Joepete Skrev:Imponerende nøjagtighed
Var det Bulova, som lancerede stemmelgaffelurene ? Mener at kunne huske, at de forsøgte sig med en model til måneprogrammet ... eller er jeg helt ved siden af ... ?
Kender nogle af d´herrer historien bag stemmegaffelurene ?
Nej du har helt ret - det var Bulova som introducerede stemmegaffel urene og at de lavede en model astronaut og at de kæmpede mod Omega om at komme i rummet som det officielle Nasa ur. De var skam også med oppe masser af gange, og sad også på en del moduler som blev brugt på overfladen, og efterladt deroppe.
Vi tager lige et sådanne fra min egen samling - en astronaut (som Jørgen Krognos hvis han læser med her vist snart skal ha fundet et nyt glas til

og kronen sidder omme bagpå sammen med batteridækslet. Når man løfter den bøjle som udgør kronen, hacker uret (stopper sekundviseren) og den går igang når bøjlen lægges ned
Bulova kaldte de første (og senere også) Accutron (akkurat og elektron - og at ejerne af Bulova stadigt bruger det navn på mekaniske ure er fjollet).
Opfinderen var Max Hetzel og året ca 1960. De var de første elektriske armbåndsure. Først ret set blev stemmegaflen stabil nok til de store nøjagtigheder. Frekvensen hos Bulova er 360 i sekundet gennem en 25 mm lang stemmegaffel. Stemmegaflen er forbundet til en gaffel/griber som griber ind i et vekselhjul af beryllium-bronze med (hold fast her for det er lidt småt) en størrelse på 2,4 mm med ikke mindre end 300 tænder. Dette lille hjul fuser en hel rundte på 5/6 sekund (i bogen jeg jo måtte ha op her) sammenlignes med det hurtigste hjul i et mekansik ur, som ligger på noget med 6 sek per omdrejning.
Præcisionen var stor og Bulova ydede helt enkelt garanti på at uret max afveg +/- 1 minut per måned, eller 2 sek per dag - og det var altså MAX, de fleste gik bedre end det.
Og da du jo er quartsmand JoePete skal det vel med, at det var quarts som dræbte stemmegaflen. Quarts krystaller som skæres i en ganske bestemt vinkel udsender ved elektrisk påvirkning en svingningsfrekvens på 32.768 Hz og den frekvens bliver derefter hele tiden halveret, indtil man har nået en svingning på 1 svingning i sekundet. Det er hvad bogen siger, men det kan jeg ikke få til at gå helt op når jeg halverer ned fra 32768 kommer jeg forbi 64 i stedet for 60, men det er der givet en nørdet forklaring på)
Omega lavede mig bekendt to egne stemmegafler, men hoppede så over og ligesom Eterna (som udviklede med ETA/ESA), IWC, Longines og Tissot også ETA/ESA stemmegafler og Universal med Bulova stemmegaffel
Her lige en Eterna til slut
vh