Afstemning: Hvad kster det at lave et perfekt ur - uden værket?
1. Kan laves for under 500 kr
2. Koster nok mellen 500 og 1000 kr
3. Koster nok 1000 - 2000 kr
4. Koster nok 2000 - 5000 kr
5. Koster over 5000 kr
[Vis resultater]

Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste?
TimeToWatch.dk Skrev:Baun det var denne udtalelse jeg var uenig i:

Black Seal Skrev:Alt over 3000 kr. for et mekanisk armbåndsur er luksus og spild af penge, medmindre vi taler ædelmetal.

Ikke det du skrev, hvis ellers det var mit indlæg de referede til?! Jeg er skam enig i at man ikke får dobbelt så meget ur for pengene når man betaler den dobbelte pris. Jeg tror der er STOR forskel på hos hvem og hvor meget man betaler for historie og "varm luft". Der er mange mærker der simpelthen ikke har navnet til at tage overpriser, og alligevel syntes jeg faktisk ikke de tilbyder voldsomt meget mere ur for pengene end dem der har navnet til at tage mere pga. dette.

Lidt sjovt er et par af de mærker der i min verden overpriser for deres produkter faktisk ikke har den vilde historie at byde på. Nemlig Richard Mille og Hublot. At de så markedsfører sig som "the shit to wear" hvis du er noget inden for noget, er så med garanti en bevist markedsføringsstrategi når nu man ikke har 200 års historie og stolte håndværkstraditioner.

/Mads

Nu var det jo bare min mening. Og har jo så også selv en del ure som i min egen verden er spild af penge, men jo ure som tiltaler mig pga. design.
Svar
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://itstime.dk/urdebatten/viewtopic.php?f=4&t=3499" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=4&t=3499</a><!-- l -->

Man kan måske også sige det på en anden måde:

"Hvis et ur skal koste mere end 2-3 K så må det tilbyde noget mere end blot "et ordentligt ur" - altså mere en flot forarbejdning, gode materialer og godt håndværk.

Man må forvente en historie - et image - et navn - noget varm luft - unikt design - særlige detaljer - særlig fine løsninger - bedre materiale end blot "gode"osv. Ellers kan man jo lige så godt købe et ordentligt ur til 2-3 K.

vh baun
Svar
Materialer og maskinel forarbejdning kan gøres for fornuftige penge, hvis man har et højt stk. tal på produktionen og ellers forstår at køre den optimalt og uden latterligt høje tekniske krav til tolerancer og overflader, samt arbejder i relativt bløde materialer. Hvis så værk, visere og skiver indkøbes fra en underleverandør skal der kun en visuel kontrol samt den manuelle montage til for at frembringe uret. Det er det som nogen så flot kalder "håndsamlede ure", men i bund og grund samles alle ure sådan, da en maskinel automatiseret proces her ikke giver økonomisk mening. Den bedste montage-robot er i 97 % tilfælde mennesket Icon_e_wink Laves det hele så i Kina eller et andet lav-løns land er prisen presset helt i bund, og de 200-300 kr. ikke så svært at opnå. Det fede er så at man kan prale med at have et håndsamlet ur og kun givet 200-500 kr. Icon_party

Der hvor taximeteret begynder at løbe voldsomt stærkt er når det hele laves i Schweiz (eller EU), hvor ALT er dyrere på såvel maskintider og timelønninger, og der også kobles en højere grad af selvstændig produktion af værk, skive, visere osv, og den tilhørende finere materialer, tolerance, finish og kvalitetskontrol. Hvor meget firmaet så formår at optimere disse processer og producere i så høje en kvalitet som muligt til så billige penge som muligt er en anden snak vi ikke har mulighed for at vurdere. Men jo dygtigere du er desto højere overskudsgrad kan man så køre med. Og her er jeg ret sikker på at f.eks. Rolex hører til HELT i toppen... Kigger man på deres produktmodularitet er der sindsygt mange ligheder mellem modellerne, som måske visuelt er forskellige, men produktionsteknisk kan laves på samme produktionsplatforme uanset model. Det sparer big time $ uden at gå på kompromis med kvaliteten. Lidt det samme bilfabrikkerne gør, når de lave en VW UP, Skoda Citygo og Seat Mii og genbruger dele med arme og ben på tværs af modellene.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Visuel kontrol på dele fra en underleverandører, på noget som er en relativ præcis del? Der er opmålinger inkluderet og vurdering af om du får hvad du har betalt for. Det er standard i alle brancher...
Altid to skridt foran og aldrig et bagud....!
Svar
Jeg skal ikke prale af at have nogen særlig erfaring med håndtering og nær-studering af dyre ure, men det er min opfattelse ud fra et produktionsteknisk synspunkt, at finish på kasse mv. ikke nødvendigvis bliver meget bedre af at det koster mere end 3-5.000 DKK.

Jeg ejer eksempelvis et Seiko Sumo som koster 3-4.000 DKK, og der er altså intet at udsætte på det ur. Faktisk vil jeg påstå at mange dyrere ure har super kedelige og billigere producerede kasser end Sumoen.

Går man nærmere på uret og studerer detaljerne på urskive, visere, krans osv. osv., så er det klart at der også her kan være forskel i kvaliteten, men at denne ikke nødvendigvis bliver bedre af at uret er dyrere. I al fald mener jeg bestemt at der heller ikke her er et lineært forhold mellem kvalitet og omkostninger for disse komponenter så snart vi bevæger os over 3-5.000 DKK for et ur.

Ovre på WUS er der en gut ved navn 'curiousMan' der har et godt mikroskop og nogle gode fotograferingsevner, og han har haft en hel del ure mellem hænderne. Jeg linker her til en søgeoversigt over de tråde han har startet. Suverænt siger jeg bare. Der kan man danne sig et indtryk af, at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen, og man bliver overrasket over hvad nogle affordable brands rent faktisk kan lave for penge.

[url]"http://forums.watchuseek.com/search.php?searchid=9632297" onclick="window.open(this.href);return false;">http://forums.watchuseek.com/search.php ... id=9632297[/url]

(hvis ikke lige mit link virker, så søg selv på bruger curiousMan og titlen "under the microscope" - der er p.t. 31 reviews af ure fra billige Seiko og Citizen til Rolex Sub og Omega Speedy.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)