Omega er jo af og til "listige" med at lave et ur, netop beregnet på det "medrivende". - Ploprof'en er et rigtig godt eksempel på dette.
Selv er jeg også blevet "medrevet" til at købe et helt nyt ur, nemlig Speedmaster Alaska Project.
Omega's genoptagelse af dette ur i 1970 limiterede eksemplarer, var som skabt til, at jeg "lod mig rive med"
Da muligheden opstod, lagde jeg min klamme hånd på nr. 532 af 1970 fremstillede:

.... alternativet ville have været, at "finde" et par hundrede tusinde kroner til en af de ganske få prototyper, der eksisterer af Alaska.

Alaska prototype.
Den oprindelige model rakte urbudgettet ikke til - så valget af den nye, genoptagne og begrænset producerede var ganske let:
I forhold til nyt/brugt ur - diskussionen, vendte Alaska tingene på hovedet: Et brugt (gammelt) ville koste mindst 8 gange mere end det nyproducerede.
Ploprof'en er nok lidt mere vanskelig, da ny og gammel koster tilnærmelsesvis det samme.
Dersom det gælder
samlingen, autenticitet og forsigtigt brug... er originalen selvskreven
Er der tale om "ubekymret" vand-brug, vil jeg mene den nye model er lige så selvskreven.
At det for en urinteresseret giver anledning til overvejelser om autenticitet kontra relanceringens forbedringer og "kommen let om ved den oprindelige monoqoque kasse"
..... siger sig selv.
For så vidt disse overvejelser, synes jeg Hannover gjorde det rigtige valg. I hvert fald nyder jeg hvert år, når "Hannover's ploprof går i vandet"
Alaska'en gav anledning til at købe et fuldstændig nyt ur, med nygaranti, original indpakning, fuldt udstyr....
.... og oven i købet et garanticertifikat udfærdiget på min fødselsdag.
Som "sidegevinst", nød jeg hvert øjeblik af professionel personlig betjening i Halse's urforretning, og det andagtsfulde øjeblik når man er alene med sit eget helt nye ur, og varsomt pakker ud.
Den oplevelse under jeg gerne Joepete, Hannover og i øvrigt enhver WIS.
Med venlig hilsen - Geodoc