11-06-2009, 11:59 AM
peter Skrev:Hej GeodocHej Peter.
Kan der muligvis være forskel på numrene når vi taler gule visere kontra orange chronograph visere, som jeg ved findes i begge versioner, da jeg ved at Stou har et eksemplar af 911 med gule Chronographvisere der er 100% original.
Med hensyn til GTG synes at vi skal mødes her hos mig sidst i juni eller først i juli på en lørdag, til et GTG med Omega Rolex og selvfølgelig Panerai selvom Geodoc ikke er den store fan af Panerai, men interesserede synes jeg skal komme med en dato på et lille urmøde hos mig, hvis det har nogen interesse, så kan vi grille i haven.![]()
MVH Peter
Sjovt nok med de gule og eller røde visere på diverse Flightyer.
Om farven på kronografviserne skriver Omega i instruktionsbogen: farve på Flightmaster kronografvisere. Se afsnittet "Legibility".
Linket til instruktionsbogen stammer fra Steve Waddington's Old-Omegas.com (findes også på Omega Link Centralen)
Gul eller rød version har fået forskellige navne. Jeg er i flere sammenhænge stødt på Omega's benævnelse "Pilote" for versionen med gule visere: Flightmaster - "Pilote"
Benævnelsen "Pilote" går udelukkende på de gule visere, der findes i alle generationerne.
Flightmasteren med røde visere har i folkeviddet fået betegnelsen "Hedgehopper", efter øgenavnet til privat piloter.
Forskellene mellem Flightmaster ST145.0026 og ST145.0036 kan ikke ses udefra. Det er udelukkende glassets tætningssystem, der er afvigende.
Om dette skriver Steve Waddington på "Old-Omegas.com":
Sandy Blaser provided me with the following information "145.026 is a valid number. This is a version of the flightmaster that was water-resistant to 180 feet (6atm).
The more common 145.036 was a later version that was improved to 360 feet (12atm) water-resistance.
The Model 145.026 was advertised in an Omega Product Line Catalogue dated 1974.
The crystals for a 145.026 and a 145.036 are different. One has a flat o-ring, and one has a round o-ring seal.
I hope this helps. I went through the same dilemma, and had Omega (Switzerland) supply the correct info, when I opened my watch back."
informationen stammer fra ca. 2002, hvor forvirringen om 145.0026 netop var brudt ud.
- Er det overhovedet en ægte Flightmaster?
- På daværende tidspunkt havde Omega museum faktisk glemt denne kortvarige reference, og omtalte den slet ikke.
Efter OmegaMania er der dukket overordentligt mange ST145.0026 op.
Det skal nok ses i lyset af, at der ikke er ret mange liebhavere til et så grimt og frastødende ur som Flightmasteren.
men "Da den henlagte rædsel" kunne hives op af skuffen og kapitaliseres, så fik piben en anden lyd (vor herre bevares)
Vi må konstatere, at både rød og gul fave på kronografviserne er legitim, men ingen indflydelse har på reference nummeret.
Og om GTG & grill - Jubii, jeg er med på 4. juli.
Forstået således: Bliver det den 4. juli, så kommer jeg, og bliver det en anden dato, så kommer jeg også.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)