Ny i denne verden..
Hvis du smider mig en PB med din mail, så kan jeg sende en prisliste til dig fra Klarlund på Panerai urene.

Torben
Svar
Hej Icon_exclaim

Hvis du har op til 80.000,- og køber "let" brugte ure, kan du jo købe både et Panerai og et Rolex sub Icon_e_wink Icon_mrgreen .

Gå med dem begge to, og se hvilken holder i længden, sælge den anden Icon_exclaim .
Mvh Palle A.K.A Clubman
Svar
BobT Skrev:Hej Kasper

Også velkommen til fra mig Icon_e_smile

Jeg var ikke lige ved computeren igår, og hvilken spændende tråd jeg gik glib af. Men den er jo heldigvis langt fra lukket endnu.

Jeg har læst dine indlæg og svarene, så jeg vil da også lige give et par råd. Lad mig lige præsenterer mig selv, jeg er selv 29 og købte mit første mekaniske ur i 2006. Så der var jeg jo omkring din alder Icon_mrgreen

Jeg har selv været lidt omkring, mit første ur var et Omega Seamaster 300 M Chronometer (Ref. 25945000). Jeg kunne forstå du ikke var Omega mand. Hvorfor egentlig det, er det designet, kvaliteten eller værkerne?

Et Rolex Daytona i stål havde længe stået som det ypperste for mig, men det var når alt kommer til nok mere prestigen/signal værdien i at have et Rolex Daytona i stål. Da jeg endelig fik min i 2008, syntes jeg faktisk ikke det var noget særligt. Nu er de jo ret lette at få fat på.

Jeg er kommet frem til at jeg gerne vil have et fedt ur for min egen skyld, og jeg har det faktisk ret godt med at langt de fleste ikke ser mit ur som noget specielt. Jeg har et Jaeger-LeCoultre Master Calendar, som jo i følge Hannovers liste er et high-end mærke. Det gode er at kun ur interesserede ligger mærke til det, og så kan man jo få en lille ur snak med en ligesindet. Icon_e_wink

Hvis du går efter et ur som giver dig god service blandt ekspedienter og en prøvetur når du besøger Mercedes forhandleren er det bestemt et Rolex du skal gå efter Icon_rolleyes
Der er nok ikke nogen tvivl om at Rolex er mærket med den højeste kendskabsgrad.

Hvis jeg skulle give dig et råd var det nok at se tiden lidt an, og så tage en tur til Kbh og bruge hele dagen på at se på ure.

Jeg vil give de andre helt ret i, at man ikke får det helt rigtige ur i første køb. Så hvis jeg havde 80k på lommen ville jeg nok bruge en 20-30k på et brugt ur. For det beløb skulle det være muligt både at kunne finde et brugt Rolex eller Panerai. Så kan du jo gøre dig lidt erfaringer med det mærke du går efter.
Find også ud af hvad du går efter i et ur. Hvilke funktioner skal det have og hvad skal du bruge det til. Overvej om du evt. skal have to ur et sporty og et dress, eller måske dyrt ur og et ur der godt må få lidt skrammer.

Vi er nok desværre alle sammen lidt farvede herinde, så de råd du får vil selvfølgelig være påvirket af de folk der giver dem. Men det er nok netop styrken ved dette forum, der er virkelig noget der har godt styr på de forskellige mærke. Icon_cool

Hejsa

Jeg bryder mig ikke om designet fra Omega , jeg kender ikke rigtig til andet eftersom jeg er helt ny, så om det er kvaliteten eller værkerne skal jeg ikke kunne sige.

Mit kommende ur skal bruges når jeg er på job , jeg arbejder som sælger i en lokal tvbutik og ellers når jeg skal til fest eller andre ting. Derfor må det da godt være fint ,men det er skam ikke noget krav eftersom jeg er helt sikker på at jeg nok med tiden skal finde mig et rigtigt "fest ur".

Jeg har nu ikke travlt med at købe mig et , og det er også derfor jeg har fundet dette forum der kan sikkert godt gå et år før jeg bestemmer mig , for jeg er nemlig ikke så tit over i storbyen Icon_smil
Svar
Min historie er meget lig Stefans. Mit drømmeur var i sin tid en Rolex Sea-Dweller 16600. Som én af de første ure købte jeg en brugt hos Bo Mølbak og har den stadig. Det er ikke længere mit drømmeur (de ligger i en helt anden prisklasse) men var jeg tvunget til kun at have ét ur ville det nok blive den. Jeg har købt og solgt mange ure men for mig findes der ikke et bedre all-round ur når pris, design, branding, historie, ur communities og alvendelighed tages i betragtning.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Jeg vil da sige at det virker lidt svært at sætte sig ind i pt , hvordan de forskellige mærker / ure er osv. Men det kommer nok med tiden når man læser om det hver dag Icon_e_smile

Hvor tit køber folk herinde et nyt ur ? Det afhænger af prisen ja men kunne da være meget sjovt at vide Icon_e_smile
Svar
Hvis du er faldet for Rolex og Panerai..... og iøvrigt ikke har det store kendskab til ure, vil jeg råde dig til at købe et godt lidt brugt Rolex (Køb et ordentlig sted og med box, papuirer osv.) - mens du arbejder videre med at finde ud af havd ure er for noget og hvilke muligheder og mærker der findes.

AP Roal Oak og IWC vil garanteret også være ure som du vil kunne lide. Men der er overvældende mange flere. JLC ikke at forglemme - GP - Longines Zenith, man kan blive ved!

Når du så i samme åndedrag siger: Jeg bryder mig ikke om Omega og jeg ved ikke så meget om ure tolker jeg det lidt derhen at "De Omegaer jeg kender (ikke ret meget andet end James Bons uret) er jeg ikke så vilde med".

Men Omegas program incl. Vintage riummer jo mange hundrede modeller - og man kan vist ikke sige: Jeg bryder mig ikke om Omegas design. Jeg mener en ny Constellation ligger milevidt fra en Seamaster, som igen er meget forskellig fra en De Ville HV og slet ikke ligner en Speedmaster. Men man kan sige, at man ikke er så betaget af Omegas image - lidt for main stream - eller ikke "fint" nok eller "Det mest anvendte konfirmationsur gennem 2 årtier 50 og 60'erne i det pæne borgerskab".

Jeg kan ikke vise dig en masse nye Omegaer, men prøv at checke forskelligheden i design et et lille udsnit af Vintageure fra Omega:

[url]"http://www.tidssonen.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=1726" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tidssonen.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=1726[/url]

vh Baun
Svar
Nogen køber helt op til 1 gang om måneden i perioder - ofte vintage - andre 2-3 per år - og atter andre et om året, eller har blot 2-3 ure som de meget sjældent skifter ud, men går med på skift.

Nogle køber mange nye ure, i prisklassen 3.000 - 15.000 og skifter lystigt ud, andre brugte ure i samme prisklasse, atter andre nye til 50.000 eller brugte til noget lignende pris Icon_exclaim

Du ser der ikke er et entydigt svar - Vi er meget forskellige. Grundliggende er vi nogen som køber langt flere end vi sælger - bygger samling, og andre som holder en karrusel i gang ved at købe og sælge så antal ure holdes nogenlunde konstant.

De fleste dér vil nok hævde at det går nogenlunde lige op, når de holder sig til mærker med høj brugtværdi. Generelt vil jeg påstå, at det koster at være ur begejstret. Velkommen i cirkus Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Baun Skrev:Hvis du er faldet for Rolex og Panerai..... og iøvrigt ikke har det store kendskab til ure, vil jeg råde dig til at købe et godt lidt brugt Rolex (Køb et ordentlig sted og med box, papuirer osv.) - mens du arbejder videre med at finde ud af havd ure er for noget og hvilke muligheder og mærker der findes.

AP Roal Oak og IWC vil garanteret også være ure som du vil kunne lide. Men der er overvældende mange flere. JLC ikke at forglemme - GP - Longines Zenith, man kan blive ved!

Når du så i samme åndedrag siger: Jeg bryder mig ikke om Omega og jeg ved ikke så meget om ure tolker jeg det lidt derhen at "De Omegaer jeg kender (ikke ret meget andet end James Bons uret) er jeg ikke så vilde med".

Men Omegas program incl. Vintage riummer jo mange hundrede modeller - og man kan vist ikke sige: Jeg bryder mig ikke om Omegas design. Jeg mener en ny Constellation ligger milevidt fra en Seamaster, som igen er meget forskellig fra en De Ville HV og slet ikke ligner en Speedmaster. Men man kan sige, at man ikke er så betaget af Omegas image - lidt for main stream - eller ikke "fint" nok eller "Det mest anvendte konfirmationsur gennem 2 årtier 50 og 60'erne i det pæne borgerskab".

Jeg kan ikke vise dig en masse nye Omegaer, men prøv at checke forskelligheden i design et et lille udsnit af Vintageure fra Omega:

[url]"http://www.tidssonen.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=1726" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tidssonen.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=1726[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

vh Baun

Hehe ja , jeg kender da ikke alle Omegas modeller og kan da godt være der er nogle imellem jeg vil syntes om. Men jeg tror ligeså meget det også ligger i mærket.

IWC har jeg også kigget på men det ligger nu ud i fremtiden at købe et af deres ure , jeg kan rigtig gode lide deres mere enkelte modeller. Det er jo et typisk jakkesæt ur Icon_e_smile Hvis man kan sige det på den måde.
Svar
Pante Skrev:Jeg vil da sige at det virker lidt svært at sætte sig ind i pt , hvordan de forskellige mærker / ure er osv. Men det kommer nok med tiden når man læser om det hver dag Icon_e_smile

Hvor tit køber folk herinde et nyt ur ? Det afhænger af prisen ja men kunne da være meget sjovt at vide Icon_e_smile

Jeg har vist aldrig købt et nyt ur - altså helt nyt og ordentlig.

Jeg har over de seneste 5 år derimod købt ca 150 gamle ure - Omega Vintage. Og dette er det sidst indkøbte: Fra 1967:

İmage

İmage
İmage

Kender ikke ret mange der ikke finder dette er et usædvanligt smukt ur.

Kender du historien om hvordan dette Omega Speedmaster blev udvalgt mellen de bedste Chronografer i 60'erne til at være NASA's ur til rumfærden til månen?

Eller kender du historien om hvordan Omega i 1957 lancherede de 3 Mastere:

Speedmaster
Railmaster
Seamaster 300 Diver

denne er ikke første generation men en model fra 60'erne. En meget karekteristisk og meget smuk Diver. Synes jeg. jeg tror ikke helt jeg forstår at nogen ikke kan lide den:

İmage

Prøv også at kigge på fx. Zenith - El primero.... kønt og dejligt. Men når man så går videre og finder ud af historien bag. Et af de første Chronografer i 1969 med automatisk optræk. Og det fantastiske værk som også Rolex brugte i Deres Daytone i nogle år. Ja så får sådan et ur historie og bæreren får et nyt syn på uret. Det er pludselig blevet meget mere end bare et "prestigeur"" som flashes for at skabe lidt respekt!

Det er blevet en del af dig selv. Du har sat dig ind i tingene. Du har efter nøje studier og stor passion fundet det ur "som er dig". Du kan fortælle om det og du kan nyde det. Vi taler om ure her - ikke døde ting! Icon_mrgreen

Og du kan finde samme fantastiske historier om Rolex og Panerai, så det er ikke derfor Icon_e_wink

vh Baun
Svar
Pante Skrev:.

IWC har jeg også kigget på men det ligger nu ud i fremtiden at købe et af deres ure , jeg kan rigtig gode lide deres mere enkelte modeller. Det er jo et typisk jakkesæt ur Icon_e_smile Hvis man kan sige det på den måde.

Velkommen til! Nu er der jo mange meninger om, hvad et "jakkesæt ur" er. Jeg viser lige tre IWC modeller, som efter min opfattelse IKKE er det: Aquatimer 2000, AT Deep Two og Double Chrono. TOP GUN.

Jens-Kristian
İmage
İmage
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)