Endeligt - men kun næsten færdigt.
Baun Skrev:Du bliver nødt til at købe "Bogen" John... så kan vi bare sige se side 486 midt på....

måske overfortolker jeg Farm - hand - spansk - var det ikke altid får de havde?....

Men i hvert fald Ranch medhjælper.... ifølge bogen!

İmage

Jeg tror at mange har fejlagtigt forbundet Ranchero med tog - Ranchering af tog - eller sådan noget - og så fordi den har visse ligheder med Railmasteren!

vh Baun
Slet ikke umuligt, jeg vil dog med ordet hellere have wilkepedias betydning end Omegas, men Omegas er sikkert den originale, det lyder som om det kommer fra Spansk jo -

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er jo uden betydning hvad vi kan finde frem af forskellige forklaringer på ordet Ranchero. Det afgørende var: Hvad forbandt køberne med det? - og det må vist være nogentlunde klart.

Ikke højt rangerende medhjælp på en Ranch - om det så er får eller kvæg er nok ikke afgørende - blot er får nok mindre fint en kvæg..... af en eller anden mærkelig grund.

vh Baun
Svar
"Ranchero" betyder "farmer" (=farmejer / bestyrer, men er spansk ord brugt udelukkende i Mellem- og Sydamerika). Når det bruges om lavrangerende landbrugsarbejdere, sker det på samme måde som når man kalder en sømand "skipper".
Der er nu intet nedsættende i ordet som sådant, men generelt er det vist ikke så strømliniet og smart at være bonderøv. Og sådant var det også i 1950´ene.
Cheerio - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:"Ranchero" betyder "farmer" (=farmejer / bestyrer, men er spansk ord brugt udelukkende i Mellem- og Sydamerika). Når det bruges om lavrangerende landbrugsarbejdere, sker det på samme måde som når man kalder en sømand "skipper".
Der er nu intet nedsættende i ordet som sådant, men generelt er det vist ikke så strømliniet og smart at være bonderøv. Og sådant var det også i 1950´ene.
Cheerio - John
Ja jeg læser det også som farmer eller farmejer/bestyrer i de dictionaries jeg kan finde - Mon den forblæstehyrde med knortepinden i knoglet hånd, og et skod bag øret (kom ikke og tal om fordomme) mon havde råd til et sådan ur. (til gengæld fik han nok Tapas -som jo i dag er noget fint)

Uanset hvad, jeg ville så gerne ha et helt originalt, men jeg ville sandeligt også gerne ha Loncars, og mon ikke man får et endnu tættere forhold til sit ur, når man sådan har samlet stumper til det. Mads G burde kunne tale med - både med sit fine Rolex og med det ur han ville bygge selv fra bunden, og som jeg vist aldrig så helt færdigt

Er der ikke nogen som kan råde om hvordan Loncar får samme farve (og korrekt bredde - synes den så lidt smal ud) på tritium i viserne så de tæt matcher de utroligt flotte markeringer (omvendt ville næsten være synd, det er markeringernes farve der virker mest korrekt i forhold til gamle patinerede ex jeg har set)

Er det ikke et af de mest sjældne Omega ure (bortset fra visse kronografer) mon, man ser jo næsten aldrig et pænt eksemplar?? Hvor mange lavede de mon over hvilke år??
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Super spændende projekt, Loncar. Tak fordi du deler med os andre !

Btw: God læsning at følge med i denne tråd ! Tak til indlægshaverne Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Ranchero er lige så sjælden i original stand som Railmaster.

De er også begge temmelig dyre... Railmaster dog nok lidt dyrere end Ranchero (36 mm)- da den er større (38 mm).

vh Baun
Svar
Nu er min Ranchero ligeså "original" for mig som en original-original, netop fordi det har taget mig over 6 måneder eller mere incl. studier og forberedelser, at samle stumperne sammen.

De originale Rancheroer i sort skive cal. 267 (1ste generation) går for 3-4000 usd. Den skive jeg har er netop lavet så den skal ligne en blegnet skive dvs. markeringerner er gulnet, og der er ingen lumen i dem. Så det er viserne der skal tilpasses. Jeg har set den smalle minuviser, jeg skal lige se hvad bibelen siger, er det en streg eller er den breddere i den ene ende.

De uroriginale, dvs redials og tit med forkerte visere går for 1-2000 usd.

Glæder mig dog at I er positive overfor resultatet. --- hvad skal vi så finde på? -----
Icon_+1
Svar
Loncar Skrev:Glæder mig dog at I er positive overfor resultatet. --- hvad skal vi så finde på? -----

En Railmaster selvfølgelig!

vh Baun
Svar
Hej Loncar

Jeg synes at resultatet er blevet flot, og så mangler du jo bare en Speedmaster fra 1957, for så tror jeg at samlingen vil være næsten komplet. Icon_e_smile

MVH Peter
İmage
Svar
Ja Peter.

Og hvis jeg kender dig ret - så har du tilfældigvis en '57 til salg Icon_cool Icon_cool Icon_cool Icon_cool
Nej - jeg skal have en super connie pie-pan i noget super 18k gangsta-guld. Jeg mangler det ultimative dress-ur.
Det bliver det næste.

/darko
Icon_+1
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)