Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Ja, ja, godt ord igen. Jeg undrer mig bare over al den snak om svingningstal.... Og så var det altså ikke ondt meent, der var engang hvor vi skulle kunne se svingningstallet, for ellers kunne reguleringsapperaterne ikke måle nøjagtigheden. Bevars der var kun tre eller fire indstillingsmuligheder, men man fik mega hurtigt lært at se hvor hurtige de var. Så godt ord igen. Sidder faktisk lige og kigger på et af dem, det har 12 forskellige svingningstal ud over dem der så er delelige med dem der står på app. fordelt på fire indstillings muligheder.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram:
https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 461
Tråde: 62
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
John S. Skrev:Hej
Jeg ved at Rolex sekundviser "flyder" næsten flydende 28800MhZ - Et ur med 21600MzH er der mere ujævn "gang" i sekundviseren ?
Kan det være rigtigt at hvis man ser efter kan man se at viseren bevæger sig uens sekundvis.
Hilsen John
Jeg har ofte lyttet til ures tikken og kan derfor genkende 28800 bph.
Ellers kan man lytte til urets tikken samtidig med, at man kikker på et kvartsur, der jo tikker engang i sekundet. Så er det nemt at tælle antal tik i løbet af ét sekund.
Venligst
Stefan Garvig
•
Svar: 188
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Det er nok lidt en vanesag. Jeg har mest med ældre ure at gøre, så jeg ser/hører mest svingningstal på 21600, 19800 og 18000. Disse kan godt være svære for mig som lægmand at skelne ved først øje/"øre"kast. Mener dog at jeg nemt kan både høre og se forskel på 21600 og derunder kontra 28800 - måske netop fordi jeg sjældent ser ure som svinger med sidstnævnte.
Når det er sagt, vil jeg sige at jeg nikker genkendende til at sekundviserens gang kan ses "ujævn" på nogle ure som Lars siger - også nye ure. Synes i mine øjne mest det forekommer på værker med frekvens på 28800. Jeg oplevede dog problemet på et Omega Constellation med cal. 751, som har en frekvens på 19800. Uret havde ligger stille i en periode, og efter et døgns tid med noget ujævnt og forvirrende bevægelse af sekundviseren blev dens gang helt stabil. Må indrømme at jeg gysede i første omgang da jeg havde fået uret hjem. Sekundviseren ujævne gang skulle dog i dette tilfælde ikke have nogen konsekvens på urets gang, hvilken i øvrigt også stadig lå indenfor "chronometer" parametre.
Interessant topic for mig som værkinteresseret, og der skal lyde en sædvanlig tak til Lars for relevant teknisk info.
God bededagsferie til alle!
---
Tommy
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
John S. Skrev:Hej
Jeg ved at Rolex sekundviser "flyder" næsten flydende 28800MhZ - Et ur med 21600MzH er der mere ujævn "gang" i sekundviseren ?
28800 MHz er det jeg kalder high beater

Det svarer til at viseren flyder med 57600000000 hak i sekundet

Sorry kunne ikke lade være med at være flueknepper

28800 vpm (vibrations per minute) svarer til 4 Hz som er 8 hak i sekundet. Blot så vi har styr på enhederne...
/Mads
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Og så lad os lige tage de rigtige mekaniske highbeats som ex Zenith El primero med 36000 BPH eller 10 hak i sekundet flyder - Som de skrev: Nu kan man tage tiendelde sekunder med kronografen. (man må håbe manden med fingeren var præcis og at man siden kunne aflæse den der 1/10 sek på viseren
Rolex fik samme maskine i princip til deres Daytona, men droslede ned fra egentlig høj oktan 36.000 til vist nok 28.8? og fjernede lige datoen
Nå jeg ved godt det var tro mod princippet op holdbarhed og service og vel også lidt udseende med datoen.
Som Watchfreak vel tidligere ville ha skrevet
Zenith høj-oktan - Rolex tøf-tøf
(sorry)
vh
•