19-03-2015, 09:41 AM
Hej
En god ven af familien fandt ud af, at jeg interesserer mig for og glædes ved ure, og at jeg selv havde en Omega på armen, så han havde noget, jeg måske kunne bruge. Han gik i gemmerne og fandt to gamle Omegaer frem, dem måtte jeg få på betingelse af, at jeg ikke bare gik ud og solgte dem, hvilket jeg selvfølgelig blev enormt glad for <!-- s:up: --><img src="{SMILIES_PATH}/icon_Up.gif" alt=":up:" title="Thumps up" /><!-- s:up: --> Han havde haft dem liggende i evigheder, og kunne ikke huske særligt meget om dem, og der var da heller ikke noget tilbehør eller lignende med, bortset fra et org. spænde på den ene, men pyt. Selvom de er er i en sløj stand og ikke er sjældne eller noget, så tiltaler de mig rigtig meget.
Jeg har dog lige lidt spørgsmål, jeg håber, at I kan hjælpe mig med, da jeg ikke er så velbevandret i vintageverdenen.
Først her er urerne:

Den til højre er jeg rimelig sikker på - SM Cosmic, 35mm, ref 166026 (fremgår af bagkassen), formentlig. med et cal. 565 værk og formentlig fra start 1970´erne. Den åbnes via glasset, så det skal jeg ikke nyde noget af at prøve på. Der står -T SWISS MADE T- i bunden af skiven, men man kan ikke se de på billederne.


Den anden er jeg mere usikker på, og som I kan se, er den temmelig 'patineret', hvilket kan have sin charme (smag og behag). Den er 34mm og 18mm mellem hornene. Jeg er ikke så sikker på åbningen, så jeg har ikke kigget I værket, men er der nogen, som har et bud på, hvilken ref. der kan være tale om?


De kører begge to og kan trækkes op, og automatikken virker fint i Cosmicen.
Den 'patinerede' holder tiden på ca. +1-2 min i døgnet.
Cosmicen løber lidt stærkt, ca. + 8 timer i døgnet
(Er der en rekordbog herinde)
Hvis Cosmicen skal serviceres, har I et forsigtig bud på, hvad det så vil koste. Jeg kan sagtens leve med +1-2 min på den patinerede, men +8 timer er måske lige i overkanten
Jeg vil også gerne shine glassene (hexalit?) lidt op. Er det 'bare' Slipol , eller er der andre gode bud?
M.v.h. Thomas
En god ven af familien fandt ud af, at jeg interesserer mig for og glædes ved ure, og at jeg selv havde en Omega på armen, så han havde noget, jeg måske kunne bruge. Han gik i gemmerne og fandt to gamle Omegaer frem, dem måtte jeg få på betingelse af, at jeg ikke bare gik ud og solgte dem, hvilket jeg selvfølgelig blev enormt glad for <!-- s:up: --><img src="{SMILIES_PATH}/icon_Up.gif" alt=":up:" title="Thumps up" /><!-- s:up: --> Han havde haft dem liggende i evigheder, og kunne ikke huske særligt meget om dem, og der var da heller ikke noget tilbehør eller lignende med, bortset fra et org. spænde på den ene, men pyt. Selvom de er er i en sløj stand og ikke er sjældne eller noget, så tiltaler de mig rigtig meget.
Jeg har dog lige lidt spørgsmål, jeg håber, at I kan hjælpe mig med, da jeg ikke er så velbevandret i vintageverdenen.
Først her er urerne:

Den til højre er jeg rimelig sikker på - SM Cosmic, 35mm, ref 166026 (fremgår af bagkassen), formentlig. med et cal. 565 værk og formentlig fra start 1970´erne. Den åbnes via glasset, så det skal jeg ikke nyde noget af at prøve på. Der står -T SWISS MADE T- i bunden af skiven, men man kan ikke se de på billederne.


Den anden er jeg mere usikker på, og som I kan se, er den temmelig 'patineret', hvilket kan have sin charme (smag og behag). Den er 34mm og 18mm mellem hornene. Jeg er ikke så sikker på åbningen, så jeg har ikke kigget I værket, men er der nogen, som har et bud på, hvilken ref. der kan være tale om?


De kører begge to og kan trækkes op, og automatikken virker fint i Cosmicen.
Den 'patinerede' holder tiden på ca. +1-2 min i døgnet.
Cosmicen løber lidt stærkt, ca. + 8 timer i døgnet
Hvis Cosmicen skal serviceres, har I et forsigtig bud på, hvad det så vil koste. Jeg kan sagtens leve med +1-2 min på den patinerede, men +8 timer er måske lige i overkanten
Jeg vil også gerne shine glassene (hexalit?) lidt op. Er det 'bare' Slipol , eller er der andre gode bud?
M.v.h. Thomas

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)