - og så kan kronen trækkes ud, men det lyder som om du er igang med noget du skulle overlade til en urmager. Du får LET skadet noget du ikke har lyst til at skade
vh
•
Svar: 336
Tråde: 20
Der er ikke tiretteskruer i cal. 550 serien, derfor kan du ikke finde den.
Der sidder en stålstift i kanten af platinen, ca. 1mm til venstre for stilleakslen, når kronen peger imod dig, den skal trykkes let ned (maks 1 mm). Samtidig trækkes let ud i kronen.
mvh
Tommy
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Tommy Munk Skrev:Der er ikke tiretteskruer i cal. 550 serien, derfor kan du ikke finde den.
Der sidder en stålstift i kanten af platinen, ca. 1mm til venstre for stilleakslen, når kronen peger imod dig, den skal trykkes let ned (maks 1 mm). Samtidig trækkes let ud i kronen.
mvh
Tommy
Sorry helt ret i 550 - sidder samme sted som en tiretteskrue i princippet og bør jo være endnu lettere, da du ikke kan komme til at skrue den for meget løs - Tak Tommy - 550 serien yes
vh
•
Svar: 955
Tråde: 58
Hvis du er glad for uret, og ikke aner hvad du laver, så lad være.
Du kommer bare til at ødelægge noget, og det kan blive en dyr fornøjelse.
Ligesom når folk selv synes de skal skifte batteri, det tjener urmagere gode penge på, især på at sælge kunden et nyt ur.
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Magnum Skrev:Hvis du er glad for uret, og ikke aner hvad du laver, så lad være.
Du kommer bare til at ødelægge noget, og det kan blive en dyr fornøjelse.
Ligesom når folk selv synes de skal skifte batteri, det tjener urmagere gode penge på, især på at sælge kunden et nyt ur.
Nu skal du da ikke ødelægge en god handel for urmageren. Det er dejlige kunder at få i butikken, når de nu selv har ødelagt balancen, knækket et par tappe på diverse hjul, smidt diverse små ting væk.....
Jeg kan kun støtte diverse indlæg om at det kan blive dyrt og farligt, eller skal vi sige farligt dyrt, at få det op at køre igen, hvis du (Thomas Estrup Iversen) ikke har forudsøtning for at gå igang med den slags.
Og så sidder jeg og undrer mig over hvordan du vil tjekke at klinkehjulet virker/er rent/og smøre det igen efter rensningen.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 9
Tråde: 4
Tommy Munk Skrev:Der er ikke tiretteskruer i cal. 550 serien, derfor kan du ikke finde den.
mvh
Tommy
Tak til Tommy for den korrekte oplysning. Jeg læste beskeden i formiddags; efterfølgende har jeg fået sat sekundviseren fast og kronen på plads igen.
Imellemtiden viser det sig at uret - som har ligget henlagt i et års tid pga. problemet med sekundviseren - tilsyneladende ikke vil gå efter hensigten når man trækker det op/laver bevægelser med det.
Det lader sig sagtens gøre at dreje kronen på vanlig vis med den virkning, at hhv. de to sølvfarvede blanktskinnende tandhjul forrest i værket roterer - og at både det til nummer to tandhjulet hhv. underliggende og hhv. det ovenfor messingfarvede sidetandhjul roterer efter hensigten; men så sker der ikke mere? Er der nogen der tør komme med en råd?
Mht. al den negative kritik jeg modtager, så vil jeg gerne være fri for den: Jeg hár forstået at det er dristigt og avanceret at være 'hobby-urmager' - men det er jo også for nogle af os en den af udfordringen!
Mvh. Thomas
•
Svar: 336
Tråde: 20
Mht. andel del - så kan jeg ikke sige hvad der er galt, fordi det kan være stort set alt!
prøv at tjekke om noget knækket eller om der sidder noget i klemme imellem et par tænder.
Hvis du vil smøre så brug syrefri cykelolie eller lign.
ALDRIG motorolie til biler, WD40 eller andet i den kategori.
Held og lykke med udfordringen.
/Tommy
•
Svar: 452
Tråde: 30
Negativ kritik?
Mener du de velmenende og oprigtige advarsler som folk har taget sig tid til at skrive for at hjælpe dig?
Jeg forstår ikke hvad der sker her på forum for tiden, jeg synes at folk blivere mere og mere agressive.
Mvh.
Jakob
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Tja...
Det kan man jo tage som man vil, om det er negativ kritik eller ment som en venlig hjælp/advaresel.
Jeg vil gå så langt som til at tilbyde dig at komme til Rødding, så kan jeg da godt efter evne hjælpe dig med en indførelse i urmageriets mysterier... Jeg har værktøj nok til at vi kan arbejde samtidig på hver sit ur, så det skulle ikke være problemet, det er nok mere hvis der går noget itu eller det bliver tabt... (Det sker, da undertiden, men med ordentlige korntænger er chancen da minimal).
Så send en PB og det kan være vi kan finde ud af noget.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
|